Annons

Vidvinkel till D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Arytmica

Aktiv medlem
Jag har länge varit sugen på ett vidvinkelobjektiv, men dom kostar ju en slant... Har en nikon D5000 kamera som jag troligtvis kommer att behålla i många år framöver. Har tittat runt lite på olika vidvinkelobjektiv, men originalobjektiv från nikon är väldigt dyra för min studentplånbok...

Får man vad man betalar för om man lägger ut dom där extra pengarna för ett originalobjektiv, eller är det mer märket man betalar för i grund och botten? Vill verkligen ha ett så bra objektiv som möjligt, men såklart till ett rimmligt pris (vem vill iof inte?).

Men har ni några heta tips på prisvärda vidvinkelobjektiv? :)
 
Jag har länge varit sugen på ett vidvinkelobjektiv, men dom kostar ju en slant... Har en nikon D5000 kamera som jag troligtvis kommer att behålla i många år framöver. Har tittat runt lite på olika vidvinkelobjektiv, men originalobjektiv från nikon är väldigt dyra för min studentplånbok...

Får man vad man betalar för om man lägger ut dom där extra pengarna för ett originalobjektiv, eller är det mer märket man betalar för i grund och botten? Vill verkligen ha ett så bra objektiv som möjligt, men såklart till ett rimmligt pris (vem vill iof inte?).

Men har ni några heta tips på prisvärda vidvinkelobjektiv? :)
Fast eller zoom?
Funderar du på ett vidvinkelzoom så kan jag varmt rekommendera Tokina 11-16 som är en ruskigt skarp glugg helt i klass med Nikons dyraste vidvinkelzoomar.
Fast glugg så är ett Samyang 14 ruskigt prisvärt och skarpt som bara den
 
Sigma 10-20/4-5.6

I vissa fall får man mer om man betalar för "originaloptik", i många fall inte. Sigma 10-20 är riktigt bra och behöver man inte zoomomfånget som Nikon 10-24 har så är den ett vettigare alternativ med tanke på priset.
 
Jag själv har listat dessa för ett ev köp: Nikons 10-24 är inte alls dum (finns nog begagnade, Tokina ska vara av den senaste modell II.

Vidvinkelzoom
Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM
Lägsta pris 6841:-

Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM
Lägsta pris 5390:-

Tokina AT-X Pro 12-24/4,0 DX II
Lägsta pris 5969:-

Nikon Nikkor AF-S DX 10-24/3,5-4,5 G IF-ED
Lägsta pris 7535:-

Tänk på att du behöver objektiv med AF motor
 
Men har ni några heta tips på prisvärda vidvinkelobjektiv? :)

Sigma 10-20/4-5.6 HSM är skarpt och kampanjpriset 3.999kr är kanon. Inte mycket att fundera över. http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=244010111201
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32058

Vill du köpa beg finns ett för 3.100kr här http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=142674

Alla andra alternativ är flera tusen dyrare men kanske lite ljusstarkare.
 
Tack för tipsen!

Sigma 10-20 med kampanjpriset såg ju väldigt lovande ut måste jag säga, det är väl ungefär vad jag max kan lägga ut på ett objektiv just nu. :)
 
Har ett sigma 10-20 f4-5,6. Helt klart häftigt objektiv som suttit på kameran sen jag köpte det. Gillar det skarpt! Men man ska va medveten om att det är SJUK distorsion ute i kanterna. Jämför med likvärdiga objektiv och prova det innan så du inte blir besviken på det. Ett tips i all välmening :)
 
PontusAndersson;1617571Men man ska va medveten om att det är SJUK distorsion ute i kanterna. Jämför med likvärdiga objektiv och prova det innan så du inte blir besviken på det. [/QUOTE sa:
Det är väl inte mer distortion än på andra raktecknande vidvinklar? Att saker blir utdragna i hörnen hör ju till på den typen av objektiv.
 
Ingen som tänker på ljus? Sigman är visserligen fin men största bländare 4 mot Tokina 11-16 2.8. Särskilt på en D5000. Mitt råd är att spara en bit till och satsa på det.
 
Tokina 11-16/2.8 ger väl inte AF på D5000 ???

Nej och det ger knappt någon zoommöjlighet heller (på någon kamera).

Sen tycker jag personligen inte att ljusstyrka är så viktigt på en vidvinkel. Det beror ju såklart lite på vad man fotar och i vissa sammanhang kan såklart ljusstyrka vara användbart även på en vidvinkel, men generellt sett tycker jag inte att det ger så mycket. Dels är de områden där man ofta använder en vidvinkel sådana där man ändå bländar ner och sedan kan man dessutom handhålla ganska långa tider med vidvinkel. Sen finns det ju tex de som fotar skateboard osv med vidvinkel där man kanske behöver lite kortare slutartider för att frysa rörelse osv och då är det klart att det är användbart.
 
Jag är väl mest ute efter att fota landskap i dagsljus/skymning/soluppgång etc, samt lite häftiga klätterfoton då även klättring är ett stort intresse. Brukar bli snyggt med lite vidvinkel så man får med landskapet runt själva klättringen på samma gång, landskapsupplevelsen är ju liksom en del av själva klätterupplevelsen enligt mig. :)

Annars så verkade ju denna glugg även bra, snäppet vassare... om man spar slantarna lite.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/443-nikkor_1024_3545
 
En snabb fråga bara, har inga vidvinkelobjektiv VR? Har hittills inte sett något, antingen så behövs det helt enkelt inte eller så förstår jag mig inte på alla bokstavskombinationer =).
 
Enda "vidvinkeln" jag kommer på med VR är Nikons 16-35, men den är inte så jättevidvinklig på D5000 och är väl kanske främst tänkt att användas på FX.
Anledningen till detta är väl kanske mycket för att behovet av VR inte är lika stort på en vidvinkel. Man kan i regel handhålla rätt långa tider ändå på så korta brännvidder, även om VR ju skulle hjälpa där åxå.
 
Enda "vidvinkeln" jag kommer på med VR är Nikons 16-35, men den är inte så jättevidvinklig på D5000 och är väl kanske främst tänkt att användas på FX.
Anledningen till detta är väl kanske mycket för att behovet av VR inte är lika stort på en vidvinkel. Man kan i regel handhålla rätt långa tider ändå på så korta brännvidder, även om VR ju skulle hjälpa där åxå.

Tack för svar! Jag misstänkte att det var så, mitt 35mm fasta har inte heller VR men det fungerar utmärkt ändå.
 
Med begränsad budget skulle jag nappa på Sigman. Kantskärpan är OK, lite sämre än Nikon/Tokina men det är inte allt. Det är ju inte så att man tar bilder på en tegelvägg då allt är i samma fokusplan ändå och samma sak gäller distorsionen. Det är ett vettigt köp. De med 2,8 i bländare skall bländas ner ändå för kantskärpa f u Nikkor 14-24 och Kanske Zeiss 18/3,5 som ändå inte är vidvinkel på crop.
 
ANNONS