Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka program ska jag använda??

Produkter
(logga in för att koppla)

Anvib

Medlem
Hej,
har precis bytt från dia till digitalt (Nikon) och känner mig lite lost utan ljusbordet...Jag behöver lite tips på arbetsgången efter exponeringen. Hur jobbar ni? Är det PS (vilken version?) man ska ha och räcker det med Elements?

Tacksam om någon orkar förklara det som säkert är rätt elementärt för digitalfotograferna...

/Andreas

De flesta använder väl PS, men gimp som ulf rekommenderar har fördelen att vara gratis. Om tänker använda dig av PS och som du säger känner dig lite lost, tycker jag att ska bege dig till ett bibliotek och låna en nybörjarbok om PS. Information om hur man använder gimp finns på Internet. Finns förstås en massa information om hur man använder PS på Internet också, men vissa föredrar läroböcker framför webbtutorials. Ett tips är att foto i RAW om man är intresserad av mycket efterarbete. Det är de enda tips jag kan ge, lämnar de större utläggningarna till någon läroboksförfattare eller dylikt.

Mvh

David

Elements räcker för de allra flesta, inklusive mig själv. Kostar en tiondel av stora PS.

Elements hanterar RGB, men inte cmyk-färg. Men för en fotograf som inte gör tryckoriginal är det inget problem.
Batch-funktionen saknar jag ibland.
Det är lite knöligt att konvertera mellan färgprofiler.
Kurvor finns inte med, men kan installeras som gratis tillägg.

ANNONS
Götaplatsens Foto