Annons

Vilken AF-knapp är styrande

Produkter
(logga in för att koppla)

atf

Medlem
Hej
Är nu ägare av ett Tamron 70-300 USD !!
Bruksanvisningen som var med tycker jag var så där.
Jag undrar om det är någon som vet vilken av AF-knapparna som styr AF?
På min A200 sitter en och på objektivet sitter en men man skall väl inte behöva ställa om båda för att få manuell fokus?
MVH
TF
 

FlyerOne

Aktiv medlem
För Sony A200 gäller att när man använder originalobjektiv som har har AF-omkopplare på objektivet så ska omkopplaren på kameran hela tiden stå i läge AF, och du ska enbart koppla om mellan AF och MF på objektivet. Man ska således använda objektivets omkopplare för att styra det hela (står i bruksanvisningen till A200).

Det bör fungera på samma sätt med det Tamron ringmotorförsedda objektiv du har. Dock! Läs noga instruktionsbladet till ditt Tamron-objektiv. Där står någonstans om detta - det kan nämligen bli annorlunda med icke-originalobjektiv.

Ex.: Jag har ett skruvdrivet Tamron 90/2,8 Macro 1:1-objektiv. Där finns en mekanisk AF/MF-omkopplare. Objektiv för Nikon och Canons systemkameror måste alltid vara försedda med en omkopplare, eftersom dessa båda inte har någon omkopplare på sina kamerahus. Detta medför dock att det blir "dubbelt upp" på Sonys kameror (samt Pentax har jag för mig). För detta Tamron-makroobjektiv gäller att man måste ställa om både på objektivet (där man skjuter fokusringen framåt resp. bakåt för detta) - både omkopplaren på kameran och på objektivet måste stå i samma läge vid användning.

För detta objektiv gäller dock en försiktighetsregel. Som du vet ska man inte vrida på fokusringen på ett skruvdrivet objektiv i AF-läge - då är objektivet och kamerans AF-motor mekaniskt hopkopplade, och man riskerar att skada objektivet och/eller kamerans AF-drivmekanism. När man kopplar om detta makroobjektiv mellan AF och MF så drar man ju i fokusringen, och man kan då råka vrida den en aning medan kamerans AF-motor fortfarande är engagerad. För att undvika framtida glapp eller skador ska man därför alltid FÖRST ställa kamerahusets omkopplare i läge MF (vilket frikopplar kamerans AF-drivsystem från objektivfokuseringen) innan man kopplar om på objektivet, vare sig man ska koppla till eller ifrån AF på detta.

När det gäller ringmotorförsedda objektiv (som ditt Tamron 70-300 USD II) så finns ju ingen mekanisk koppling mellan dess fokusring och fokuseringssnäcka, så det bör inte finnas någon risk för mekaniska skador med detta.

Jag har för mig att med Sonys ringmotorförsedda 16-50/2,8 SSM-objektiv så kan man välja att antingen ställa om med objektivets eller kamerans AF/MF-omkopplare. Borde därför vara likadant med ditt USM-objektiv (men kolla som sagt i objektivets instruktionsblad vad som gäller för detta objektiv vid användning på Sonys kameror).
.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Manuell fokus

Hej
Är nu ägare av ett Tamron 70-300 USD !!
Bruksanvisningen som var med tycker jag var så där.
Jag undrar om det är någon som vet vilken av AF-knapparna som styr AF?
På min A200 sitter en och på objektivet sitter en men man skall väl inte behöva ställa om båda för att få manuell fokus?
MVH
TF
Hej
Själv brukar jag ställa kameran i MF-läget, och objektivet i AF-läget. Då kan jag trycka in MF/AF-knappen på baksidan, och dra nytta av att autofokusen gör grovjobbet, och sannolikt landar mycket nära "sanningen". Därefter så slutjustera med objektivets manuella inställning. Detta är mycket användbart på rörligt mål på långt håll - ex havsörn.
Lycka till.

Bertil
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ifall man kan göra detta utan problem beror på vilket objektiv man har, som sagt. Vad kör du med? (Bara nyfiken)
 

atf

Medlem
Tackar för svaren
Nu har jag provat lite försiktigt och det räcker med att ställa en AF-knapp på MF för autofokus upphör och det verkar som båda focusmotorerna stannar.
Det spelar alltså ingen roll vilken knapp man ställer om för att få MF, men för utrustningens skull kanske det är på objektivet man ska ändra, det lär ju inte vara bra att vrida på fokus-ringen med AF inkopplat fast det ser inte ut som fokus-ringen rör sig vid auto-fokus.
 
ANNONS