PMD
Aktiv medlem
Här är en ganska bra illustration som förklarar det:solvargen skrev:
Ledsen men jag förstår inte riktigt det där sista med bildcirkeln.
http://jimdoty.com/Digital/fov_crop/fov_crop.html
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här är en ganska bra illustration som förklarar det:solvargen skrev:
Ledsen men jag förstår inte riktigt det där sista med bildcirkeln.
solvargen skrev:
Magnus.
Jag menar om du någon gång kännt/tyckt att kanske 2,8bl inte varit tillräckligt på 400iso i "taskigt väder" eller mörkare platser.
Klart att man ska vara kvalitetsmedveten. Men man ska också ha perspektiv. Det är lätt att få fel intryck när man läser på forum och i tidningar. Skillnaderna blir ofta överdrivna. Det är inte heller alltid som det objektivet med högst kvalitet är det praktiskt mest lämpade.Ang. kantoskärpan kanske den inte är det viktigaste när det gäller gatufoto,reportage men man vill ju ändå uppnå bästa kvalitet hela vägen ut om man kan.
brännvidden på ett objektiv kan inte ändras. Däremot blir utsnittet snävare med en mindre sensor. Då använder man inte hela bildytan, alltså den bildcirkel som objektivet projecerar. Jämför man en kamera med stor sensor och en med mindre kan man uppleva det som att den med mindre sensor gör brännvidden längre, men det är bara en skenbar skillnad. I verkligheten blir bilden beskuren med den mindre sensorn.En annan medlem skrev: ...man använder inte ytterkanten på 24mm objektivet med en 1D M II N och därmed skulle kantskärpan bli bättre. Antar att detta stämmer i jämnförelse med en FF-kamera.
Du själv skriver att man använder hela brännvidden men inte hela bildcirkeln. Ledsen men jag förstår inte riktigt det där sista med bildcirkeln.
Mvh Thomas
solvargen skrev:
Tycker mig läst någonstans att 1D skulle ha både bättre ljusinsläpp och mera ljuskänsliga pixlar.
Eftersom brännvidden blir större med 1,3crop än 1,6 crop borde ljusinsläppet ochså bli mer om än bara pyttelite mer. Samtidigt som samma antal pixlar finnes till 1D och 20D borde 1D:s pixlar ´vara större eftersom sensorn är större och därav borde de i sin tur ochså vara ljuskänsligare och förebygga mindre brus.
solvargen skrev:
När det gäller bildcirkeln är den alltid densamma enligt länken Per Danielsson gav mig tidigare. Som du skriver "utsnittet" blir snävare....kan man inte indirekt här säga att brännvidden inte används fullt ut...den blir du som du säger beskuren och därmed ändras proportionerna på brännvidden..24mm blir till ett 31mm på 1D M II N.
solvargen skrev:
Magnus.
Tror att den där enkronan har fallit ner nu....brännvidden förändras inte...bilden får ett annat utsnitt...den beskärs(croppas) helt enkelt!!
Rätt??
MVH Thomas
solvargen skrev:
Jag kommer ihåg sedan flertalet år tillbaka på en fotokurs att tex. människors ansikten blir mera avsmalande(högre och längre..ungefär som de där äckliga nya tv-apparaterna visar människor nu för tiden) med vidvinkelobjektiv.
Med ett 24mm vidvinkel (blink..utan brännviddförändring) borde ju detta fenomen uppstå/kvarstå även nu med 24mm och 1D M II N???
solvargen skrev:
Det sistnämnda att inte gå för nära med vidvinkel-objektivet ska jag tänka på.
Har dock en sista fråga...ang. 35mm 1,4..hur skulle den te sig på 1D M II N om man bara "backade " ett snäpp tillbaka???
Mvh Thomas