Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Canon ska man ha för att få den autofokus som bara ställer in sig en gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes.s

Medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha ett Canon hus där man har möjligheten att använda en autofokusfunktion där fokuset inte följer motivet utan bara ställer in sig en gång när man trycker ned halva avtryckaren. Vad för modell måste man gå upp på då?

Det trodde jag att alla Canon's kameror kunde. Vilken kamera är det som inte har det?
Fokusinställningen "One Shot" är det som gäller.

downtown skrev:
Det trodde jag att alla Canon's kameror kunde. Vilken kamera är det som inte har det?
Fokusinställningen "One Shot" är det som gäller.

Canon 300D har en annan variant där kameran själv ska känna efter när det ska vara One shot AF och följande AF. Funkar skitdåligt. Men i den hackade firmwaren har också 300D oneshotaf.

Mitt råd är att trådstartaren läser manualen till sin kamera.

Att Canon inte har "one shot" af på 300D måste väl vara ett utfall av deras framgångsrika strategi att göra superfina kameror till förhållandevis lågt pris där de plockar bort precis lagom många "nödvändiga" finesser så att en tillräckligt stor grupp kommer vilja ha nästa kamera upp i hierarkin.

300D var ju närmast orealistiskt bra med avseende på bildsenorns kvalitet relativt priset när den kom, men relativt 10D är väldigt många "praktiska finesser" som är borttagna och handhavandedetaljer som är försämrade. Troligen inte för att dessa detaljer kostar mer att tillverka utan för att Canon vill positionera ksina kameror på ett lönsamt sett, både gentemot andra märken och inom den egna sfären.

Jag var tvungen att kolla i manualen och blev uppriktigt förvånad över att min EOS 300 har AI Focus i hela den kreativa zonen. Jag har iaf. aldrig upplevt att AI:n har gått över till följande autofokus annat än när jag har experimenterat med det (och då i sportläget i tron att det bara fanns där).
Det krävs ganska mycket rörelse för att sätta igång följande autofokus. När är det ett problem?

LeadHead skrev:
Alltså är svaret på din fråga, 10D. Alternativt D30/60.

Är det enbart digitala alternativ som Du är intresserad av, Johannes? De lite dyrare analoga modellerna borde även ha denna funktion. Jag har dock ingen bra koll på de analoga husen, så det överlåter jag till någon annan.

LeadHead skrev:
Det krävs ganska mycket rörelse för att sätta igång följande autofokus. När är det ett problem?

Ja det krävs rätt mycket, bara det är ett problem.

Sen när man minst vill det så går den över till följande, eller åtminstone fokuserar om. Exempelvis om man fokuserar på ett objekt och börjar komponera om så titt som tätt så fokuserar kameran också om när man komponerar.

På konserter är det inte heller ovanligt att kameran börjar fokusera om, framförallt om man vill vara förutseende och fokuserar på ett speciellt ställe på scenen dit man vet att artisten snart kommer att springa.

Helt ohållbart, är så glad för min nya firmwarehack.

downtown skrev:
Är det enbart digitala alternativ som Du är intresserad av, Johannes? De lite dyrare analoga modellerna borde även ha denna funktion. Jag har dock ingen bra koll på de analoga husen, så det överlåter jag till någon annan.

troligtvis är det analoga han är intresserad av eftersom han har en 300v! men verkar inte som om det är nån här som kan tänka sig att man har en filmbaserad kamera (för det kan man ju inte ha) :)

och du johannes den funktionen fi9nn nog säkert i din kamera så läs du instruktionsboken lite nogrant så hittar du det nog!

Mvh/Thomas

Duh... Hur i hela friden fick jag för mig att han hade en 300D...? ;-)

Med en 300v då är svaret: EOS 33v
Det är den enklaste analoga kameran som har kontroll över autofokusmetoderna.
Begagnat är det väl EOS 5 som gäller.

alcedo [E.F.S] skrev:
En kamera som f ö varmt kan rekommenderas. Endast två brister i mina ögon:
1. Den berömda programratten
2. Vertikalgreppet är bara ett grepp; inga extra batterier.

Vad är det som är fel med "den berömda programratten"?

När det gäller EOS 5 har programratten tydligen en förmåga att sluta fungera och det kostar en del att reparera detta.

När det gäller andra kameror med "one shot" AF så finns ju detta även på EOS 650, 620, 600, 50, 30, 10 osv. Många av dessa kameror, och även 5:an, erbjuder också möjligheten att lägga hela autofocusfunktionen på en knapp vid tummen istället för i avtryckaren. Då kan man, även med följande autofocus, släppa knappen och liksom låsa skärpan på det sättet. Ett lite omvänt sätt att jobba, men väldigt effektivt i vissa situationer.

Programratten har en tendens att gå sönder. Det finns någon mekanism i den som är dåligt konstruerad, om den går sönder (som den gjorde på min för ett par år sedan) så finns det inga "snäpplägen" när man snurrar på den. På min kamera kan jag fortfarande ställa in programlägena; lite på känn och en koll i LCD'n så grejar det sig. Så jag har inte brytt mig om att laga den (går på ca 1500). I övrigt en mycket trevlig kamera. Har haft min i ca 8-10 år. Kommer inte att sälja den :eek:)

LeadHead skrev:
Duh... Hur i hela friden fick jag för mig att han hade en 300D...? ;-)

Med en 300v då är svaret: EOS 33v
Det är den enklaste analoga kameran som har kontroll över autofokusmetoderna.
Begagnat är det väl EOS 5 som gäller.

Finns även af kontroll på eos50 som nog ligger lägst i pris av de bagagnade!

Ola hann före :eek:)

Kan passa på att kommentera CF-4, d v s möjligheten att flytta AF-funktionen. Vad man gör är egentligen att byta plats på AF-aktivering, och aktivering av exponeringslås. Denna funktion introducerades med EOS-5:an vill jag minnas, och finns sedan dess på de flesta (alla?) lite seriösare hus från Canon. Finns antagligen inte i 6xx-husen (som f ö också är finfina).

Hursomhelst; detta funkar mycket bra, och är alldeles ypperligt framförallt med USM (eller liknande) objektiv som har s k "full-time-manual". Det betyder att du kan fokusera manuellt trots att objektivet står i AF-läget. Ställer du in AI-Servo i kameran i det lägen så kan du med tummen bestämma precis när och hur den ska fokusera. Vill du fokusera manuellt så gör du det utan att trycka med tummen.

ANNONS
Götaplatsens Foto