Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilken har snabbast autofokus, Canon 40D eller 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)
ibland så kan af ha svårt att sätta skärpan rätt oavsett kamera, då brukar jag slå av af och ställa skärpan manuellt. Visserligen är jag rätt van utan af eftersom jag körde mycket mellanformat förut utan af samt använder även i dag manuella zeiss optik bla 21mm.
Om man ska vara garanterad att skärpan sitter exakt där man vill så är manuell fokus många gånger att föredra.

Det är ingen garanti att kompakten sätter skärpan rätt, däremot så är det nog betydligt mindre av dom användarna av kompakt kamerorna som märker att skärpan sitter fel på bilden.

Det är ingen garanti att kompakten sätter skärpan rätt, däremot så är det nog betydligt mindre av dom användarna av kompakt kamerorna som märker att skärpan sitter fel på bilden.

någon garanti finns inte, men det enorma automatiska skärpedjupet som kompakterna besitter, hjälper till på ett sätt som många av dom användarna kanske inte heller tänker på. När jag köpte minn första digitala kompakt, och satt och kollade dom första bilderna, så vart jag häpen, även imponerad av skärpedjupet, van som jag var av ofta mörka sverige, 1/30-60 del med stort bländartal, inget skärpedjup där inte. /Bengt.

någon garanti finns inte, men det enorma automatiska skärpedjupet som kompakterna besitter, hjälper till på ett sätt som många av dom användarna kanske inte heller tänker på. När jag köpte minn första digitala kompakt, och satt och kollade dom första bilderna, så vart jag häpen, även imponerad av skärpedjupet, van som jag var av ofta mörka sverige, 1/30-60 del med stort bländartal, inget skärpedjup där inte. /Bengt.

Korrigering, Litet bländartal menar jag. alltså inte bara porträttbilden, med medveten suddig bakgrund. Det mörka norden, leder till många motiv utan något skärpedjup alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto