Annons

Vilken digitalkamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

annika

Aktiv medlem
Hejsan! Jag har börjat fundera på att köpa mig en digitalkamera. Jag har inte tänkt sluta fotografera med min gamla Minolta utan jag vill kunna byta av när jag känner för det. Nu till mitt dilemma....det finns så många olika att välja på och jag har noll koll på kvaliten. Vill kunna få knivskarp skärpa, fota macro, motljus, ja, det vanliga alltså. Ett krav är en bra zoom. Priset på kameran spelar inte så stor roll. Skulle bli glad om någon vill tipsa mig lite om bra digitala kameror och vad det finns för tillbehör att välja på.
Tack på förhand.
Annika

Hejsan

Tja, det beror ju helt på i vilken prisklass du vill hålla dig i. Jag började själv med en lite enklare digitalkamera, men kände nästan direkt att det var kamerans möjligheter som begränsade mig. Så jag la ner ganska mycket pengar (för mig iallafall) på en av de bästa digitalkompaktarna (Nikon Coolpix 5700) efter nästan ett år, men kamerorna i den klassen har blivit lite överskuggade, med rätta förståss, nu när Canon snart kommer med sin 300D.

Kanske inte vart så mycke hjälpt av det jag skrev... :)

Köp en A1 *s*

nääää det där är den vanligaste frågan här på fotosidan tror jag, ut o kläm o känn, på t ex http://www.steves-digicams.com/ kan du sortera kameror efter valfria kriterier, läsa till ögonen blöder o sen välja ut några som verkar intressanta. Sen är det bara att klämma o känna om du trivs med nån.

Men eftersom du har en Minolta till vardags kanske du har tillbehör som du kan använda ihop med en Dimage A1. Blixt? Fjärrutlösare?

Hej Annika!

Det kommer ju en del nyheter ny i höst som verkar intressanta; Minolta A1 med bildstabilisering, men tyvärr "bara" 5mp. Sen har vi ju Sony 828 med 8mp, mycket intressant. Båda är ju likvärdiga för övrigt med 28-200 zoom
och bra makro. Jag skulle definitivt vänta på tester på dessa innan jag bestämde mig. Som jag ser det är sökaren viktig. Eftersom du har en spegelreflex uppskattar du säkert att komponera i den typen av sökare. En digitalkamera utan denna typa av sökare är svårare att komponera bilden med. Har själv en Olympus C-5050 och saknar just en riktig sökare, i dagsljus är det svårt att se bilden på LCD-skärmen och eftersom jag gärna avänder polfilter måste jag ändå titta i den. Klar begränsing. Ett annat problem med de här digitalkamerorna med små sensorer är bildbruset, ska bli spännande att se hur bruset är i både Minolta A1 och Sony 828. Fördelen med denna typ av kamera är att de är lätta att ta med och att de har TTL sökare och att man har allt man behöver i ett paket. En blixt och filter samt extra batterier är allt man behöver.
Lätta att ta med. Enda frågetecknet är bildkvaliteten och distortionen i optiken. Många zoomobjektiv har ju kraftig distortion, vilket kan vara störande om man fotar raka linjer.
Vänta allstå på tester av dessa två eller köp en Canon 300D, som du kan läsa test av på DPREVIEW.
Med en Canon får du brusfria bilder ända upp till 800 ISO om jag läste rätt. Men jag rekommenderar verkligen dig att köpa en digitalkamera, jag har inte haft så roligt med fotograferandet på länge. hälsningar/Thomas

Re: Re: Vilken digitalkamera ska jag köpa?

Kim10D skrev:
Tveklöst Canon 10D,
15795 kr på cyberphoto bästa 6mp kameran i dagsläget.
Varför inte en 1D då? Om priset inte spelar roll.

Sedan objektiv ur "L-serien" från 16mm - 1200mm ;)

EDIT: 1Ds är slöare ;)

Senast ändrad:
Det vore ju nice...jag har mellan 100 och 400mm..funderar på en 17-40mm..

1D..för låg upplösning ;-) 1Ds i så fall :)

Re: Re: Re: Vilken digitalkamera ska jag köpa?

larsaz skrev:
Tveklöst ja!

Om det blir för dyrt så tycker jag att Sonys F828 verkar vara en killer om den håller vad dom lovar.

Larsa

Ja, tänk om de bara tänkt på IS i någon form också... klantskallar... missa en sån självklar sak på ett 200 mm objektiv...

Kim10D skrev:
Det är en självklarhet på alla objektiv (tycker jag som älskar IS).

Nej, IS/AS ska sitta i huset... så kan man hänga på vilken glugg som helst o ändå njuta av stabila bilder... Kan inte tycka annat än att Minolta gjort ett genidrag just där. När deras DSLR kommer så kommer somliga att rodna... inga namn nämnda...

Antingen rodna för att minolta är pinsamma eller så blir dom gröna av avund, Hmm, stoppljus standins kanske...

När deras DSLR kommer så kommer somliga att rodna... inga namn nämnda...
Kan bli svårt, det är åtminstone 6ggr större massa att flytta på för IS systemet så doningarna kommer vara kraftigare och kosta mer. Kanske inte blir lönsamt, men inget är omöjligt, bara dyrt.

Tack, för fina förslag och råd. Jag har börjat fundera på en Canon 10D eller Canon 300D, men ska läsa vidare om andra märken också.

Damocles skrev:
Kan bli svårt, det är åtminstone 6ggr större massa att flytta på för IS systemet så doningarna kommer vara kraftigare och kosta mer. Kanske inte blir lönsamt, men inget är omöjligt, bara dyrt.

Jag tror det kommer helt andra lösningar på sikt, dvs nåt annat än CMOS/CCD i den form vi känner dem idag... kanske nån form där vi inte bryr oss om storleken på samma sätt som idag... det har hänt förr inom andra teknikområden. Ett Columbiägg som ändrar förutsättningarna över en natt.

ANNONS
Götaplatsens Foto