Annons

Vilka objektiv tycker ni? (tele)

Produkter
(logga in för att koppla)

Djarven

Aktiv medlem
Hejsan
Har tänkt införskaffa ett bra telezoom.
Har då kommit fram till att Canons L-serie är väldigt bra.
Men frågan kvarstår dock vilken av de 4 objektiven som är bäst.
Vi har alltså 70-200mm i 4L, 4L IS, 2,8L samt 2,8L IS.
Jag har förstått att alla är bra objektiv, men jag blir osäker eftersom jag mest troligt kommer att köpa 1,4x och/eller 2x extender senare.

All hjälp är tacksamt...

Om jag hade haft pengarna hade jag nog tagit 2,8L IS. Dock känns ju 4L riktigt prisvärt men skall du köra extender så är det ju inte fel med ett 2,8.

Hej!

Det finns ju många aspekter att väga in. Ljusstyrka, skärpa, tyngd o.s.v.

Eftersom du skriver att du fundrar på att skaffa en extender i framtiden bör du ta med detta när du väljer glugg. En 1,4X minskar ljusstyrkan 1 steg, en 2X minskar 2 steg.

I din profil står att du har en 400D. Om du på den använder objektiv där största bländare <5.6 funkar inte autofokusen. Ett 70-200/4 med 2X extender ger största bländare 8 och du tappar då din autofokus. Däremot funkar det med en 1,4X eftersom den ger bländare 5,6 som största.

Med ett 70-200/2,8 blir största bländare 5,6 med 2X vilket innebär att autofokusen fortfarande funkar.

/Arne

Har läst att 2x extendern funkar dåligt till alla telezoomar och enbart bör användas till fasta objektiv.
Däremot ska 1,4x extendern vara otroligt bra till zoomobjektiv.
Vad säger ni?

Hållutkik på min kameraväska om ni vill veta vilket objektiv det blev, har tänkt att handla ganska snart.

ANNONS