Annons

Vilken filterhållare?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredda665

Aktiv medlem
Jag fotar väldigt mycket landskap och har bestämmt mig för att ett tonat gråfilter ska inhandlas men jag blir inte klok på filterhållarna. Cokins P system verkar ju vara i stort sett standard så det lutar åt deras filterhållare. Men dom har ju en vanlig och en för vidvinkel. Får man det vanliga med i bilden om man fotar med vidvinkel? Jag fotar mest mellan 16 och 20mm. Jag kommer antagligen inte ha mer än ett filter i så det spelar ingen roll att det bara får plats ett i vidvinkelvarianten. Finns det några nackdelar med den för vidvinkel?
Tacksam för svar//Fredda

Enda nackdelen är att det bara finns plats för ett filter.
Jag har använt den på Nikons 12-24 DX på 12mm utan problem.

/kent

Vilket graduerat gråfilter rekommenderar ni? Ska man ha ett grått eller någon annan färg? Det är mest i gryning eller skymning jag fotar landskap och jag vill inte ha underexponerad mark längre på mina landskapsbilder. Jag fotar nästan aldrig rakt på en solned/uppgång utan vill ha med färgerna på himlen bara.

Vilket graduerat gråfilter rekommenderar ni? Ska man ha ett grått eller någon annan färg? Det är mest i gryning eller skymning jag fotar landskap och jag vill inte ha underexponerad mark längre på mina landskapsbilder. Jag fotar nästan aldrig rakt på en solned/uppgång utan vill ha med färgerna på himlen bara.

Hela idén med gradulerade gråfilter är att ge en korrekt exponering av såväl himmel som mark. Det finns massvis med olika färgade filter som kan förstärka känslan i bilden. Vilket man väljer beror helt på hur man vill ha bilden, och vilken känsla som önskas. Det finns oranga och brungula för att förstärka solnedgångar, gröna, röda, blåa, för andra effekter. Det är bara att börja exprimentera.

En liten sak att tänka på är att en del graduaerade gråfilter har olika skarp övergång, och detta beror på att olika brännvidder ger olika effekter beroende på hur skarp eller luddig övergången är.

//Patrik

ANNONS
Götaplatsens Foto