Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Använder man stabilisatorn även för att stabilisera sökaren under tiden man väntar på ögonblicken så klart sen slukar ganska mycket mer. Sen hur man använder displayen är också en parameter.



/Stefan R. Nilsson
 

Jocce

Aktiv medlem
Använder man stabilisatorn även för att stabilisera sökaren under tiden man väntar på ögonblicken så klart sen slukar ganska mycket mer. Sen hur man använder displayen är också en parameter.



/Stefan R. Nilsson

Självklart är det många saker som påverkar!

Skulle gissa att jag använt den ungefär lika som jag gjorde med min 50D, och är som sagt imponerad :)


/Jocce
 

micke80

Aktiv medlem
Körde min 5D3 på uppdrag under 8h med pocket wizard och eye-fi anslutet, delvis med IS påslaget, klarade mig med ett nödrop på ett batteri. ca 1000 bilder.

Jag tycker att det helt ok men fr.o.m. nu sitter ändå BG på med ett extra batteri.

/Micke
 
Är det inte HÄRLIGT när samma kamera kan möta så olika behov och olika åsikter.

Säger som de två västgötarna som satt på samma tåg på stationen i Skövde. Den ene skulle till Falköping och den andre till Töreboda. Då säger en av dem: "Är det inte fantastiskt vad tekniken går framåt! Här sitter vi på samma tåg och ska åt var sitt håll!"
Du får 10 poäng för den historien !
 

AndersLj

Aktiv medlem
Rätt ska vara komplett

Säger som de två västgötarna som satt på samma tåg på stationen i Skövde. Den ene skulle till Falköping och den andre till Töreboda. Då säger en av dem: "Är det inte fantastiskt vad tekniken går framåt! Här sitter vi på samma tåg och ska åt var sitt håll!"
Historien är kanske lite svår att förstå, för den är något förkortad.

Det var alltså en Falköpingsbo som skulle åka till Töreboda. Tåget stannade i Skövde, och han gick av för att få lite frisk luft. Samtidigt stod tåget mot Falköping inne på spåret tvärs över perrongen, och när mannen skulle gå ombord igen tog han fel tåg. Han satte sig mitt emot en annan man, och för att få igång ett samtal frågade han vart denne skulle och fick svaret "till Falköping". Det var då han fick svaret ovan.

Det är viktigt att historer blir rätt, för historieförvanskning är ju något mycket allvarlig. :)

Historen finns helt säkert med i en av de tre böcker med västgötahistorier som min far - uppvuxen i Axvall - gav ut för länge sedan. Han hade aldrig någon Canon-kamera, men det finns säkert en och annan kanon omnämnd i böckerna.

ALj
 
Historien är kanske lite svår att förstå, för den är något förkortad.

Det var alltså en Falköpingsbo som skulle åka till Töreboda. Tåget stannade i Skövde, och han gick av för att få lite frisk luft. Samtidigt stod tåget mot Falköping inne på spåret tvärs över perrongen, och när mannen skulle gå ombord igen tog han fel tåg. Han satte sig mitt emot en annan man, och för att få igång ett samtal frågade han vart denne skulle och fick svaret "till Falköping". Det var då han fick svaret ovan.

Det är viktigt att historer blir rätt, för historieförvanskning är ju något mycket allvarlig. :)

Historen finns helt säkert med i en av de tre böcker med västgötahistorier som min far - uppvuxen i Axvall - gav ut för länge sedan. Han hade aldrig någon Canon-kamera, men det finns säkert en och annan kanon omnämnd i böckerna.

ALj
Det var trevligt att höra hela historien! Sensmoralen är alltså: Det är inte alltid nyttigt med frisk luft !
Jag skriver i den här tråden trots att jag inte beställt någon Mark III, jag hoppas att ni har överseende med det.
Jag får hålla tillgodo med min gamla 5D ett tag till.

H-Å K
 

jstolpe

Aktiv medlem
Cool kamera

Nu när jag har införskaffat en 5D mk3 så och provat det tysta läget så måste jag säga att den är överaskande tyst. Känns nästan konstigt, men grymmt bra att ha för att slippa skapa onödigt huvudbry om man tar bilder bland folk så att säga. Nu blir det till att hålla sig till denna kamera många år framöver, men samtidigt så lär det väl ändå dröja minst 2-3 år innan uppföljaren kommer.
Då vet man mer också var de spegellösa kamerorna står prestandamässigt.

/ Stolpe
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi had just fått hem 2 små söta kattungar. De måste givetvis förevigas.
Nu har jag konstaterat att de inte gillar 5DMKII. De hoppar högt varje gång av slutarljudet.
Använder jag däremot 5DMKIII och tyst slutare så reagerar de inte alls.
Så tyst slutare är inte bra bara till bröllop det är dessutom kattvänligt.
Så nu vet ni det.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Historien är kanske lite svår att förstå, för den är något förkortad.

Det var alltså en Falköpingsbo som skulle åka till Töreboda. Tåget stannade i Skövde, och han gick av för att få lite frisk luft. Samtidigt stod tåget mot Falköping inne på spåret tvärs över perrongen, och när mannen skulle gå ombord igen tog han fel tåg. Han satte sig mitt emot en annan man, och för att få igång ett samtal frågade han vart denne skulle och fick svaret "till Falköping". Det var då han fick svaret ovan.

Det är viktigt att historer blir rätt, för historieförvanskning är ju något mycket allvarlig. :)

Historen finns helt säkert med i en av de tre böcker med västgötahistorier som min far - uppvuxen i Axvall - gav ut för länge sedan. Han hade aldrig någon Canon-kamera, men det finns säkert en och annan kanon omnämnd i böckerna.

ALj
Det är bara att gratulera att Du har Sixten "Västgöta Bengtsson" till far. Det var en kunnig och kul man. Det är från honom jag har historien.
Visst var det en resumé av hans historia men detta är ju inte en historieberättarsajt så jag drog ihop utan att tappa sensmoralen som var det viktiga. Men om Du nu tycker källhänvisning är så viktigt så kommer den i mitt fall från honom!
 

AndersLj

Aktiv medlem
Njä, min far hette faktiskt Ljungström - som jag själv - med smeknamnet Ljungan. Han samlade på västgötahistorier, och han framförde dem allt som oftast här och där på västgötska. Han "fick" säkert historier från Västgöta-Bengtsson, liksom denne säkert "fick" historier från min far. Däremot tror jag inte att de träffades mer än kanske någon enstaka gång.

Farsan intresserade sig framför allt för Västgötaklimax, som ju är historier (eller uttryck) där en förväntad, maximerad slutkläm istället blir en "flopp". T.ex. "I Himmelen är det härligt, ja det är underbart, ja det är skönt".

För att knyta detta till Canon-kameror kan man lite cyniskt säga att 5DMkIII blev lite av en Västgötaklimax. Här var förväntningarna oerhört högt uppskruvade, men så kom Nikon och förstörde nästan allt med sin nya - vad var det nu den hette....

Det var synd om Canon, även om man nog hade sig själva att skylla en hel del. Man anade nog inte vad Nikon kokat ihop i hemlighet tillsammans med Sony. Det har nog begåtts en och annan harakiri inom Canon den senaste tiden.

Det är dubbelt synd om Canon eftersom 5DMkIII verkar vara en riktigt läcker kamera. Jag fingrade på en sådan lite grand när Canon hade expo i Nacka för en månad sedan, och ha-begäret satte omedelbart in. Men jag har svårt att motivera en så stor kostnad, och att ekonomiskt räkna hem den i förhållande till alla kameror jag redan har är mycket svårt. Men om priset skulle rasa...

Jag tycker att det är tråkigt att det inte kommer fler positiva inlägg här om 5DMkIII. De som har köpt en sådan verkar ha skrämts till dödstystnad av allt klankande om alltför låg upplösning flera steg lägre dynamiskt omfång. Det tycks ha blivit lite av Carema att bara ha en 5DMkIII, istället för den där Nikonen, vad den nu hette.

Själv gjorde jag mitt systemval år 1968. Valet stod mellan Canon och Nikon. Men Nikons avståndsinställning gick i motsatt riktning mot flertalet andra, däribland pionjären och standardsättaren Leica. Så det var inte att tänka på Nikon. (Nu fanns det, ska det erkännas, en del andra skäl till att jag valde Canon...)

Detta var några tankar, mycket perifert belägna från denna tråds ursprungliga syfte - och till råga av allt av en som (ännu) inte beställt någon 5DMkIII.

ALj
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Njä, min far hette faktiskt Ljungström - som jag själv - med smeknamnet Ljungan. Han samlade på västgötahistorier, och han framförde dem allt som oftast här och där på västgötska. Han "fick" säkert historier från Västgöta-Bengtsson, liksom denne säkert "fick" historier från min far. Däremot tror jag inte att de träffades mer än kanske någon enstaka gång.

Farsan intresserade sig framför allt för Västgötaklimax, som ju är historier (eller uttryck) där en förväntad, maximerad slutkläm istället blir en "flopp". T.ex. "I Himmelen är det härligt, ja det är underbart, ja det är skönt".

För att knyta detta till Canon-kameror kan man lite cyniskt säga att 5DMkIII blev lite av en Västgötaklimax. Här var förväntningarna oerhört högt uppskruvade, men så kom Nikon och förstörde nästan allt med sin nya - vad var det nu den hette....

Det var synd om Canon, även om man nog hade sig själva att skylla en hel del. Man anade nog inte vad Nikon kokat ihop i hemlighet tillsammans med Sony. Det har nog begåtts en och annan harakiri inom Canon den senaste tiden.

Det är dubbelt synd om Canon eftersom 5DMkIII verkar vara en riktigt läcker kamera. Jag fingrade på en sådan lite grand när Canon hade expo i Nacka för en månad sedan, och ha-begäret satte omedelbart in. Men jag har svårt att motivera en så stor kostnad, och att ekonomiskt räkna hem den i förhållande till alla kameror jag redan har är mycket svårt. Men om priset skulle rasa...

Jag tycker att det är tråkigt att det inte kommer fler positiva inlägg här om 5DMkIII. De som har köpt en sådan verkar ha skrämts till dödstystnad av allt klankande om alltför låg upplösning flera steg lägre dynamiskt omfång. Det tycks ha blivit lite av Carema att bara ha en 5DMkIII, istället för den där Nikonen, vad den nu hette.

Själv gjorde jag mitt systemval år 1968. Valet stod mellan Canon och Nikon. Men Nikons avståndsinställning gick i motsatt riktning mot flertalet andra, däribland pionjären och standardsättaren Leica. Så det var inte att tänka på Nikon. (Nu fanns det, ska det erkännas, en del andra skäl till att jag valde Canon...)

Detta var några tankar, mycket perifert belägna från denna tråds ursprungliga syfte - och till råga av allt av en som (ännu) inte beställt någon 5DMkIII.

ALj
Du tycks göra lika onödiga inläggt om kameror som om historier. :)
5DIII är en alldeles utmärkt kamera tillsammans med de högklassiga långa telena från Canon. Förstår inte vad som är antiklimax med 5DIII. Saknar inget sen jag lärt känna den kameran.
För Din info. Detta är en sedan länge överspelad tråd där det bara skrivs om leveranssituationen och eftersom leveranserna verkar flyta på så finns det inte mycket att skriva.
 

AndersLj

Aktiv medlem
Förstår inte vad som är antiklimax med 5DIII. Saknar inget sen jag lärt känna den kameran.
Missförstå inte. Det är verkligen ingen dålig kamera alls.

Det är bara det att det kommit mycket färre entusiastiska inlägg om 5DIII än vad det borde ha kommit - inte bara här utan också på t.ex. DPReview. Och så fort någon skriver något positivt så kommer det någon nikonist och pikar och hackar. Och jämför Canonen med en kamera där avståndsinställningen inte ens går åt rätt håll.

Mer off topic i denna utdöende tråd. Jag var för en tid sedan i en möbelaffär. Framför mig vid kassan stod en ung kvinna som ville köpa på avbetalning. Hon var då tvungen att uppge arbetsgivare. Hon såg sig generat omkring och sa tyst "Carema". Jag tyckte verkligen synd om henne, för hon utför ett mycket nödvändigt, och många gånger säkert mycket otacksamt, jobb. Och så tycker hon att hon måste skämmas för sin arbetsgivare. Jag hoppas att hon sitter riktigt skönt i den soffa hon köpte.

ALj
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är bara det att det kommit mycket färre entusiastiska inlägg om 5DIII än vad det borde ha kommit - inte bara här utan också på t.ex. DPReview.
5D Mark III har inte så stor wow-faktor som sina föregångare som båda hade nya unika egenskaper. Mark III är ju mer en putsning Mark II.

Jag har skrivit i mitt test av 5D Mark III är den bästa pressfotokameran idag, och det håller fast vid. D4 och 1DX är jobbigt tunga och stora att släpa på hela dagarna. D800 är lite långsam och har stora råfiler för en som ska göra flera uppdrag om dagen.

Det räcker med några gemensamma 1D4/1DX på redaktionen för sport när 5D Mark III har så brett användningsområde.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag vet inte om du med din historia vill antyda att vi skäms för våra kameror. I så fall är du helt ute och cyklar. Redan 5D och 5DMKII var var fantastiskt fina kameror men något begränsade vad gäller användningsområden. Det var ingen BIF fotograf eller sportfotograf som skulle köpa en 5DMKII just för de ändamålen.
Med 5DMKIII har Canon lyckats göra kameran mycket mer allround. Nu har vi både nöjda sportfotografer och sådana som fotograferar flygande fågel i den här tråden.
Kameran är rapp, ergonomiskt underbar att jobba med och AF är suverän.
Samtidigt tar den fortfarande underbara bilder precis som vi vant oss vid från en 5D.
Nu ser jag mängder av människor som köper 5DMKII när priset nu sjunkit och 5DMKIII verkar gå åt i snabbare takt än de levereras.
Jag kör parallellt med 5DMKII och 5DMKIII. De levererar i de flesta situationer båda fantastiskt bra resultat. Börjar det gå undan i svängarna så visar dock den nya vem som är herre på täppan.
 

AndersLj

Aktiv medlem
Jag vet inte om du med din historia vill antyda att vi skäms för våra kameror.
Njä, inte riktigt. Men jag är förvånad över att det inte kommit fler Success Stories om MkIII. Detta inte minst på DPReview, som ju brukar rinna över av sådana.

När jag fingrade lite på 1DX på fotomässan i höstas imponerades jag av den mekaniska känslan. När jag fingrade på MkIII för en tid sedan fick jag en liknande känsla. Så visst har Canon gjort ett snyggt bygge. Så synd att alla nya ägare är så diskreta. ;-)

ALj
 

kiwi

Aktiv medlem
Vi ägare är upptagna med att vara ute med våra nya kameror, så vi har inte tid att skriva inlägg. ;)

Jag som gick från Mark II till III är väldigt nöjd med mitt byte, trots att det inte var mycket som förändrades i folks ögon. Men det som förändrades gjorde det rejält. Den undermåliga autofokusen på "tvåan" är ett minne blott. Filmfunktionen, som jag använder flitigt, har fått den skjuts som behövdes - även om jag gärna hade sett fler saker. Ökad fps, fler detaljinställningar, mindre brus...

Helt klart ett mycket bra byte!


/ Kiwi
(trådskaparen)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag tror inte att det går använda pirat ännu på 3:an. Eller nån som testat?



/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS