Hej Annika!
Det kommer ju en del nyheter ny i höst som verkar intressanta; Minolta A1 med bildstabilisering, men tyvärr "bara" 5mp. Sen har vi ju Sony 828 med 8mp, mycket intressant. Båda är ju likvärdiga för övrigt med 28-200 zoom
och bra makro. Jag skulle definitivt vänta på tester på dessa innan jag bestämde mig. Som jag ser det är sökaren viktig. Eftersom du har en spegelreflex uppskattar du säkert att komponera i den typen av sökare. En digitalkamera utan denna typa av sökare är svårare att komponera bilden med. Har själv en Olympus C-5050 och saknar just en riktig sökare, i dagsljus är det svårt att se bilden på LCD-skärmen och eftersom jag gärna avänder polfilter måste jag ändå titta i den. Klar begränsing. Ett annat problem med de här digitalkamerorna med små sensorer är bildbruset, ska bli spännande att se hur bruset är i både Minolta A1 och Sony 828. Fördelen med denna typ av kamera är att de är lätta att ta med och att de har TTL sökare och att man har allt man behöver i ett paket. En blixt och filter samt extra batterier är allt man behöver.
Lätta att ta med. Enda frågetecknet är bildkvaliteten och distortionen i optiken. Många zoomobjektiv har ju kraftig distortion, vilket kan vara störande om man fotar raka linjer.
Vänta allstå på tester av dessa två eller köp en Canon 300D, som du kan läsa test av på DPREVIEW.
Med en Canon får du brusfria bilder ända upp till 800 ISO om jag läste rätt. Men jag rekommenderar verkligen dig att köpa en digitalkamera, jag har inte haft så roligt med fotograferandet på länge. hälsningar/Thomas