Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilka bilder sparar ni?
- Trådstartare Merlin
- Start datum
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Girig eller vek?
Sparar de goda, självfallet
Sparar de mediokra, kann möjligen fixas
Sparar de dårliga, till skräck o varning
Summa= Sparar 10X fler enn vad som är klokt!
Hälsar Erik.....som har lovat i åratal bli bättre på att döda.....
Sparar de goda, självfallet
Sparar de mediokra, kann möjligen fixas
Sparar de dårliga, till skräck o varning
Summa= Sparar 10X fler enn vad som är klokt!
Hälsar Erik.....som har lovat i åratal bli bättre på att döda.....
Grimmer
Aktiv medlem
* Slänger misslyckade, suddiga
* Slänger dubletter
* Fixar resten
* Slänger tråkiga och som inte blev bra
* Är det familjebilder eller med mindre värde så bort med RAW-filerna
* Döper färdig mapp
* Går tillbaka efter några månader och gör en sista rens.
Jag sparar inte dåliga bilder som lärobilder men önskar ibland att man gjort så.
* Slänger dubletter
* Fixar resten
* Slänger tråkiga och som inte blev bra
* Är det familjebilder eller med mindre värde så bort med RAW-filerna
* Döper färdig mapp
* Går tillbaka efter några månader och gör en sista rens.
Jag sparar inte dåliga bilder som lärobilder men önskar ibland att man gjort så.
Merlin
Aktiv medlem
Hehe självfallet sparar man dom som är bra.
Men ibland har iallafall jag svårt att avgöra om jag ska spara eller inte. Även suddiga bilder kan ju vara bra och ibland tänker man "ja men jag kanske gillar den om nåt år.."
Nä man borde ta sig i kragen och gallra stenhårt det är nog det enda, men fy vad det kan vara svårt :/
Men ibland har iallafall jag svårt att avgöra om jag ska spara eller inte. Även suddiga bilder kan ju vara bra och ibland tänker man "ja men jag kanske gillar den om nåt år.."
Nä man borde ta sig i kragen och gallra stenhårt det är nog det enda, men fy vad det kan vara svårt :/
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Merlin skrev:
Alternativt: Laga "en soptunna-CD"
vox2000
Aktiv medlem
Merlin skrev:
Kort och gott hur går ni tillväga när ni väljer vilka bilder som ska sparas respektive vilka som hamnar i papperskorgen? Vilka kriterier använder ni?
Jag slänger faktiskt väldigt lite. Bara uppenbart helt svart/vita (totalt felexponerade) och ofokuserade bilder som inte ens går att göra nåt roligt kreativt av. Använder lightroom som för struktur och val av bilder, där man kan ha en bild som Pick eller inte och sen sortera vyn på Pick eller refuse. Hårddisk är så billigt i dag så jag ser ingen anledning till att ta bort bilder av utrymmesskäl.
Vidare så betygsätter jag mina bilder i LR i skala 1-5 stjärnor.
Noll = refused
En = Den här var jävligt dålig
Två = Den här var också jävligt dålig
Tre = Hmm, tja, mmm kan funka om jag kisar med ena ögat och skakar på huvudet
Fyra = Hamnar i galleriet
Fem = Best of
De bilder som får fem stjärnor är väldigt få och som jag är särskilt stolt över. Fyrorna är bilder som är riktigt bra, och som jag gärna visar upp.
LittleCapa
Aktiv medlem
Kastar redan i kameran
Jag slänger redan i kameran, kan vara svårt att se på en del kameror.
Det finns ingen anledning att spara skit. Eller sitta och trixa och joxa i olika program för att få "till det".
På analogtiden om man tex var på en match så fanns det kanske 3-4 bilder av 36 som var riktigt bra. Resten var ju bara krångligt att se igenom. Att kunna kolla redan på kameran hur det blev och kanske ta en ny om det blev skit är ju rena lyxen.
Spara skit ger bara dåligt självförtroende.
Jag slänger redan i kameran, kan vara svårt att se på en del kameror.
Det finns ingen anledning att spara skit. Eller sitta och trixa och joxa i olika program för att få "till det".
På analogtiden om man tex var på en match så fanns det kanske 3-4 bilder av 36 som var riktigt bra. Resten var ju bara krångligt att se igenom. Att kunna kolla redan på kameran hur det blev och kanske ta en ny om det blev skit är ju rena lyxen.
Spara skit ger bara dåligt självförtroende.
cool cat
Aktiv medlem
Merlin skrev:
Kort och gott hur går ni tillväga när ni väljer vilka bilder som ska sparas respektive vilka som hamnar i papperskorgen? Vilka kriterier använder ni?
Kul fråga.
Jag har gått från att välja bort bilder till att välja vilka som ska sparas
Jag startade med att --välja bort-- de som inte dög, kriterier som suddiga, misslyckade, osv. Ett komplicerat valsätt, vilket gör att 70-80% blir kvar. Samlingen växxxte snabbt,
1 TB bilder (inkl backup) och två år senare har jag bytt strategi ----Jag sparar--- bara de bilder som faller mig på läppen och vips är det 10- 20 % kvar. Handen på hjärtat, duger inte bilden när den är nytagen duger den inte senare heller.
AFJ
Aktiv medlem
Jag har ganska nyligen gått över till RAW och inser att trots att hårddiskutrymme är billigt måste jag bli bättre på att slänga!
Så nu förslker jag gallra ganska hårt. Har jag t ex tagit bilder med serietagning så behåller jag normalt bara den bästa i serien (om det inte handlar om att dokumentera ett förlopp).
Min grundregel är att slänga alla som har allvarliga tekniska svagheter. Likaså slänga alla som har dålig komp, t ex lykstolpar i huvudet osv samt även de som är allmänt ointressanta.
När jag gjort en liten fototur brukar jag kanske komma hem med 100-200 bilder, sparar kanske 20 av dem. Är det sport så slänger jag ännu större andel.
Jag är nog lite mer generös mot bilder tagna på resor eller speciella tillfällen än vad jag är med bilderna jag tar hemma i vardagen.
Jag gör normalt min gallring i flera steg, gärna utspritt över ett par kvällar så man får lite perspektiv på bilderna.
När jag är riktigt duktig tar jag upp någon mapp med ett år gamla bilder och går igenom dem och slänger de som jag inte gillar.
Hittills har jag aldrig saknat en bild jag slängt!
De bästa bilderna lägger jag några minuter per bild på att croppa, justera lite kontraster osv i Lightroom. Exporterar dem sedan till JPG och låter JAlbum skapa webgallerier som jag sedan lägger på min hemmaserver så att de släkt och vänner kan titta på mina alster (om de orkar).
Mvh
Anders
Så nu förslker jag gallra ganska hårt. Har jag t ex tagit bilder med serietagning så behåller jag normalt bara den bästa i serien (om det inte handlar om att dokumentera ett förlopp).
Min grundregel är att slänga alla som har allvarliga tekniska svagheter. Likaså slänga alla som har dålig komp, t ex lykstolpar i huvudet osv samt även de som är allmänt ointressanta.
När jag gjort en liten fototur brukar jag kanske komma hem med 100-200 bilder, sparar kanske 20 av dem. Är det sport så slänger jag ännu större andel.
Jag är nog lite mer generös mot bilder tagna på resor eller speciella tillfällen än vad jag är med bilderna jag tar hemma i vardagen.
Jag gör normalt min gallring i flera steg, gärna utspritt över ett par kvällar så man får lite perspektiv på bilderna.
När jag är riktigt duktig tar jag upp någon mapp med ett år gamla bilder och går igenom dem och slänger de som jag inte gillar.
Hittills har jag aldrig saknat en bild jag slängt!
De bästa bilderna lägger jag några minuter per bild på att croppa, justera lite kontraster osv i Lightroom. Exporterar dem sedan till JPG och låter JAlbum skapa webgallerier som jag sedan lägger på min hemmaserver så att de släkt och vänner kan titta på mina alster (om de orkar).
Mvh
Anders
avslutat_bj
Aktiv medlem
Kopierar mitt svar från
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=79978
"Sedan är det ju skillnad på VAD man har fotograferat. Jag har bilder som jag tog för tjugofem år sedan. En del är "konstnärliga" bilder som jag lade mycket möda på att få bra. Dem kan jag vara utan, allihop. Sedan har jag en del snapshots på släkt och vänner som jag blir glad av att titta på, oavsett hur tekniskt bra fotona är.
Rensa inte hårt bland bilder på människor."
"Sedan är det ju skillnad på VAD man har fotograferat. Jag har bilder som jag tog för tjugofem år sedan. En del är "konstnärliga" bilder som jag lade mycket möda på att få bra. Dem kan jag vara utan, allihop. Sedan har jag en del snapshots på släkt och vänner som jag blir glad av att titta på, oavsett hur tekniskt bra fotona är.
LittleCapa
Aktiv medlem
Skilj på foto-konst och foto-minnen
Jag skiljer på foto-konst(eller nå´t) och foto-minnen. Foto-minnen som inte alltid platsar "på första sidan" bränner jag till CD när jag skrivit ut de som ska in i albumen. Då kan jag visa upp dem på TV:n men behöver inte fylla hårddiskarna med dem.
BengtJohnsson skrev:
Kopierar mitt svar från
Jag skiljer på foto-konst(eller nå´t) och foto-minnen. Foto-minnen som inte alltid platsar "på första sidan" bränner jag till CD när jag skrivit ut de som ska in i albumen. Då kan jag visa upp dem på TV:n men behöver inte fylla hårddiskarna med dem.
BertJ2
Aktiv medlem
Jag sparar allt. Dels för att kunna lära mig av de dåliga bilderna eftersom jag är ganska ny inom DSLR, dels pga lathet/tidsbrist. Jag har tagit ca 6000 bilder under första halvåret med min DSLR, så med tiden lär det väl inte bli hållbart att spara allt. Problemet är inte hårddiskutrymme, utan att det blir svårt att bläddra igenom och hitta bland för många bilder. Det blir också ganska tråkigt när man ska visa upp sina bilder för andra. Jag har därför börjat med att ha två samlingar: en med alla originalbilder och en där jag gallrar ganska hårt och även redigerar en del.
Anders Östberg
Guest
Försöker bli tuffare...
För några år sedan sparade jag allt med argumentet att det kunde vara bra att kika på för att lära av misstagen. Sanningen är förstås att jag i stort sett aldrig tittat på bilderna, dom tar bara upp plats.
Nu har jag kommit så långt att jag gallrar hårt direkt efter en dags fotande, kastar direkta allt som är tekniskt dåligt typ oskärpa. Jag markerar dom som jag tror jag kan använda t.e.x på webben. Några av dessa gör jag i ordning för publicering i en andra genomgång. Fortfarande sparar jag både dom som är markerade som användbara och dom som är dåliga i avseendet krattig komposition eller inget direkt intressant innehåll, med argumentet att man kanske kan hitta delar i bilderna som är användbara till något, men jag förmodar att det heller aldrig kommer att hända. Snart kommer jag att skruva upp modet och börja kasta dom bilderna också, det är ändå roligare att ta nya bilder än leta efter något användbart i gammalt skräp.
För några år sedan sparade jag allt med argumentet att det kunde vara bra att kika på för att lära av misstagen. Sanningen är förstås att jag i stort sett aldrig tittat på bilderna, dom tar bara upp plats.
Nu har jag kommit så långt att jag gallrar hårt direkt efter en dags fotande, kastar direkta allt som är tekniskt dåligt typ oskärpa. Jag markerar dom som jag tror jag kan använda t.e.x på webben. Några av dessa gör jag i ordning för publicering i en andra genomgång. Fortfarande sparar jag både dom som är markerade som användbara och dom som är dåliga i avseendet krattig komposition eller inget direkt intressant innehåll, med argumentet att man kanske kan hitta delar i bilderna som är användbara till något, men jag förmodar att det heller aldrig kommer att hända. Snart kommer jag att skruva upp modet och börja kasta dom bilderna också, det är ändå roligare att ta nya bilder än leta efter något användbart i gammalt skräp.
Benganbus
Aktiv medlem
Merlin skrev:
Jag spar nog alla!
Dom hänger ihop på negativen....
B)
Ps.
Har faktisk hänt, några gånger, att jag hittat negativ som blivit "bra med åren.."
Tur att jag har dom kvar alltså!