Om Person X säger att han upplever kamera A så gott som lika snabb som kamera B. Men som du också känner till, så säger person Y vid ett annat tillfälle att kamera A är betydligt snabbare än B så ser också verkligheten ut.
Dessutom dyker person Z (jag
Det svåra här är ju ofta att person X och person Y var och en har rätt, men att de testat på så olika sätt (vilket inte alltid framgår) att deras resultat i själva verket inte går att jämföra.
ibland är lite siffror bra,skapar en grund att fundera på.
Problemet är att många glömmer det där "ibland" och viftar med mätresultat som de vore de tio budorden. Vad det egentligen var som mättes, och vad mätresultatet egentligen betyder, försvinner ofta i diskussionens dimmor.
Bilen som gör 0-100 på 5 sek, måste nog en tävlingsförare få testa, men man vet grundkapaciteten, även om Nisse,Stina och Bertil bara klarar att köra den på 8 sek.
Samtidigt är jag ofta mer intresserad av att i det läget höra vad tävlingsföraren har att säga om bilen och dess acceleration. Han eller hon talar ju med stor sannolikhet utifrån en mycket större erfarenhet även om jag själv inte kan återskapa just de resultaten.
Det här är en intressant principdiskussion, och jag måste bara upprepa min hänvisning till en som formulerar det här mycket bättre än jag gör:
http://www.luminous-landscape.com/essays/eyes-vs-numbers.shtml