Annons

Vilken digitalkamera för ca 2000 kr (var Hjälp novisen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bitte P

Ny medlem
Hjälp novisen

Hjälp mig!
Jag ska köpa min första digitalkamera.
Jag föder upp hundar som hobby och behöver ta bilder på valpar. Dom sitter inte stilla precis!
Många som har varit här och fotat med digitalkameror har ett och samma problem. Kameran knäpper bilden en stund efter att man tryckt ner knappen. Då är valpen någon annanstans!
Vilken kamera ska jag välja som knäpper direkt?
Jag vill ha en enkel kamera som jag inte behöver hålla på att ställa in en massa på. Det blir många ögonblicksbilder här. Dom flesta bilderna tas inomhus så det är viktigt med en bra blixt.
Optisk zoom och ett minneskort som jag kan köra i kortläsare. Priset får gärna stanna runt 2000kr.
Jag har ingen usb port på min dator så jag får köpa en kortläsare som jag kopplar till datorn i en annan ingång. Vilken modell kan vara bra?
Det verkar som min skrivare har lagt av också. Jag funderar på att köpa en kombinerad skrivare, scanner, kopiator, och ev fax. Några tips?
Jag är fattig sjukpensionär så tipsa mig gärna om prisvärda saker.

Tack på förhand
Bitte P

Vet inte så mycket om kameror i den prisklassen, däremot är mitt förslag att när du hittat en kamera/skrivare osv som du vill köpa att du då kollar på begagnatmarknaden där du ofta kan få grejerna mycket billigare!

mvh Erik

Fyller på listan

Instämmer med Kim ang. kameran. Lägger till denna skrivare som jag själv skulle välja: http://www.epson.se/products/allinone/cx5400/ den har tyvärr ingen faxfunktion.

Glöm inte ev. laddare och uppladdningsbara batterier till kameran :)

Minnet räcker till 26 bilder med högsta upplösningen, så det kanske du klarar dig med ett tag?

/Håkan

Mitt tipps om du vill få tag på en riktigt billig ny kamera är att du väntar tills det dyker upp en ny modell och då köper den utgående varianten av den, vilket sker några gånger per år ...
Ex. så kommer det en Nikon coolpix 2200 under våren som ersätter moodellen 2100 och dom större näthandlarna som cyberphoto och scandinavianphoto kommer att sälja den äldre varianten riktigt billigt (2100 kostar idag ca 2000kr)

USB-kort?

Tänkte på (beroende på vad du har för dator), att ett USB-kort skulle kunna vara ett alternativ till en kortläsare. Ett USB-kort borde du kunna hitta för en eller ett par hundralappar i närmaste data-affär.

Fast det är klart, om du inte vill eller kan sätta i ett sådant kort i datorn själv, måste du få någon att göra det åt dig. Kanske har du någon datorkunnig kompis som kan hjälpa dig i så fall?

USB-stöd finns i Windows 98 andra utgåvan samt i ME, 2000 och XP.

/Håkan

Angående problemet att valparna flyttar sig så har min sambo precis samma problem att så fort hon ska fota barn så hinner de springa.

Hon lär sig aldrig att flera av kamerorna hon använder låser skärpan om man trycker ned avtryckarn halvvägs. Sen kan man ta en bild nästan bumps när motivet ligger rätt.

Lås skärpan på nått som är på rätt avstånd, valpen eller nått annat spelar ingen roll. Sen knäpper du när den ser bra ut. Kommer att fungera väldigt bra ska du se.

Men min sambo är lite teknikfientlig så hon lär sig aldrig det. :)

Jag var och tttade på en A70 som är lite dyrare än A60 den skulle jag verkligen inte välja till att fota valpar.

Alldeles alldeles för sölig för det.

Det du borde prioritera är snabbheten på kameran.

Tyvärr vet jag ingen digitalkamera som är riktigt snabb förutom en Minolta kamera men den kostade tyvärr betydligt mer.

Konica-Minolta Z1 har jag sett begagnat för en bra bit under 3000:- vid flera tillfällen, den har snabb AF.

"Hastighet
Z1 startar på 2s och stänger av på 1,8s. Från avtryck till bilden tas är 0,08s. Det är mycket snabbt. Faktum är att från avtryck till tagen bild är snabbare än de flesta analoga systemkameror. Det tar 0,7s mellan bilder tills du kan ta nästa"

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z1.php

Räcker nog?

Cyberphoto skriver på sin hemsida:

"Hastighet
A60 startar på ca 3 sekunder. Mellan bilderna är tiden försumbar. Från avtryck till bilden verkligen tas är också försumbar. Alltså en riktigt snabb kamera att använda. Klart godkänt."

Låter bra i mina öron, och när jag provade den, tyckte jag nog att den räckte till i hastighet (i alla fall för vad den kostar).

/Håkan

Senast ändrad:
Det är inte lätt att hitta nått som är "jättesnabbt" för 2000 kr. Det som gäller då är nog att öva och öva, och ta många bilder för att kunna sålla ut den bästa. Och där kommer ju digitalkamerorna styrka fram även i lägre prisklassen, det går att ta många bilder till låg kostnad.

A60 är nog bland de bättre runt 2000 kr. Den har rätt bra menysystem. Men som de flesta Canon så stämmer ju inte optiska sökaren alls, den är lika dålig som den mycket dyrare G5.

Men A60:ans bilder blev skarpa och bra färger på. Vi hade en på mitt jobb under några veckor, och jag tog 80-90 bilder med den till underhållsinstruktioner. De behövde inte vara större bildfiler så det blev inte så tokigt.

Bra menysystem, urdålig centrering på sökaren.

Minolta x20 är absolut inget att ha om man ska fota valpar som inte sitter still...

Däremot så räcker den utmärkt som en "fick kamera" för utomhusfotografering i solljus eller familjefoto innomhus med blixt.

Näe dom ljuger kanske på Scandinavianphoto... jag vet inte, har ingen x20, läser bara det som står, tur att det finns folk som har alla kameror som finns ;)

--
Testad enligt DigitalFoto nr 1 - 2004:
- "...Snabb att starta och att ta kort med, makroläget ger utmärkt resultat..."
----

Problemet med A60 är att det tar en himla tid fårn det du trycker ner avtryckaren till bilden tages.

Detta problem tycker jag är vanligt på de flesta digitalkamerorna.

Vill jag ha bra kort tar jag fram min systemkamera.

En dugutalmaera (kompakt) är för mig en kamera som jag ska kunna ta ögonblicksbilder. En kmaera som jag ska kunna slösa med kort på allt möjligt. Bara ta helt enkelt utan att tänka och då behövs en snabb kamera.

Tack Håkan

Ringde en kompis som är dataingenjör och som vet vilken dator jag har. Fullträff!!! Jag har en bärbar Compaq och i den kan jag sätta i ett pc card, i ett hål på sidan, som ger mig 2 usb uttag.
Lätt som en plätt! Inga verktyg alls!

Tipsa mig gärna om var jag ska leta efter begagnad Canon PowerShot A60 eller Minolta Z1. Alternativt butik med bra pris i närheten av Göteborg.
Är alla A60 omställningsbara till svenska. Funderar på att köpa en ny från Teknik direkt men dom är tyska. Klarar knappt det svenska dataspråket så jag måste ha kameran inställd på svenska

Jag har fått ett tips om multiskrivare och det verkade vettigt. Bra med separata färgpatroner.
Finns det fler bra skrivare till bra pris?

Så en fråga till. Med en bärbar dator kan jag inte spara bilderna i datorn pga utrymmet.
En cd brännare till vettigt pris som är bra?

Tack alla för era goda råd!

Bitte

Senast ändrad:
Svenska menyer

Canon A60 har följande språk som du kan ställa in i kameramenyn: engelska, tyska, franska, nederländska, danska, finska, italienska, norska, svenska, spanska, kinesiska, japanska.

/Håkan

-Markus- skrev:
Problemet med A60 är att det tar en himla tid fårn det du trycker ner avtryckaren till bilden tages.

Detta problem tycker jag är vanligt på de flesta digitalkamerorna.

Vill jag ha bra kort tar jag fram min systemkamera.

En dugutalmaera (kompakt) är för mig en kamera som jag ska kunna ta ögonblicksbilder. En kmaera som jag ska kunna slösa med kort på allt möjligt. Bara ta helt enkelt utan att tänka och då behövs en snabb kamera.

Även fast du låser af eller kör mf?

Med prefokus är tiden ganska försumbar faktiskt. Bilden tas nästan direkt. Enl. dpreview så handlar det om typ 0.1s. Med autofokus tar det ju lite längre tid dock, även om jag inte upplevt så långa tider som uppåt 1.8s, som de skriver om:
http://www.dpreview.com/reviews/canona70/page9.asp

(Var tvungen att leta vidare)

Imaging Resource har detta att säga:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/A60/A60DATA.HTM

Jag har inte själv tagit mycket "actionbilder" med min A70, men jag tror att det funkar utmärkt om man bara lär sig rätt teknik.
Jag tror åxå att A60:n är ett av de bättre valen i den prisklassen.

Ang. språket tror jag inte att det ska vara några problem att ställa in en kamera från tyskland till svenska.
Själv behövde jag ingen manual. Jag läste igenom den när jag haft kameran ett par veckor, för att märka att det inte fanns något i den som jag inte redan visste. Men jag är ju hyggligt van vid "tekniska prylar" dock. Jag tycker att menyer och så är väldigt lättarbetade iaf.

Z1:an som nämts kan åxå vara käck. Den är ju en del snabbare. (http://www.imaging-resource.com/PRODS/Z1/Z1DATA.HTM) Jag har inte använt den själv dock, utan bara läst om den och "klämt" på den i butik. Lite större och klumpigare. Lite sämre optik (utifrån bilderna jag sett), men mer zoom, vilket kan vara praktiskt ibland.

ANNONS
Götaplatsens Foto