Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Kära forumvänner,


När det begav sig förra gången, alltså med 5D Mark II, så startades det en tråd för oss som beställt kameran och sedan ivrigt väntade på att den skulle anlända. Vi berättade om var vi köpt den, tipsade om bra alternativ och gjorde sedan varandra djupt avundsjuka när vissa fick kameran före alla andra.

Jag tänkte vi kunde ha en liknande tråd den här gången.

Själv beställde jag kameran idag, från Cyberphoto (som verkar ha varit först ut, faktiskt redan i fredags, med att erbjuda bokningar). Har inget könummer. Det enda jag ser om leveransdatum är det som står på deras hemsida: Börjar 23 mars 2012.

Hur har ni andra det?


/ Kiwi
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Kära forumvänner,


När det begav sig förra gången, alltså med 5D Mark II, så startades det en tråd för oss som beställt kameran och sedan ivrigt väntade på att den skulle anlända. Vi berättade om var vi köpt den, tipsade om bra alternativ och gjorde sedan varandra djupt avundsjuka när vissa fick kameran före alla andra.

Jag tänkte vi kunde ha en liknande tråd den här gången.

Själv beställde jag kameran idag, från Cyberphoto (som verkar ha varit först ut, faktiskt redan i fredags, med att erbjuda bokningar). Har inget könummer. Det enda jag ser om leveransdatum är det som står på deras hemsida: Börjar 23 mars 2012.

Hur har ni andra det?


/ Kiwi
Vad fick Du för pris? Jag har frågat Dustin och de lade ut den för 24.899:-- på företagssidan.
 

kiwi

Aktiv medlem
Vad fick Du för pris? Jag har frågat Dustin och de lade ut den för 24.899:-- på företagssidan.
De tar 31.990 kr inklusive moms (jag köper den som privatperson).

Jag såg att Dustin har den något billigare, men min erfarenhet är att det är "riktiga" kameraförsäljare som Cyberphoto, Scandinavian Photo m.fl. som får in först och flest. Risken är att jag får vänta för länge om jag går via någon annan. Fast jag kanske har fel där?

Mark II:an köpte jag faktiskt från Cameranu.nl i Holland, eftersom Sverige hade på tok för långa väntelistor. Nu kan man få treans kamerahus från dem för runt 31.000 kr inklusive frakt.


/ Kiwi
 

BugEyes

Aktiv medlem
Bokade min på Scandinavian idag, 31990:-, ser att den är 2000:- billigare hos Dustin nu. Kanske kommer priserna komma ner en bit innan den börjar levereras.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
De tar 31.990 kr inklusive moms (jag köper den som privatperson).

Jag såg att Dustin har den något billigare, men min erfarenhet är att det är "riktiga" kameraförsäljare som Cyberphoto, Scandinavian Photo m.fl. som får in först och flest. Risken är att jag får vänta för länge om jag går via någon annan. Fast jag kanske har fel där?

Mark II:an köpte jag faktiskt från Cameranu.nl i Holland, eftersom Sverige hade på tok för långa väntelistor. Nu kan man få treans kamerahus från dem för runt 31.000 kr inklusive frakt.


/ Kiwi
Jag bråkade runt ordentligt om detta när jag väntade på mitt Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM som blev ordentligt försenat p.g.a. sunamin.
Det verkar vara mer styrt av vilken distributör som de utnyttjar. Canon levererar tydligen bara via distributörer. Det kan nog vara så att Dustin får sent men det är svårt att tjäna igen den brådskan.
 

VladC

Ny medlem
Kan någon förklara hur 3500 USD blir 32 tusen? and varför köper ni för det priset? känns ju helt galet.
 

LeffeHP

Aktiv medlem
3500 USD * valutakurs * 25% moms blir ju runt 30 kkr. Sedan tillkommer även några % i tull.
(sorry OT, jag har inte bokat någon 5D3)
 

VladC

Ny medlem
och dessutom så canon sätter EU priset till 3499Euro, ja.. men 3500usd*valuta kurs är ju typ 25000. man kan t.o.m. åka till new york och köpa där och spara pengar ändå. det känns orimligt att be samma pris i både euro och usd när det är så stor skillnad.
Funderade på att beställa idag med sen såg priset.
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
NYC skatten är ca 8,9% så det är ca 300USD till på priset och ingen Europa garanti.
och dessutom så canon sätter EU priset till 3499Euro, ja.. men 3500usd*valuta kurs är ju typ 25000. man kan t.o.m. åka till new york och köpa där och spara pengar ändå. det känns orimligt att be samma pris i både euro och usd när det är så stor skillnad.
Funderade på att beställa idag med sen såg priset.
 

kiwi

Aktiv medlem
och dessutom så canon sätter EU priset till 3499Euro, ja.. men 3500usd*valuta kurs är ju typ 25000. man kan t.o.m. åka till new york och köpa där och spara pengar ändå. det känns orimligt att be samma pris i både euro och usd när det är så stor skillnad.
Funderade på att beställa idag med sen såg priset.
Tyvärr är det sådana skillnader i pris. Tull + moms och val av den sämsta valutakursen gör att det blir billigare i USA än i Europa på de flesta varor. I det här fallet skulle man kunna ta en resa till New York, men dels finns det ingen garanti för att kameran finns i lager när man är där och dels kan det bli problem med garantin i sig. Vad jag minns kör Canon "kontinentgaranti", vilket innebär att kamerahuset måste vara inköpt i Europa för att de ska ta emot garantiärenden här. Fast det kanske går att kringgå.

För oss som inte har tid/lust/ork att flyga till New York och sedan lura tullen på hemvägen och som vill ha minimalt med garantistrul, köper vi här hemma och stöttar ekonomin. ;)


/ Kiwi
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Nu verkar iaf priserna falla i US så det kanske kan vara smart att vänta nån vecka eller två med beställningen och se om samma sak sker även här

5D Mark II For Less
The 5D Mark II has officially dropped in price in the United States. The official price drop is $300, bringing the body down to an MSRP of $2199. The kit price with the EF 24-105 f/4L IS has dropped to $2999.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag var nog en av de första med en Canon A-1 i Stockholm 1978, och en av de första med 5d Mark II för drygt tre år sen....men den här gången hoppar jag, är ju ingen djäkla sportfotograf och känner inte behovet liksom.
 

Apkatt

Aktiv medlem
Jag har ställt mig i listor lite här och var, nu blev 32kkr lite väl mycket. B&H känns mest lockande.
 
ANNONS