Annons

Vilken ersättning kan man kräva för bilder i en bok?

Produkter
(logga in för att koppla)

mohei

Aktiv medlem
En kompis till mig har skrivit en bok om hundar. Nu håller hon på med en fortsättning på den boken och jag har blivit tillfrågad om jag vill ta en del av bilderna till den. Det är bilder som ska illustrera texten.
I hennes kontrakt med förlaget står det att hon står för både text och bild. Texten är färdigskriven och nu ska bara bilderna tas. Alltså får hon hela ersättningen men betalar en del av den till mig för mina bilder. Hon kommer att ta några bilder själv med sina lilla digitalkompakt.

Nu vill hon veta vad varje bild kommer att kosta innan vi tar fler bilder. Vi var ute en sväng igår och tog ett gäng.
Hon vill bara betala för dom bilder hon använder i boken.
Jag plåtar analogt och undrar nu hur jag ska räkna?
Risken är ju att jag inte ens får ersättning för film och framkallning om hon bara vill betala för enstaka bilder.

Jag vet inget om priser och så, eftersom jag konsekvent inte säljer bilder själv.

Men hur är det med ditt namn i boken då, får du det utskrivet? Det är ett måste!

När det gäller priserna så handlar det lite om omständigheterna. Är det glasenkla förhållanden så betyder det ofta lägre pris, eller fotar du hudarna långt borta på obekväma tider och platser så blir det ofta dyrare.
Den totala mängden rullar du fotar torde också påverka sluttblidernas sittliga slutpris. Svåra förhållanden kräver ofta fler rullar-fler batterier osv.
Smart är ju såklart att hålla nede antalet men att snåla kan vara dumt, såklart.

Hur stor kontroll kommer du att ha över bilderna innan tryck förutom vid fotograferingen? Beskärning placering i layouten osv,, men det kanske inte är ditt intresse?

Mvh Niclas, som INTE kan detta så bra,, lyssna mer på de som förh,ningsvis kommer efter;)

Niclasfoto skrev:
Jag vet inget om priser och så, eftersom jag konsekvent inte säljer bilder själv.

Men hur är det med ditt namn i boken då, får du det utskrivet? Det är ett måste!

När det gäller priserna så handlar det lite om omständigheterna. Är det glasenkla förhållanden så betyder det ofta lägre pris, eller fotar du hudarna långt borta på obekväma tider och platser så blir det ofta dyrare.
Den totala mängden rullar du fotar torde också påverka sluttblidernas sittliga slutpris. Svåra förhållanden kräver ofta fler rullar-fler batterier osv.
Smart är ju såklart att hålla nede antalet men att snåla kan vara dumt, såklart.

Hur stor kontroll kommer du att ha över bilderna innan tryck förutom vid fotograferingen? Beskärning placering i layouten osv,, men det kanske inte är ditt intresse?

Mvh Niclas, som INTE kan detta så bra,, lyssna mer på de som förh,ningsvis kommer efter;)

Beställ prislistan ifrån BLF där har du riktlinjer på priser. Sen väljer du själv om du vil ligga högre eller lägre.

Mitt namn kommer att vara med i boken. :)

Jag plåtar för att det är kul och inte för att sälja bilder. Men att kanske bara få ersättning för några papperskopior känns inte bra.
Jag borde väl kunna kräva full ersättning för film och framkallning?
Jag tar fram papperskopior för att lätt kunna välja dom bilder som ska scannas in och fixas i PS.

Enligt författaren vill förlaget ha in negativen, men det kommer jag inte att gå med på. Vissa bilder kommer nog att beskäras, andra kommer att photoshoppas för att rita in pilar som pekar på sånt man ska tänka på.
Detta är en slags lärobok för hundägare.

Några av bilderna kommer att vara på författaren och hennes hundar in action i skogen. Då är det nog bara att bränna film för att få några bra bilder.
Vi plåtar i naturreservatet som vi har krypavstånd till. :)

Har lite mer info nu.
Det ska vara ca 20 bilder i boken. Författaren har nollkoll på foto så hon räknar med att det går åt ca 100 bilder = 3 rullar film för att få 20 som duger i boken. Jag har lite jobb där att förklara hur det egentligen brukar gå till. :)
Film och framkallning ersätter hon. Sedan blir det en engångssumma för jobbet.

Frågan är då vilken summa som är rimlig att kräva?

Ni amatörfotografer som har gjort fotojobb, vad har ni fått för ersättning?

Jag hade först diskuterat hur mycket tid jag skulle lägga på bilderna. Hur många dagar skall det fotograferas?
Hur brått är det?

Sedan kommit fram till ngt belopp (som troligtvis är högre än vad hon tror). Kanske 700 kr/dag mörkt

Till sist hade hon fått stå för all material.

OBS jag räknar fotograferingsdagar.
Sedan tillkommer all annan tid man måste lägga ner.

Jag hade tagit 700:- /timme + moms, säg 2 dagar kanske?

Ge henne ett förslag på 3500 för 20st bilder inkl framkallning (otroligt bra pris) Men då får du även en lagom slant.

Hej!

Jag personligen är rätt mycket emot att ta betalt av vänner. Om en god vän till mig hade bett mig ta bilder till honom eller henne hade jag gjort det för bara materialkostnaden. Givetvis finns det ju "vänner" som utnytjar sånt här. De ska man inte göra nåt gratis för. Men som sagt, en god vän hade jag hjälpt gratis. Det är ju knappast som att man blir miljonär på att göra en bok.

MVH Uffe

Jag har plåtat gratis åt kompisar flera gånger. Bröllop och hockeymatcher bl a. Men det är ju bilder som bara dom ser.
Denna situation är lite annorlunda. Mitt namn kommer att finnas i en bok som säljs i bokhandlar odyl. Liiite kan jag väl få tjäna på det? :)
Den första boken skrev hon för några år sedan och hon tjänar fortfarande pengar på den. Den säljs ju fortfarande.

Nåja, jag har funderat lite. Det är viktigare för mig att bilderna blir bra så det kommer att gå åt en del film. Hundar i rörelse är inte så lätt att få bra komponerat och skarpt samtidigt. Tro mig. :)
Jag har föreslagit henne att ju mer film det går åt desto mindre ersättning får jag. Egentligen vill jag bara få ihop lite pengar så att jag kan köpa en begagnad 300D eller nåt när priserna sjunker. Eller ett nytt objektiv.

Vi kommer nog att ränna i skogen lite då och då för att ta bilderna. Beror mycket på vädret.

Vi var ute igår en sväng och plåtade. Efter 17 bilder upptäcker jag att jag har glömt att ställa om från MF till AF efter macrofoto i helgen.
Den rullen ska jag nog betala själv. :)

Författaren har just föreslagit 5000 kr för de 20 bilderna. Oklart om hon menar inkl framkallning eller inte. Mailade just och frågade.
Vilket det än är så är det bättre än jag räknade med.

5000kr så har du ju din 300D. Det låter ju bra. Att ta marknadsmässiga priser av kompisar känns väldigt lågt även om de själva tjänar pengar på det. Det är nog bara du själv som kan avgöra vad som är rimligt.

Lycka till! Plåta hundar är svårt men roligt.

MVH Uffe

Såhär slutade det. :)
Jag får 5000 + film och framkallning. Men eftersom jag inte vill snåla på film så har jag sagt att hon betalar för ett visst antal rullar och jag står för resten. Få fram 20 bra bilder ur 3 rullar film kan vara lite knepigt. :)

Jag är nöjd. Vad tycker ni andra?

Edit: som svar till Ulf så frågade jag vad hon kunde tänka sig att betala. Då föreslog hon 5000.
Hade det varit fråga om bilder till en hemsida så hade jag gjort det gratis. Men nu är det fråga om en bok som hon kommer att tjäna pengar på. Hennes förra bok säljer ju fortfarande.

Senast ändrad:
mohei skrev:
Såhär slutade det. :)
Jag får 5000 + film och framkallning. Men eftersom jag inte vill snåla på film så har jag sagt att hon betalar för ett visst antal rullar och jag står för resten. Få fram 20 bra bilder ur 3 rullar film kan vara lite knepigt. :)

Jag är nöjd. Vad tycker ni andra?

Edit: som svar till Ulf så frågade jag vad hon kunde tänka sig att betala. Då föreslog hon 5000.
Hade det varit fråga om bilder till en hemsida så hade jag gjort det gratis. Men nu är det fråga om en bok som hon kommer att tjäna pengar på. Hennes förra bok säljer ju fortfarande.

Nä,jag tycker du borde släppa jobbet till mig istället.

Jag kan ju berätta om ett annat fotouppdrag jag inte tog betalt för. :)
Syrran och en kompis ville ha bilder på sina ungar när dom spelade hockey. Dom erbjöd sig att betala för film och framkallning.
Jag hängde på läktaren under 4 matcher för att få bilderna. Mycket snällt av mig tycker jag eftersom jag dels hatar sport av hela mitt hjärta och dels fick plåta i minusgrader. :)
Jag lånade också ett 180mm för att få bra närbilder.
Jag också mailat bilder till webbmastern för det lagets hemsida så att de har lite bilder från deras matcher. En bild förbjöds jag dock att maila, en bild där målvakten i vårt lag släpper in ett mål. :)

Ta betalt!

Visst är det kul att fotografera, det är därför som jag gör det. Visst ger jag oxå som yrkesman ofta bort bilder till kompisar, jag älskar bilder.

Men inte ger jag bort bilder som någon annan tar emot dem bara för att i sin tur sälja med förtjänst!! Kompis eller ej.

Går du till din kompis jobb och arbetar om hon är sjuk ock låter henne få lönen för ditt arbete...bara för att hon är din kompis?

Förlaget ger ut boken för att tjäna pengar.
Författaren skriver boken för att tjäna pengar.

Det du i praktiken gör när du inte tar ordentligt betalt i detta fall är att du tar pengar ur din ficka och stoppar i deras!

Bara mina tankar.

Janne,

förstår inte din upprördhet, hon får ju 5000 :- + materiel.

Det är enligt min uppfattning en mer än skälig ersättning för en amatör som dessutom (naturligtvis) får credit i boken för fotograferingen.

Way to go Monica !!

Jag är nöjd med ersättningen kan jag ju säga.

Ett av mina jobb är att dela ut lokaltidningen i området. För det får jag betalt efter hur många hushåll det är. Lite mer lön om det är reklam med.
Denna vecka har jag t ex 115 kr (brutto) för ett jobb som tar ca tre timmar.
Jag kallar det betald motion. :)

Så att få 5000 för att få vara ute i skogen, med kameran och hundar, är toppen. :)

Jag hade nog egentligen kunnat göra detta jobb billigare. Författaren frågade hur mycket jag ville ha för bilderna. Jag har nollkoll på ersättningar av detta slag så därför frågade jag i forumet.
Jag kunde ha beställt blf-listan men jag ville höra vad andra har fått för ersättning. Det är ju skillnad på företag och privatpersoner. Även skillnad på yrkes- och amatörfotografer.

Nåja, jag frågade henne vad hon kunde tänkas betala och då erbjöd hon 5000. Jag hade nog inte vågat föreslå en så hög siffra. :)

Nu har jag fått höra något som är mindre lustigt.
Enligt författaren, som har skrivit kontrakt med förlaget, så är det inte säkert att förlaget vill ha boken. (?!)
Ska nog läsa hennes kontrakt noga, om hon tillåter det, så jag fattar vad hon menar.
Förhoppningsvis menar hon att förlaget har krav på innehållet.

ANNONS
Götaplatsens Foto