Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken färgfilm använder ni och till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag antar att man kan få lika många olika svar som antalet man frågar, men jag har bara fotograferat svartvitt och tänker börja fotografera färg och då mestadels porträtt och landskapsbilder.
Därför undrar jag vilka favoritfilmer ni använder till dessa motiv (ange gärna film -> motiv)

/ Marcus

Jag är velig och har fortfarande inte kunnat bestämma mig för vilken/vilka filmer jag vill köra på i fortsättningen. Jag fotograferar inte porträtt, utan mestadels naturbilder. Och då enbart med diafilm.

De filmer jag använder nu är Velvia 50, Kodak E100VS, Sensia 100 och Astia 100. Velvian, Sensian och Astian kommer alla i nya versioner nu under hösten. Så det lär testas en del film framöver skulle jag tro.

Men så här ser det väl generellt sätt ut för mig just nu:

För landskap, macro och växter --> Velvia eller E100VS

För djur/fåglar och dokumentärt --> Sensia/Astia

Framöver är det nog mycket troligt att det kommer bli Velvia 100f och Astia 100f/New Sensia 100 som packas i min väska. Alla tre har superfint korn och klarar de mest skilda situationer.

Om jag skulle fotograferat porträtt (med diafilm) hade jag antagligen valt den nya Astia 100f. Den är väldigt bra till hudtoner och är relativt skarp och har det finaste korn som finns idag.

REALA !

Jag antar att du menar Neg-film ?

Jag använder Fuji REALA till allt.
Den är den finkornigaste och mest naturtrogna filmen på marknaden.
Jag använder den både privat och professionellt.

:)

Porträtt/Männsikor - Provia 400NC. Suverän i naturligt ljus och acceptabel i varmt konstljus

Natur/Miljö e t c - EBX och mer och mer Sensia. Den senare är billig och lättscannad och resten kan man hantera i bbh-program om det behövs. Gissar att valet hade varit annorlunda om jag använde projektor och duk.

Re: REALA !

sipamoid skrev:
Jag antar att du menar Neg-film ?

Jag använder Fuji REALA till allt.
Den är den finkornigaste och mest naturtrogna filmen på marknaden.

Jag vill bara förtydliga Patriks inlägg. Realan är inte den finkornigaste filmen på marknaden. Realan är istället en av de finkornigaste negfilmerna på marknaden.

Senast ändrad:
Porträtt Svartvitt:
Polaroid 55
T-max 100

Porträtt Färg:
Kodak E100G (Dia)
Fuji 160 NPS

Produktbilder:
Kodak E100G (Finkornig och naturlig)
Kodak E100VS
Velvia

Re: Re: REALA !

forstheim skrev:
Jag vill bara förtydliga Patriks inlägg. Realan är inte den finkornigaste filmen på marknaden. Realan är istället en av de finkornigaste negfilmerna på marknaden.

Jag skrev i början att jag antar att du menar NEG-film !!!

Jag tänkte utveckla den här tråden med att fråga på ett mer inriktat val.

Jag är mycket förtjust i Reala som allround-film då den funkar just till det mesta och ger mycket tillfredställelande resultat i alla aspekter.
Ett problem som kan uppstå är om man blir tvungen att plåta i sämre ljusförhållanden eller där snabbare film krävs, vad kan vara det mest logiska alternativet då till Realan kommer i iso-200-800?

Jag har hittills provat Fujicolor NPC-160 och Kodaks Royal Supra 200 där då dessa bägge finns med allt från 400 till 800 iso. Känns till exempel som att, om man gillar de egenskaper dessa filmer har, det skanas snabbare och riktigt snabba alternativ för både porträtt- & naturfoto i befintligt/bland ljus.

Brummelisa skrev:
Jag antar att man kan få lika många olika svar som antalet man frågar, men jag har bara fotograferat svartvitt och tänker börja fotografera färg och då mestadels porträtt och landskapsbilder.
Därför undrar jag vilka favoritfilmer ni använder till dessa motiv (ange gärna film -> motiv)

Agfa RSX II 50 - macrofotografering (blommor, insekter etc.), landskapsbilder i dagsljus.
Agfa RSX II 100 - landskapsbilder i gryning och skymning, även nattbilder. Porträtt.

Bästa hälsningar
Roland

Diafilm använder jag Agfa Ct-100 Precisa som en allroundfilm.

I det lägen det ska göras 10x15 bilder snabbt som attan och jag inte vill lägga en förmögenhet så kör jag Europrint/Preutz som finns hos Clas Ohlson, 3x24 bilder 49:- och framkallar billigast tänkbara labb.

Svartvita så blir Kodak Tri-x och Tmax, slaskar själv hemma.

Använder inte så många olika. Prövar att hålla mig till en film över en lite längre tid, så jag får provat den i många miljöer, tills det att jag känner till den. Om man hoppar fram och tillbaka är det omöjligt att jämföra dem.

Har en tid kört med Superia. Den tycker jag att jag kan nu. Just nu håller jag på att testa Kodak's Porta 400NC, då jag också vill ha en film som är bra till porträtt och människor i största allmänhet. Plåtade med denna under ett bröllop den 4/10. Har inte framkallat ännu, så jag vet inte hur det blev. Men nu har ju Kodak beslutat sig för att sluta tillverka film, så det kanske är spill av tid att sätta sig in i deras filmer. (Jag har ingen datum för när dom slutar med produktionen.)

Fuji Fujicolor Superia 200, 400 och 800 Använder denna som allround, resa, friluftsliv. Den är billig, skarp og ger starka färger. Flott till natur. (Superia och Superia X-tra är samma film.)

Kodak Porta 400 B/W Denna filmen kör jag fortfarande på test. Eh.. Den är ju föresten svart/vit, så den kan vi ju hoppa över.

Kodak Porta 400NC Kan själv inte säga så mycket om den här filmen. Den ska vara bra till hudtoner. Ger naturliga färger. NC = natural color. Finns i 160 och 400. Man kan också få den i bl.a. VC = vivid color. Vilket så är lite mera krut i färgerna.

Snoka runt bland recensionerna. Bestäm dig för en eller två filmer och håll dig til dem ett tag. (Livet är långt.)

Senast ändrad:
Kodak slutar producera film!!

Läste det i tidningen, "Informationen", för några dagar sedan. Pga att fler och fler tyr till digitalt har Kodak under sista tiden haft en enorm ekonomisk nedgång. Dom har därför beslutat att tillverka vanlig film.

"Informationen" skrev att det hade varit förstasida i en eller annan Fransk tiding, som jag inte kommer ihåg namnet på. Det stod ingenting om datum. Så vitt jag förstod var den inte satt ännu. Det stod heller ingenting om det bara gäller färgfilm, dia och/eller S/V. Det stod bara "film", så man får väll utgå från att det gäller all film.

Jag har inte kollat upp sannheten i detta. Men "Informationen" är en seriös och stor tidning. Dom skrev nästan en halv sida.

Negativ:
Fuji Reala -Allround film, litet korn, starka och äkta färger, medelkontrast
Kodak Portra 400 UC -Extremt mättade färger, extremt fint korn, snabb, medelkontrast
Fuji NPH 400 (efter 250 ASA) -Lågkontrastfilm för motiv med hög kontrast, lite veka färger, bra hudtoner, bra korn
Fuji Press 800 -När man måste ha snabb film, hyfsade färger, hyfsat korn, hög kontrast
Kodak Portra 100T -Inomhus befintligt ljus

Positiv:
Fuji Sensia -Konsumentversion av Astia, neutrala färger, bra hudtoner, fint korn, medelkontrast
Fuji Velvia -När man vill ha extremt mycket färg, har för hög kontrast för min smak, fint korn

/Pontus

Nej, Kodak har inte bestämt sig för att sluta med film. De har bestämt sig för att strypa alla investeringar i nyutveckling av konsumentfilm.

Valet är ditt

Använder nästan bara positiv färgfilm.
Till novemberbilder så fungerar Kodak 100S väldigt bra (fungerar säker till annat också). På våren blir det mycket Fuji ASTIA. Sommar och höst VELVIA. Provade KONICA en höst och det var riktigt upplyftande. SENSIA är också bra fast jag har fått en del bilder med dålig separation i högdagrar särskilt dagar med blå himmel. Har provat 100SW, 100VS, PROVIA, ELITE, 100EX men jag håller mig mest till de jag nämnde först.

Den absolut bästa färgfilmen är utan tvekan Kodak Portra 160 NC. Obefintligt korn, otroligt lättskannat, allt blir precis så vackert som man upplevde det vid fototillfället.

Men, personligen så föredrar jag Fuji Reala 100, färgerna blir mustiga och framförallt himlen får en sådan fantastiskt härlig cyanblå färg... Inget korn alls. Också ganska lättskannad, men det gäller att inte underexponera en solig dag, då gror skuggorna lätt igen.. :) (till skillnad från portra 160NC som har väldigt låg kontrast)
Fantastisk kvalité helt enkelt...

Med Fuji Reala i min Olympus My 2 så får jag automatiskt en jättenkel och liten kompaktkamera och med en upplösning som Canon 1Ds MarkII.. (ca 22mp, vilket folk ofta glömmer ) rätt skönt att veta att det går att använda bilderna till något när det blir en bra bild :p (till skillnad från om jag skulle använt en digitalkompakt)

Förresten, nån mer än jag som tror att digitalkompakterna måste vara "the biggest hoax in history"??

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto