Annons

View-Master och andra stereokameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

fmattis

Aktiv medlem
Hej,

jag gjorde en sökning här i forumen på "View-Master" etc och hittade till min stora förvåning ingenting alls.

Jag fotar numera nästan bara med min DSLR, men fick en fix idé att det vore kul att skaffa en stereokamera och kunna fånga det där oförklarliga DJUUUPET i miljöer som alltid blir lika oväntat platta och tråkiga på en platt bild.

Det ideala vore förstås att kunna tillverka riktiga View-Master-skivor med sina bilder i, men det är nog nästan överkurs. Tänk bara - t o m den tristaste semesterbildsrulle skulle bli fascinerande om den var i 3D i en View-Master! :)

Är det nån av er som har testat de gamla stereokameror som fanns när det begav sig, och har några minnen, rekommendationer eller varningar att dela med sig av?

www.vmresource.com/camera/camera.htm

(Är ni helt digitalfotoinsnöade hela bunten, eller är det bara som så att de som fotar med gamla stereokameror ännu inte hittat fram till en dator? ;-) )

mvh Mattias

Daniel Ahlin skrev:
Vad är det som hindrar dig från att ta stereobilder med en digitalkamera?

Plastigheten och den totala bristen på fotohistoriskt perspektiv i Loreo-objektivet.

Min reflexmässiga "jag måste skaffa en sån"-känsla för den gluggen falnade snabbare än kvickt.

mvh Mattias

ANNONS
Götaplatsens Foto