Annons

Videoredigeringsprogram till Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorwes

Ny medlem
Funderar på att kanske investera i ett videoredigeringsprogram. Har en iMac och jag vill kunna göra lite mer än det iMovie erbjuder, men jag är inte beredd att lägga ut de summor som till exempel Premiere Pro CS5 kostar.

Önskar därför tips/synpunkter om till exempel Premiere Elements och Final Cut Express. Fördelar/nackdelar med respektive program? Och vilka övriga alternativ som kan tänkas finnas i den prisklassen?
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Sitter just nu med FCP, loggar filmklipp...

Har iofs bara använt FCP och har haft hjälp med redigerare då jag tidigare lät klippa saker i AVID.

Jag har fått uppfattningen att man kommer långt med FC express

Själv använder jag knappt hälftern av vad man kan göra i FCP
 

Kijana

Aktiv medlem
Har jobbat med både Premiere Elements och Final Cut (Express). Mitt val skulle helt klart vara det senare, känns mer rationellt och mindre hemmavideoprogram över det.
Skulle till och med kunna tänka mig att skaffa mig en mac för den sakens skull...
 

Surgeon

Aktiv medlem
Premier Elements r vad du behöver

Lågt pris med de funktioner du behöver, Premier Pro är bättre, men är det bara hemmavideo visningar så räcker elements mer än väl

Lycka till
 

StefanK

Aktiv medlem
Premiere Elements (och även pro för den delen) finns som 30-dagars prova på version på Adobes hemsida. Då kan du kolla själv om det räcker för dina behov. Final Cut Express finns inte som prova på, vad jag vet. Kanske att det kan dyka upp i AppStore.
 

gorwes

Ny medlem
Har jobbat med både Premiere Elements och Final Cut (Express). Mitt val skulle helt klart vara det senare, känns mer rationellt och mindre hemmavideoprogram över det.
Skulle till och med kunna tänka mig att skaffa mig en mac för den sakens skull...

Fördel Final Cut Express då…

Jobbade under en period i våras lite med Premiere Pro och trivdes rätt bra i den miljön. Men eftersom det nu handlar om mina egna hobbyprojekt finns inte ekonomi för Premiere Pro, tyvärr.

Laddade för någon dag sedan hem testversionen av Elements. Visst, jag känner igen en hel del från Pro, men det hela känns ändå inte helt rätt, lite för… simpelt kanske? Ja, får väl se var det hela slutar
 

Kimster

Aktiv medlem
Funderar på att kanske investera i ett videoredigeringsprogram. Har en iMac och jag vill kunna göra lite mer än det iMovie erbjuder, men jag är inte beredd att lägga ut de summor som till exempel Premiere Pro CS5 kostar.

Önskar därför tips/synpunkter om till exempel Premiere Elements och Final Cut Express. Fördelar/nackdelar med respektive program? Och vilka övriga alternativ som kan tänkas finnas i den prisklassen?
Jag tror både FCE och PElements funkar gott rent tekniskt till dig. Vilket man föredrar är mycket en smaksak precis som hos storebröderna FCP och Premiere Pro. Tror just nu att Elements innehåller lite mer i funktion än Express. Men Express påminner mer om FCP i utseende osv. Men släpper Apple en ny version snart kommer troligen den vara "bättre". Hade jag vert du hade jag försökt prova dem. Elements finns som trial. Express har jag sett i visa Apple-butiker där man säkert kan få en snabbvisning. Sen finns det ju hundratals videoklipp på nätet som visar dem båda.
Eller fortsätt lyssna på tips härifrån eller andra forum som tar upp ämnet video.
 

flygnord

Aktiv medlem
jag har stor erfarenhet av både Avid, Final Cut och Premiere Pro. Av de tre skulle jag välja i ordingen:
1. FC, även som expressversionen
2. Avid
3. Premiere pro

Anledningarna är att det är extremt lättarbetat, inte för att någon av de andra är speciellt knepigt (även om avid tar lite tid att lära sig hitta i), utan för att det är ruskigt mer lättarbetat än de andra. Dessutom är det effektivt i sin användning av hårdvaruresurser och behöver inte mycket till dator för att köras utan problem. Jag har använt det på en imac från 2002-2003 med större smidighet än Avid fungerade på en pc från 2006 (båda fallen hände under år 2008).
Nackdelen med FCE är ljudbiten, i synnerhet brusreducering. I mitt fall fick jag exportera ljudklipp med mycket brus ur FCE och ta in dem i adobes soundbooth och premiere pro för brusreducering och sedan exportera tillbaka. Å andra sidan valde jag ju det krångliga arbetssättet med två redigeringsprogram för att komma åt resten av delarna i FC framför att jobba enbart i premiere =)
 

Kimster

Aktiv medlem
jag har stor erfarenhet av både Avid, Final Cut och Premiere Pro. Av de tre skulle jag välja i ordingen:
1. FC, även som expressversionen
2. Avid
3. Premiere pro

Anledningarna är att det är extremt lättarbetat, inte för att någon av de andra är speciellt knepigt (även om avid tar lite tid att lära sig hitta i), utan för att det är ruskigt mer lättarbetat än de andra. Dessutom är det effektivt i sin användning av hårdvaruresurser och behöver inte mycket till dator för att köras utan problem. Jag har använt det på en imac från 2002-2003 med större smidighet än Avid fungerade på en pc från 2006 (båda fallen hände under år 2008).
Nackdelen med FCE är ljudbiten, i synnerhet brusreducering. I mitt fall fick jag exportera ljudklipp med mycket brus ur FCE och ta in dem i adobes soundbooth och premiere pro för brusreducering och sedan exportera tillbaka. Å andra sidan valde jag ju det krångliga arbetssättet med två redigeringsprogram för att komma åt resten av delarna i FC framför att jobba enbart i premiere =)
Men nu var varken Avid (20000kr) och Premiere Pro (10000kr) några lämpliga förslag enligt trådskaparen.
Och Avid är verkligen inget semestervideo/hobbyprogram. Billiggare och enklare att köpa ny dator + FCE
 

flygnord

Aktiv medlem
Men nu var varken Avid (20000kr) och Premiere Pro (10000kr) några lämpliga förslag enligt trådskaparen.
Och Avid är verkligen inget semestervideo/hobbyprogram. Billiggare och enklare att köpa ny dator + FCE
Vilken tur då att FCE var mitt förstaval oavsett pris =)
(Förutom att jag hellre skulle välja FC studio än FC express)
 
ANNONS