Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken extern hårddisk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man har ingen aning om vad man får för disk när man köper en lacie porsche.
Jag har en maxtor i min, polaren har seagate och en test jag läste så var det en Western Digital.

Jag har bytt ut min en gång, strömlampan sa upp sig. Jag fick skicka den till Frankrike, det tog 5 dar så hade jag en ny. Tystare var den också :)

Tänkte sätta ihop en, är detta en vettig disk WD Caviar 80GB 8MB/7200RPM eller finns det mer prisvärda som är lämpligare, har ingen erfarenhet utav detta men en backupp verkar vara ett vettigt beslut...
Björne

Några saker att tänka på...

Var försiktig när det gäller "no-name-chassin". Har provat några olika tex ALU hårddiskchassin. Grymt irriterande när logikkortet i dom pajar. Fick disken utbytt tre gånger innan jag gav upp och backade köpet.

Maxtor har jag oxå haft ett par stycken. Dom gör rätt bra diskar, men den som havererade för mej tog fem månader att få utbytt! Deras serviceorganisation är usel.

Numera kör jag enbart LaCie. Jag har haft ett av ca tio olika som har pajat och det tog en vecka innan jag fick en ny. Betydligt bättre än Maxtor.

Kort sagt dom jag haft absolut erfarenhet av är faktiskt LaCie. Några problem med för varma diskar har jag aldrig haft, men jag antar att det beror rätt mycket på vilken modell. För tillfället är mina favoriter LaCie Bigdisk Extreme som har anslutningar för Firewire 400 och 800 samt USB2.

LaCie... säger bara: "Tvi tvi tvi..."

Jag köpte "testvinnaren" LaCie P3 250GB och undrar vad tusan testgubbarna hade rökt den dagen då de recenserade den...

Nä, lådan är skitful, saknar ventilation, har taffliga anslutningar och en dålig strömbrytare. Vidare kan lådan inte öppnas utan våld. USB-sladden de skickar med är löjligt kort osv.

Måhända är LaCies externa diskar med FireWire bättre men varför chansa?

ANNONS
Götaplatsens Foto