Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken är bäst??

Produkter
(logga in för att koppla)

.josefine.

Medlem
jag undrar vilken av dessa kameror som är bäst. jag undrar därför jag funderar på att köpa en av dem och vill ha den bästa.

1. Canon PowerShot A640

2. Canon Digital IXUS 75

3. Canon Digital IXUS 800 IS

4. Canon PowerShot A710 IS

jag vill kunna ta bra bider, bla närbild/macro på blommor.

skulle uppskatta svar.

jag undrar också om det är någon större skillnad på powershot och ixus (förutom designen)

Senast ändrad:
Jag helt klart satsa på en Powershot A630.

Detta för att den har möjlighet till manuella inställningar. A640 är givetvis också en kandidat, men jag skulle välja A630 då den är billigare. Det är främs färgen och de två miljoner extra pixlarna som är fördel för A640.

IXUS-modellerna är mer "point and shoot" kameror, med Powershot-modellerna har du tillgång till manuella inställningar med hjälp av M, Tv samt Av.

Edit:

Såg att du har lagt till A710 IS, då blir det knepigare, men jag skulle nog satsa på A630 ändå, för att den har vinklingsbar skärm.

Lycka till med ditt val.

/Daniel

A630 är nästan för stor att gå ner i fickan men A710IS går ner i fickan bra och dne har ju bildstabilasator som är guld värd.

Köp en liten kamera är mitt tips. Då har du den med dig nästan jämt. Annars måste du tänka: "- Nu ska jag ut å fota." Blir fler kul bilder då.

Och för att krångla till det ytterligare kan du kika på Ixus 850IS. Den har motsvarande 28 mm objektiv vilket ger vidvinkligare bilder än de du föreslagit ovan.

Panasonic har också flera små modeller med "28 mm" (FX30, LX2, FX50, FX07, TZ3).

Och ytterligare tillkrångling: Du måste ju inte välja Canon, eller hur? Det finns massor av andra kameramärken som är bra och i många fall "roligare". Exempelvis Fujifilm F31fd eller F40fd som har marknadens lägsta brus på bilderna så du kan ta bra bilder inomhus utan blixt. Bra auto-färgtemperatur också.

Casio är skoj och snabba och enkla att handha och att justera exponeringen på, exempelvis Casio EX-Z1050 (eller gamla modellen Z1000).

Att kunna välja bländare manuellt ger inte särskilt mycket på kompaktkameror eftersom liten bländaröppning ger diffraktion --> suddigare bilder. Skärpedjupet är väldigt stort ändå.

Skulle tagit en IXUS 850.

Och enbart för att den har 28mm vidvinkel.
Många kompakter verkar jättefina, men de allra flesta saknar vidvinkel.

ANNONS
Götaplatsens Foto