Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken fast 28mm 1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Canon 28mm 1,8 USM har två recencioner med något minus, (vilket är för mig fullt förståeligt med tanke på priset, 4.695:-,) men om man skulle jämföra den med Sigma 28mm 1,8 så är det senare drygt 2000:- billigare, men hur mycket sämre om det är sämre?

Jag bryr mig inte om snabbheten i detta fallet men däremot skärpan. Någon som har testat båda?

Usch, det är inget kul att kolla optik. Hoppas någon annan tycker det och vet;)

Jag har haft ett 28/1,8 och det har många bra egenskaper.

Distortionen är nästan obefintlig vilket är ovanligt - det gör att alla linjer blir helt raka och inte svagt böjda.

Skärpan är utmärkt utom vid bländare 1,8 där den är ganska låg. För mig som hade en 28-70/2,8 var själva syfter med objektivet att fotografera på största bländaren och då var det givetvis en besvikelse och objektivet blev meningslöst då 28-70:an också har låg distortion. Har man ingen annan 28:a blir ju saken en annan....

Canon har också en 28/2,8 som är helt okej. Det inget superobjektiv men heller inte dåligt. Det är populärt för sin ringa storlek och pris. Tyvärr har inte objektivet USM-motor vilket gör att det låter när det fokuserar. Distortionen är inte så super som på 28/1,8 utan mer normal.

Sigman har jag inte så bra koll på, men de har bra rykte med invändningen att skärpan inte är bra på största bländaren.

Tack för svar. Började tro att de var så kassa så ingen hade testat när svar dröjde;)

Det är skärpan på största bländaren jag är ute efter med köpet. Har en 28mm 2,8 i zoom jag med som jag är nöjd med annars.

Ska kanske utesluta sigmat då och tro att Canons USM är värt de 2000:- extra iaf?

lottae skrev:

Ska kanske utesluta sigmat då och tro att Canons USM är värt de 2000:- extra iaf?

Nej. Det är nog mer om du ska plåta inredning eller arkitektur som du absolut ska ha Canon-objektivet.

Men jag vill inte vara tvärsäker i mina uttalande om Sigmat, så kolla med fler.

froderberg skrev:
Nej. Det är nog mer om du ska plåta inredning eller arkitektur som du absolut ska ha Canon-objektivet.
Det är precis inredning och miljöbilder på arbetsplats jag skulle ha det till just nu och som föranleder behovet av snabb införskaffning.

Men fler svar om Sigmat är givetvis välkomna ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto