Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv passar till KM D5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vargenstein

Medlem
Vilka objektiv kan jag använda till min Konica Minolta 5D? Jag har ett gäng Sigma och ett Voigtländer. Jag vet bara vad som passar Canon och Nikon eftersom jag alltid använt dem tidigare vid analog fotografering. Nu är jag inne på digitalt och fattar ingenting. K/M finns ju inte ens längre utan heter Sony numera.. Vad passar då? Vilka märken är bra och vilka ska jag akta mig för?

Jag skulle vilja ha ett bra extremnärbildsmacro och ett bra porträttobjektiv. Jag vill också ha ett som går över 300, kanske 500?

Vad ska jag leta efter?
Jag är lättsåld till butikssäljare så jag vill veta lite innan jag handlar..

Några råd och tips?
 

bandola83

Aktiv medlem
Alla Minolta AF-objekiv passar.

Alla Sony-objekiv passar.

Alla Sigma-objektiv gjorda för minolta/sony passar.

Alla Tamron-objektiv gjorda för minolta/sony passar.

De objektiv du har hemma är väl bara att testa om de passar?
 

Vargenstein

Medlem
Tack så mycket för era svar.

De jag har hemma passar naturligtvis, Sigma har ju objektiv för de flesta märken. Däremot kan väl Sigmas kvalité diskuteras så därför vill jag ha något lite bättre (som plånboken tillåter dvs).

Tack alla, stor hjälp.
 

hybrid3

Aktiv medlem
Tänk också på att om du köper begagnade objektiv så kan vissa äldre Sigma-objektiv (och derivat till dessa) ha problem med att kommunicera med kameran vilket resulterar i bland annat icke fungerande autofokus.

Om problemet finns för ett visst objektiv står ofta att läsa i objektivrecensionerna på Dyxum.com .
 

tannler

Aktiv medlem
...
Jag skulle vilja ha ett bra extremnärbildsmacro och ett bra porträttobjektiv. Jag vill också ha ett som går över 300, kanske 500?
...
Det beror lite på vad Du vill avbilda - saker som inte rör på sig och som Du inte behöver komma åt med tillsatsljus, fungerar med alla brännvidde - rör det på sig, eller Du behöver komma årt med ljus, är längre brännvidder att föredra.

Det finns en billig lösning i det som vanvördigt callas "Plastic-fantastic" - Cosina 100 mm f/3,5. Sen finns det bra makroobjektiv av en rad tillverkare.

Tele av hög kvalitet är dyrt - ibland t.o.m. mycket dyrt. Ett undantag är katadioptriska objektiv, sk. spegeltele. Det finns en lösning med AF för A-mount - 500 mm f/8. Kan Du leva med begränsningarna som tekniken medför, är det en smidig lösning.

Kolla de databaser vi visat Dig på.
 
ANNONS