Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bild är skarpast - den vänstra eller den högra?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Tänkte höra med er vilken bild av dem två som bifogas ni tycker är skarpast? Jag ser själv tydlig skillnad mellan bilderna när jag tittar på detaljer. För mig är en bild hyfsat krispig och en saknar krispigheten. Hur upplever ni bilderna?

Jämför gärna bilderna på en stor bildskärm och inte mobiltelefonens skärm!
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Jag använder X/Y- funktionen i Lightroom. Har jag många bilder, t.ex tagit några på månen jämför jag bilderna med X/Y och har till slut bara en kvar om det var målet. Går ganska snabbt. Är det på folk så spelar det in om någon blundar osv.
 

thommym

Aktiv medlem
Ja..hur skarpt bilderna visas. Här är en ny jämförelse av samma bild. Jag har bara valt ut en speciell del av bilden och sedan förstorat den en aning. Jag tycker skillnaden är uppenbar.
Jag tror inte man skall förvänta sig att en webbrowser renderar en bild på samma sätt som ett program på datorn.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag tror inte man skall förvänta sig att en webbrowser renderar en bild på samma sätt som ett program på datorn.
Kanske inte, men jag brukade aldrig uppleva att mina bilder som jag la upp på min egen hemsida tappade särskilt mycket i skärpa/krispighet när jag hade den..men här på fotosidan reagerade jag direkt på hur oskarpt det blev nu när jag skulle börja ladda upp bilder i mina vanliga album. Jag har försökt ladda upp bilder i 1200 pixlars bredd, 1250 pixlars bredd och 1920 pixlars bredd. Resultatet av hur bilderna visas är en besvikelse oavsett pixelbredd.

Måste också bara poängtera att bilder som bifogas i forumtrådarna här på fotosidan behåller sin krispighet, men det är när man laddar upp dem i sina vanliga album där de sedan skalas ner som de tappar mycket krispighet.
 
Senast ändrad:

Pickadollen

Aktiv medlem
Kanske inte, men jag brukade aldrig uppleva att mina bilder som jag la upp på min egen hemsida tappade särskilt mycket i skärpa/krispighet när jag hade den..men här på fotosidan reagerade jag direkt på hur oskarpt det blev nu när jag skulle börja ladda upp bilder i mina vanliga album. Jag har försökt ladda upp bilder i 1200 pixlars bredd, 1250 pixlars bredd och 1920 pixlars bredd. Resultatet av hur bilderna visas är en besvikelse oavsett pixelbredd.

Måste också bara poängtera att bilder som bifogas i forumtrådarna här på fotosidan behåller sin krispighet, men det är när man laddar upp dem i sina vanliga album där de sedan skalas ner som de tappar mycket krispighet.
Om man klickar upp de bilder man laddat upp på sin profil så öppnas dem större och mer högupplöst. Märkte det själv när jag fick en kommentar på en bild om att den såg soft ut i skärpan som jag tyckte såg bra mycket bättre ut när den öppnades i fotosidans egna "visningsformat". Lite luddigt men om du går in på en profil och tittar på en uppladdad bild och därefter klickar upp den brukar de se bättre ut är min erfarenhet.
 

forstheim

Aktiv medlem
Om man klickar upp de bilder man laddat upp på sin profil så öppnas dem större och mer högupplöst. Märkte det själv när jag fick en kommentar på en bild om att den såg soft ut i skärpan som jag tyckte såg bra mycket bättre ut när den öppnades i fotosidans egna "visningsformat". Lite luddigt men om du går in på en profil och tittar på en uppladdad bild och därefter klickar upp den brukar de se bättre ut är min erfarenhet.
Det är precis så...i "uppklickad storlek"...som jag såg att bilden var suddig i jämförelse med originalet, tyvärr.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Ja, den högra bilden är något skarpare, sett på min Retina 4K skärm med hög upplösning. Jag testade ihop med Peter D. här på Fotosidan för nått år sen det här med hur många pixlar som verkar behövas vid inmatningen för att bilden skulle uppfattas som 'skarp'.. Anledningen var att hans bilder oftast var oskarpare än mina trots likartad utrustning.. det tyckte jag var lite konstigt! Peter brukade mata in bilder med 1024 pixlars bredd (tror det var 1024..?) eller höjd, jag hade alltid matat in med 1600 pixlars bredd eller höjd, och det var väl i stort sett det som skiljde mest mellan oss, även om vi redigerar lite olika också.. Men när han började mata in bilderna med mer pixlar så visades dom också skarpare.. Numera har jag ökat till 1800 pixlars bredd eller höjd, för att ha lite 'marginal' till den 'oskarpa' effekten som det tydligen annars blir med en inmatad bild med 'färre' pixlar här på FS. Tror att Peter också matar in med 1800 pixlars bredd nu idag. Max inmatning är väl 2880 pixlars bredd, annars krymps bilden med automatik till den bredden.. Jag har inte sett att det blir ännu bättre med 'maxbredden', så jag håller mig på 1800 pixlars bredd eller höjd..

En inmatad bild här på FS är alltid något lite oskarpare när jag tittar på bilden uppklickad, jämfört med när jag tittar på samma bild via datorns hårddisk, även färgerna förändras något lite, får ibland ladda in en ny lite förändrad bild eftersom den inmatade inte visas exakt så som jag vill.. lite mer 'jobb' men det går ju det också! En inmatad bild 'utjämnas' ofta lite på något sätt, upplever också att den ofta blir något mörkare rent allmänt..
Hälsn!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kanske inte, men jag brukade aldrig uppleva att mina bilder som jag la upp på min egen hemsida tappade särskilt mycket i skärpa/krispighet när jag hade den..men här på fotosidan reagerade jag direkt på hur oskarpt det blev nu när jag skulle börja ladda upp bilder i mina vanliga album. Jag har försökt ladda upp bilder i 1200 pixlars bredd, 1250 pixlars bredd och 1920 pixlars bredd. Resultatet av hur bilderna visas är en besvikelse oavsett pixelbredd.

Måste också bara poängtera att bilder som bifogas i forumtrådarna här på fotosidan behåller sin krispighet, men det är när man laddar upp dem i sina vanliga album där de sedan skalas ner som de tappar mycket krispighet.
Har inte exv. Microsofts webbläsare i Windows märkligt nog varit under par när det gällt bildrendering i många år. De har haft möjlighet att hyra världens bästa programmerare - pengar kan inte ha varit en fråga och ändå har det länge varit så. Detsamma har länge gällt även Adobe. Foto-läsaren i Windows 10 är dock numera jättebra när det gäller skärpan - är bilderna vassa så blir de det där också. Mitt Sony 90mm makro jag nyligen köpte var länge Sonys vassaste objektiv och bilderna med det kan jag inte klaga på med den läsaren. Webbläsarna har inte nått upp till de nivåerna tyvärr.

Samtidigt åkte RawShoter från det lilla danska skruttbolaget Pixmantec cirklar runt det då helt nya Lightroom kring 2006 innan Adobe köpte upp Pixmantec bara för att direkt lägga ner en potentiellt farlig konkurrent. Det gjorde även en gammal konverterardoldis som Silkypix som få använder nu.

Ett annat danskt fotoföretag som Phase One kunde också få till en bra previewbildsrendering i Capture One samtidigt som storbolagen Adobe och Microsoft inte fixade det. Varför kunde och kan dessa danskar detta och inte Adobe. De hade ju chansen att lära sig när de ändå köpte Pixmantec men verkar ha missat den med nedläggningen. Picmanrec-teknikerna kanske fick jobb hos Phase One istället :)

På Fotosidan har det varit blandat över tid men i vissa fall blivit bättre. I trådar och bloggar funkar det väl rätt bra nu efter plattformsuppgraderingen men det som fortfarande inte alls är bra så är det portfolios. Portfoliosdelen har inte fått det lyft som vi sett i övriga Fotosidan-webben. Jag har lyft det och ett tag jobbade man på det men sedan gick nog luften ur. Just i en portfolioapplikation så förväntar man sig hög bildkvalitet och bilderna ska absolut inte skalas ner i storlek om bildtexterna blir längre, vilket också sker nu. Det är helt oacceptabelt.

Jag behandlar alla mina bilder konsekvent och ser skillnaden. Sparar alltid ut i 4K då jag har 4K i TV och min monitor till min stationära dator, sedan skalas de av Fotosidan. Numera är kvaliteten OK i trådar och blogg men alltså inte alls i portfolion.

Vill även påpeka att fransmännen som gör DxO Photolab länge varit riktigt duktiga på bildrendering. Den är verkligt vass och kanske t.o.m. vassare än Capture One (jag använder båda). Till min stora förvåning och glädje tycker jag även det ser riktigt bra ut med previewrenderingen i nya Photo Mechanic 6 Plus som Fotosidan nu har en blänkare om. Det hade jag kanske inte väntat mig. I ett sådant verktyg som bl.a. är till för gallring är det ju väldigt viktigt att man kan se subtila skillnader i bildkvalitet. Har bl.a. av detta skäl blivit så pass imponerad att jag nu köpt programmet för att rationalisera min egen bildförvaltning samt för att få bättre ordning på både bilder och metadata. Photo Mechanic är en mogen proffsprodukt med 20 år på nacken och det är något som verkligen märks. Så gåtan är fortfarande varför både Adobe och Microsoft, som båda varit med ännu längre, inte är bättre idag än de faktiskt är.

Den länge onödigt dåliga previewrenderingen i Lightroom var nog huvudorsaken till att jag till sist lämnade Adobe och Lightroom för gott. Så stor skillnad tyckte jag det faktiskt var när jag såg hur previewrenderingen såg ut redan i föregångaren till Photolab. Sedan dess har den blivit ännu bättre med nya Lens Correction-verktygen.
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Ja, den högra bilden är något skarpare, sett på min Retina 4K skärm med hög upplösning. Jag testade ihop med Peter D. här på Fotosidan för nått år sen det här med hur många pixlar som verkar behövas vid inmatningen för att bilden skulle uppfattas som 'skarp'.. Anledningen var att hans bilder oftast var oskarpare än mina trots likartad utrustning.. det tyckte jag var lite konstigt! Peter brukade mata in bilder med 1024 pixlars bredd (tror det var 1024..?) eller höjd, jag hade alltid matat in med 1600 pixlars bredd eller höjd, och det var väl i stort sett det som skiljde mest mellan oss, även om vi redigerar lite olika också.. Men när han började mata in bilderna med mer pixlar så visades dom också skarpare.. Numera har jag ökat till 1800 pixlars bredd eller höjd, för att ha lite 'marginal' till den 'oskarpa' effekten som det tydligen annars blir med en inmatad bild med 'färre' pixlar här på FS. Tror att Peter också matar in med 1800 pixlars bredd nu idag. Max inmatning är väl 2880 pixlars bredd, annars krymps bilden med automatik till den bredden.. Jag har inte sett att det blir ännu bättre med 'maxbredden', så jag håller mig på 1800 pixlars bredd eller höjd..

En inmatad bild här på FS är alltid något lite oskarpare när jag tittar på bilden uppklickad, jämfört med när jag tittar på samma bild via datorns hårddisk, även färgerna förändras något lite, får ibland ladda in en ny lite förändrad bild eftersom den inmatade inte visas exakt så som jag vill.. lite mer 'jobb' men det går ju det också! En inmatad bild 'utjämnas' ofta lite på något sätt, upplever också att den ofta blir något mörkare rent allmänt..
Hälsn!
Min exempelbild laddades upp med storleken 2879x1920 pixlar - alltså lite större än vad du nämner att du brukar ladda upp med..men ändå blir dem för mig väldigt mycket mindre krispiga än vad bilden är egentligen. Det kanske alltid har varit sådana skillnader när man har laddat upp bilder på fotosidan, men det är först nu som jag reagerar på det (det var dock länge sedan jag laddade upp bilder här på sajten). Jag tror jag ska prova att ladda upp i olika storlekar för att se om det gör någon skillnad. Bäst vore ju att ladda upp en bild som har exakt samma antal pixlar på höjden som visas på fotosidan i "uppklickat läge" på en 1440-skärm. För då behöver inte bilden alls skalas om tänker jag. Men det gäller ju bara på skärmar med just 1440-pixlars upplösning.
 

MatsAx

Medlem
De flesta skärmar är väl 1920x1080, alltså HD får man förmoda. Är bilden högre eller längre när den visas i full format måste man ”scrolla” när man skall titta på den, vilket tar bort bildupplevelsen. ”Pixel peeping” är väl mer teknikorienterat än bildorienterat? Har jag fel?
/MA
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
De flesta skärmar är väl 1920x1080, alltså HD får man förmoda. Är bilden högre eller längre när den visas i full format måste man ”scrolla” när man skall titta på den, vilket tar bort bildupplevelsen. ”Pixel peeping” är väl mer teknikorienterat än bildorientetat? Har jag fel?
/MA
Nu blir jag lite trött...

Det handlar inte om att pixelpeepa utan om att titta på bilden i den storlek som visas i fotosidans album när man klickat på den mindre varianten. Klickar man på den kommer en större version av bilden upp - den version man helst vill titta på när man betraktar bilder på fotosidan. Den storleken är en nerskalad variant av den bild man har laddat upp. Man laddar gärna upp en stor version av bilden eftersom man vet att den i albumvisningen sedan skalas ner. Tittar man på bilden där så är den alltså inte alls lika krispig som den bild som laddades upp och inte heller alls lika skarp som den nerskalade bilden jag tittar på i mitt bildbehandlingsprogram (där den är ännu mer nerskalad än på fotosidan..).

Men jag ska prova att ladda upp en bild på något annat motiv för att se om det märks lika stor skillnad på den. Jag gissar ju på det då hela bilden får en slags diffus slöja över sig när den väl ligger i albumet...
 

thommym

Aktiv medlem
De flesta skärmar är väl 1920x1080, alltså HD får man förmoda. Är bilden högre eller längre när den visas i full format måste man ”scrolla” när man skall titta på den, vilket tar bort bildupplevelsen. ”Pixel peeping” är väl mer teknikorienterat än bildorientetat? Har jag fel?
/MA
Min gissning är att flertalet som håller på med fotografi har 4k-skärm.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja..hur skarpt bilderna visas. Här är en ny jämförelse av samma bild. Jag har bara valt ut en speciell del av bilden och sedan förstorat den en aning. Jag tycker skillnaden är uppenbar.
Ja, men det var inte det jag menade med frågan. Du använder två olika appar för att titta på bilden och får olika resultat. Jag undrade om det var något mer i förutsättningarna som skiljde.
 

forstheim

Aktiv medlem
Ja, men det var inte det jag menade med frågan. Du använder två olika appar för att titta på bilden och får olika resultat. Jag undrade om det var något mer i förutsättningarna som skiljde.
Nej, inte mer än att bilden som visas på fotosidan inte skalas ner riktigt lika mycket som bilden vill visas nerskalad i mitt fönster i ACDSee. Hade jag förstorat upp ACDSee-bilden en aning så bör alltså skärpeskillnaderna bli än större (till ACDSee-bildens fördel alltså).
 
ANNONS