Annons

Vidvinkel problem

Produkter
(logga in för att koppla)

lord_fantiz

Aktiv medlem
Sitter här och sliter mitt hår över en vidvinkel jag funderar på att köpa. Jag står och väger mellan Canons orginal objektiv Ef 20/2,8 Usm och Sigma's objektiv AF 20/1,8 EX DG för Canon.

Sigmans känns mer rätt både gällande priset och specifikationerna, men jag läste något om att använder man bländare mellan 1,8 och 4 får man viss vinjetering och det är något som jag verkligen vill undvika, då det känns som om man hindras något i sitt fotograferande. Gäller det även Canon gluggen? Är det någon som har något av dessa objektiv som kan visa exempel på foton med största bländaren vore jag evigt tacksam.

Sedan är det ju inte ofta man använder så stora bländare som 1,8 men man vill ju ha den "konstnärliga friheten" att kunna experimentera. :)

Jag tar även emot förslag på andra objektiv som lämpar sig till fotografering av natur och stadsmiljöer där man vill få med så mkt som möjligt.

tack på förhand!

Canon-gluggen är super och ska du inte plåta reportage tycker jag att du ska köpa den. Den har otroligt låg distortion vilket jag värdesätter mer än låg distortion.

Samma problem...

här, men jag funderar på om Canons nyhet 17-40/4L USM kan vara något?

Den är ju rätt dyr, men som pressfotograf är jag i ganska stort behov av en vidvinkel.

Vad tror ni om nya 17-40/4L USM?

//Jessica

Den nya 17-40:an verkar toppen. Jag skulle köpt den. Går ju att beställa utomlands ifrån per postorder också så blir den nog billigare.

Jag har själv en 16-35/2,8 och tror knappast att 17-40:an är sämre.

Som reportagefotograf är det svårt att klara sig utan vidvinkelzoom även om det finns dem som gör det. En kollega kör ogärna med annat än sin 28-70/2,8. Jag håller med honom att man ska vara försiktig med för mycket vidvinkel - det är lätt att få vidvinkelsjuka.

Jag körde tidigare med en fast Canon 20/2,8 och en 28-70/2,8 och det funkade till vanlig fotografering, men inte till reportage då man måste vara snabb.

Idag hade jag nytta av min 16-35:a när jag skulle plåta interiören på en ambulans. (Gjorde reportage om en ambulansförare och hans jobb)

ANNONS
Götaplatsens Foto