Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digitalkamera skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

dorkforsunday

Ny medlem
Jag har börjat falla för den digitala marknaden och funderar på att lämna min systemkameran och gå vidare.

Har noll koll på digitalkameror, därför frågar jag här. :)
Jag behöver en digital systemkamera som funkar bäst för konserter men även åt enkla studiouppdrag. Den skall vara snabb med att ta korten.

Ge mig två alternativ:
1, vilken är den billigaste digitalkameran på marknaden som passar mina behov och som levererar bra bilder?
2, vilken är den lite dyrare digitalkameran på marknaden som passar mina behov och som levererar ännu bättre bilder?

Tack på förhand och trevlig kväll! :)

Om Du vill ha en kamera som är billig och som tar många bilder per sekund är det väl en begagnad Canon EOS 1D som gäller, annars den dyrare Canon EOS 1D MkII.

För snabb uppstart rekommenderar jag en Nikon D70.

Du skullle möjligen kunna klara dig med en av de dyrare semi-kompakt kamerorna tytp minolta A1 men jag skulle mog ändå rekomendera en "riktig" DSLR (digital spegelreflexkamera) och billigast är då 300D och sen kommer Nikon D70 båda är kompetenta kameror för runt 10000:- har du redan objektiv tycker jag det ska avgöra valet av märke, annars gå till lokala handlare och be att få pröva båda modellerna (kanske även Canon 10D som går på ca: 15000:) och ta den som känns bäst, tror alla klarar dina behov.

Fast 300D är ju inte särskilt snabb (2,5 b/s). Det var väl just snabbheten som Du var ute efter?

Har kollat upp Nikon D70 och Canon EOS 300D och dom båda verkar väldigt intressanta.

Det är väl som Fredrik nämner, 2,5 b/s är tyvärr en nackdel. Men, jag ska testa dom båda och får se hur jag tycker efter det.

Tack så mycket för eran hjälp!

ANNONS
Götaplatsens Foto