raskolnikov
Aktiv medlem
Fisheye eller raktecknande, helst inte tokdyrt men gärna skarpt. Någon som har tips, alla nya fish verkar vara till APS-sensorer. Söker ngt kring 12mm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nikon till Canon menar du väl? Problemet är att 14-24 är ett "G"-objektiv, som därmed saknar bländarring. Det finns en nyframtagen adapter med bländarring för att få detta att funka, men den tycks vara väldigt försenad har jag läst i andra trådar.paul innergård skrev:
Var får man tag i en Canon till Nikon adapter. vad kostar en sån och fungerar af med en sådan. kanske Nikons 14-24 i så fall kan utgöra ett alternativ.
Tanken för egen del vore väl att lära in lite skärpedjupsindex. Med de skärpedjup som 14-20 mm ger så kan man förinställa rätt mycket. Men visst blir det krångligare. Speciellt de gånger man vill ha ett lite kortare skärpedjup och tvingas till mer exakt focusering. Bara en tanke från min sida, troligtvis kommer jag aldrig att skaffa en sådan kombination. Jag får nog nöja mig med min allmänt sett betraktade skitglugg, 16-35 2,8 Mark II.Makten skrev:
Nikon till Canon menar du väl? Problemet är att 14-24 är ett "G"-objektiv, som därmed saknar bländarring. Det finns en nyframtagen adapter med bländarring för att få detta att funka, men den tycks vara väldigt försenad har jag läst i andra trådar.
För övrigt verkar det lite vansinnigt att köpa ett så dyrt objektiv om man måste fokusera manuellt (vilket man måste). 1D har väl visserligen skaplig sökare, men jag tror det är svårt som fan ändå vid så korta brännvidder. Att behöva blända ner för att ljusmäta är ju inte så kul heller.