Annons

Vidvinkel till DX-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

WhiteWolf

Ny medlem
Funderingen återstår hos mig fast jag sa i ett annat inlägg om manuella vidvinklar att jag skulle skaffa en Nikkor AF-S 14-24mm/f2.8G ED.

Men nu har man fått veta lite mer om skillnadena på DX och FX kameror. Tydligen anser vissa att man bör skaffa ett DX-objektiv till en DX-kamera än en FX-objektiv.

Vad jag fått veta så är just Nikkor AF-S 14-24mm/f2.8G ED ett FX-objektiv. Och de här andra Nikkor AF-S DX 10-24mm/f3.5-4.5 ED och Nikkor AF-S DX 12-24mm/f4G IF-ED ett DX-objektiv.

Tydligen ska dessa sistnämnda vara bästa valet för mig om jag nu har en Nikon D80 kamera och samtidigt funderar på att gå upp i prisklass till en D300. Fortfarande är båda kamerorna i DX-formatet.

Så är jag helt ute och cyklar om jag med min kundskap borde mig köpa Nikkor AF-S DX 10-24mm/f3.5-4.5 ED istället för Nikkor AF-S 14-24mm/f2.8G ED?

Jag vet att jag inte kommer ha råd med en Nikon D700 eller 5D eller 1D kamera på ett bra tag ännu.

Största frågan är vilken borde jag satsa på om jag nu vill ta landskaps foton med det?

14-24 på en DX motsvarar 21-35 i bildvinkel på en FX/FF vilket jag skulle säga är fullt tillräckligt vidvinkligt för landskapsfotografering. Dessutom ett objektiv som fått väldigt bra kritik och som på de bilder jag sett presterat ett enastående resultat.
MEN det går inte att sätta på filter t ex ND och tonade gråfilter som ofta kan behövas vid just landskapsfoto.
Recensionerna här på FS är 5 rakt igenom hos ägarna men med kommentarer om just att filter inte kan användas.

Filter kan användas på 10-24 men jag tror inte att det objektivet når riktigt samma optiska prestanda som 14-24:an. HIttade inga recensioner på detta men så annonserades den ju för ett par veckor sen...

Klassisk fråga! Vilket objektiv är bäst för mig?

Tja, inte lätt att säga. Mitt råd är att prova olika objektiv innan du spenderar en massa pengar. Du nämner inga andra objektiv än Nikons som alternativ.
Visst, självklart väljer jag ett Nikkor om jag kan i första hand. Men det finns mycket bra alternativ att tillgå.

Mitt förslag är att du försöker hitta ett begagnat Sigma 10-20 eller en Tokina 12-24. Dessa brukar gå att få för 3000-4000 kronor. Passar utmärkt för att känna efter vad du verkligen vill ha.
Och du slipper ångesten att lägga ut 10-15 papp på något som du ju är osäker på om du verkligen vill ha. Skulle du sedan verkligen vilja uppgradera till ett nytt Nikkor kan du säkert sälja det första objektivet utan att göra någon större förlust.

Jag har handlat en hel del med begagnat och sällan blivit besviken.

/johan

Låter lite tokigt att köpa Nikons 14-24 till en kroppad kamera, den är dessutom stor och klumpig med exponerad frontlins, däremot förstås det bästa i allt utom att den är väldigt känslig för motljus tydligen. Om du har begränsad budget så håller jag med förestående talare och skulle köpa en pirat-supervidvinkel för kroppad kamera, tex Sigma eller Tokina. Har du lust att spendera en tiotusing så lär nog Nikons nya 10-24 vara topp, fast det vet vi ju inte än.

Hm oki. Tja Sigma 10-20 blir det garanterat inte då majoriteten säger att den inte är något vidare. Hm Tonika 12-24 kanske man skulle kunna tänka sig.

Men Nikkor objektiven går och hitta billigare än 10k har jag märkt, men man får leta lite innan man hittar nå. Ja, det är begagnat då.

Nää men 10-24 har man funderat på från Nikkor. Fler förslag och åsikter tas gärna emot. Men det lutar åt att inte skaffa sig en Nikkor 14-24. Fast den ger jävligt bra bilder. :/

ANNONS
Götaplatsens Foto