Annons

Vilken har snabbast autofokus, Canon 40D eller 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

DJN

Avslutat medlemskap
Ska köpa en av dessa kameror och det som är viktigt för mig är att kameran är snabb, så frågan är om det skiljer sig mycket i snabbhet mellan dessa. Smiter in med en liten extra fråga med, om det blir 50D, kommer den göra sig rättvis med mitt sigma 150-500 F5- 6,3?

Mvh Daniel

hej..
Vad fotar du? och vad menar du med göra rättvisa? att du uppnår maxial skärpa? Isf på vilken bländare? :)

Jag ska inte säga exakt, men jag tror de är exakt samma fokusmodul i 40D och 50D, och ska egentligen vara lika, men vad jag har hört så är 50D ett uns snabbare?

jag fotar bara djur och då mestadels fåglar. Jag tänkte på skärpan mest.Om det är overkill att köpa en 50D utan o byta upp sig i objektiv

Enligt diverse tester är 50D något snabbra i AF, konstigt vore det väl annars.

Men! optik har betydelse.
Största bländare 2,8 eller större krävs för att uppnå bästa känslighet på mittpunktsensorn.
Dessutom skiljer sig hastigheten på motorerna i optiken.
Där USM är snabbast (och tystast).

Dock så är 40D och 50D i princip identiska i AF, eventuella skillnader är inget som du bör fatta köpbeslut på. Däremot så är skillnaden mellan 30D och 40D klart märkbar.

40D och 50D är klart bättre AF mässigt än 5D mkI och mkII samt alla xxxD

30D är märkbart sämre AF mässigt än 40D och 50D (men ändå inte dåligt!)

1D mkII är bättre än 40D och 50D AF mässigt

Antagligen är 1D mkIII ännu bättre, men den har jag aldrig lekt med så det får någon annan svara på.

1Ds är att jämnföra med samma mk variant som 1D om jag förstått saken rätt, men även här får jag jag be folk som har provkört dem sida vid sida att säga exakt hur det ligger till.

Självklart är optiken klart avgörande för AF prestanda - detta kan påverka mer än valet av hus. Ett långsamt focuserande ljussvagt objktiv presterar inte med något hus tyvärr. 1D och 1Ds ha fördelen med att behålla AF även vid f/8 - något som kan vara avgörande.

Ok tack då fick jag lite å tänka på, jag har så fruktansvärt svårt att välja mellan dessa två kameror. Ska kanske nämnas att jag har en 400D nu

Ok tack då fick jag lite å tänka på, jag har så fruktansvärt svårt att välja mellan dessa två kameror. Ska kanske nämnas att jag har en 400D nu

Som glad 40D ägare skulle jag i ditt fall ta ... 50D, mest för att den har bättre skärm. Annars för fågelfotografering är det nog inte så stor skillnad mellan dem. Brutus Ö har ju testat 50D och tyckt att den är en bra kamera. Tror jag såg att han hade en som extra kamera.

Gick från 350D till 40D och gillar viktskillnaden särskilt med teleobjektiv.

Om fåglar är ditt främta motiv så kan du överväga en beg 1D MkIIn också. Kan numer fås för ungefär sammma som en 50D. Fördelen med 1D är att den har blixtsnabb AF och AF punkterna täcker en stor del av sökaren. Det är viktigt för att kunna fånga AF på en fågel i flykt.
Sedan är ju konstruktionen "hur tålig som helst" men hanteringen lite gammaldags med "tvåhandstryck" för så enkla saker som att växla bild vid visning i display. Men det är en fantastisk kamera!

Enligt tidningen foto så har 40d något snabbare skillnaden är obetydlig 0.17 mot 0.21 eller något i den stilen. Dock så är 50d:s autofokus säkrare än 40d vad ja o andra märkt

ja mycket bra info får jag av er alla , tackar tackar. Nu efter ett par glas vin i semestertiderna känner jag mig lite modigare att ta ett beslut.50D får det bli. Det känns som man kan växa mer i den och trots alla diskussioner om dåliga brusegenskaper så tror jag att jag kommer ha mer nytta av de extra pixlarna,för det bästa jag vet när man tagit en fin bild är att komma hem o skriva ut den i A4 eller A3 o njuta av bilden. Det är mycket sällan jag fotar över iso 400.

Ett klokt beslut..
Har själv ägt 40d och nu 50d och båda är riktigt bra, dock är skärmen grymt mkt bättre på 50d och för mig var det enda anledningen till att jag bytte.

Vad gäller diskussionerna om brus så handlade det nog mest om behandlingen av bilderna i efterhand som bla jag själv hade problem med.
Idag har jag inga problem alls med brus i princip upp till iso 1000 och då har jag ändå inte kört ngn direkt brusreducering

50D har fler fördelar!

Jag har en 40D och en 5DMKII. Förelarna med 50D är mycker fler pixlar. Du skrev att du plåtar fågel och att göra en delförstoring är ju mycket bättre ju fler pixlar du har. Att köra höga ISO är dessutom inte så bra på 40D. Där får 50D mycket bättre betyg. Skärmen är ju redan nåmnd. Läs Brutus Östlings blogg om 50D, då han var med och körde fältprov för Canon innan den släpptes.

Mvh Claes

Ska köpa en av dessa kameror och det som är viktigt för mig är att kameran är snabb, så frågan är om det skiljer sig mycket i snabbhet mellan dessa. Smiter in med en liten extra fråga med, om det blir 50D, kommer den göra sig rättvis med mitt sigma 150-500 F5- 6,3?

Mvh Daniel

Både 40D och 50D är mycket bra kameror, min åsikt är att 40D är en av de bästa kamerorna man kan köpa sett som "kamera/krona". Den är helt enkelt väldigt bra i förhållande till vad den kostar. Men, om det finns en sak jag skall klaga på när det gäller 40D så är det faktiskt dess autofokus. Eller rättare sagt dess följande fokus när man fotograferar rörliga motiv.

Det här kommer säkert väcka en kör av arga protester från 40D-ägare som tycker jag har fel, men läs helst hela mitt resonemang innan ni protesterar.

Jag provkörde 40D rätt rejält när den först släpptes och blev imponerad av det mesta. Jag gillar faktiskt den här kameran och har rekommenderat den till många :) Men, jag gillade som sagt inte riktigt dess följande AF.

När jag testar AF-prestanda så kikar jag på två typiska situationer:

1) Du har ett mer eller mindre stillastående motiv som du vill ta en bild av. Du fokuserar på det och tar bilden.
2) Du har ett motiv som rör sig ganska snabbt och svårförutsägbart, som en hockeyspelare, ett par ungar som leker tafatt eller vissa fåglar i flykten. Ta en serie bilder av motivet och se hur många korrekt fokuserade du får i serien.

Situation 1 klarar i stort sett alla moderna kameror både snabbt och korrekt i bra ljus. Vissa får däremot problem och börjar virra och söka när ljuset blir svagt. Här är 40D enligt min åsikt mycket bra oavsett ljus, i svagt ljus är den till och med ovanligt bra för sin prisklass.

I situation 2 klarar sig kameror mycket olika, det här är en situation där dyrare kameror generellt klarar sig bättre än billiga. Proffskameror som till exempel Canons Eos 1D/1Ds och Nikons D3/D700 är grymt bra på detta. I svagt ljus får i stort sett alla kameror utom de nyss nämnda yrkeskamerorna stora problem att hålla fokus på ett rörligt motiv.

För att klara situation 1 bra behövs en bra AF-sensor med korsformiga AF-punkter som ökar träffsäkerheten och precisionen. Det har både 40D och 50D. För situation 2 behövs dels många AF-punkter, helst korsformade men mest av allt behövs en massa processorkapcitet för att räkna ut vad alla mätdata från AF-sensorn egentligen betyder. AF-systemet behöver ju inta bara räkna ut var fokus skall vara nu, utan var det skall vara när nästa bild tas ...

Kort sagt, kameror med bättre processorkapacitet får mycket mer träffsäker följande AF. Hos Nikon kan man se den skillnaden mellan å ena sidan D300 och å andra sidan D3/D3x/D700 - alla fyra kamerorna har exakt samma AF-modul, men i D300 arbetar processorn med en lägre klockfrekvens och är märkbart sämre på just följande AF.

Jag menar att samma skillnad går att se mellan 40D och 50D, de har visserligen samma AF-sensor, men 50D har mycket bättre processorkapacitet. Eos 50D har en synbart bättre följande AF än 40D.

Canon pratade en hel del om det här när de introducerade 50D, delvis som ett svar på den kritik som faktiskt riktats mot 40D för dess AF-prestanda för rörliga motiv.

Jag har hamnat i diskussioner om det här förut, och har förstått att en del 40D-ägare tydligen tycker det är struntprat, men för mig är skillnaden hur som helst tydlig.

Tidningen Foto provade 40D på flygande fågel. 50% av bilderna vart skarpa, vilket får anses som bra. En av promodellerna i 1d-serien (minns ej den korrekta benämningen) fick 75% av bilderna skarpa. För övrigt har det debatteras livligt i andra trådar om Af-problem, 40-50D anses väl ha en ovanligt bra AF-konstuktion. I DSLR dök väl AF upp första gången i en Minolta, 1985 (kan ha missat med något år här) med tanke på den långa tiden Ca.25 år så undrar många vart utvecklingen tog vägen, hitta skärpan är ju en av dom mest elementära som kameran måste klara. Rappoterna om fram-och bakfokusproblem ökar hela tiden verkar det som, en del kameror verkar så snabba, men hittar inte skärpan. Mvh. Bengt

...

I situation 2 klarar sig kameror mycket olika, det här är en situation där dyrare kameror generellt klarar sig bättre än billiga. Proffskameror som till exempel Canons Eos 1D/1Ds och Nikons D3/D700 är grymt bra på detta. I svagt ljus får i stort sett alla kameror utom de nyss nämnda yrkeskamerorna stora problem att hålla fokus på ett rörligt motiv.

För att klara situation 1 bra behövs en bra AF-sensor med korsformiga AF-punkter som ökar träffsäkerheten och precisionen. Det har både 40D och 50D. För situation 2 behövs dels många AF-punkter, helst korsformade men mest av allt behövs en massa processorkapcitet för att räkna ut vad alla mätdata från AF-sensorn egentligen betyder. AF-systemet behöver ju inta bara räkna ut var fokus skall vara nu, utan var det skall vara när nästa bild tas ...

Kort sagt, kameror med bättre processorkapacitet får mycket mer träffsäker följande AF. Hos Nikon kan man se den skillnaden mellan å ena sidan D300 och å andra sidan D3/D3x/D700 - alla fyra kamerorna har exakt samma AF-modul, men i D300 arbetar processorn med en lägre klockfrekvens och är märkbart sämre på just följande AF.

....

Håller med om att processorprestanda är viktigt vid AF men jag tror att den viktigaste är skytten. Att fota rörliga mål med en kamera är exakt lika svårt som att skjuta en springande älg med kulbössa eller en flygande fågel med hagelbössa. Det handlar om träning och åter träning och är man dåligt tränad så är man dålig skytt både med kamera och bössa och då hjälper inte något av dagens AF-system till.

Förutsägande AI Servo AF försöker ju inte gissa var motivet är efter senaste exponering utan var motivet är efter senaste AF-mätning, eftersom kameran mäter AF mellan varje exponering, och räknar ut motivets hastighet mellan två eller flera mätningar för räkna ut hur mycket motivet hinner flytta sej mellan senaste mätning och exponering, exponeringsfördröjningen.

Har man t.ex. en älg springandes snett mot sej och "skjuter" den i nosen med första skottet och i baken med andra så blir tredje skottet i nosen garanterat en bom om älgen rör sej med samma hastighet eftersom kameran tror att den springer typ två meter saktare per sekund än vad den gör. Älgen flyttar sej inte så snabbt som kameran tror och kommer att sätta fokus en bit framför älgen p.g.a. den lilla slutarfördröjningen mellan senaste mätning och exponering.

Fler AF-punkter och bättre processorkraft kan hjälpa lite men är man en dålig skytt så hjälper inte de mycket heller så vida vi inte har en kamera översållad med af-punkter och processorkraft med "stor intelligens". Nikons D3 och Canons 1DIII är en bit på väg men räcker idag inte till om inte fotografen är en väldigt skicklig skytt. Och är skytten skicklig så kanske motivet rör sej väldigt oregelbundet.

Antal bilder som en kamera klarar per sekund är oxå den direkta skillnaden mellan 70% acceptabelt lyckade bilder för 10 bps eller 40% för 5 bps.

Eller?...

Senast ändrad:
Det är svårt det här! Lite begripligare här kanske...

Har man t.ex. en älg springandes snett mot sej och "skjuter" den i nosen med första skottet och i baken med andra så blir tredje skottet i nosen garanterat en bom om älgen rör sej med samma hastighet eftersom kameran tror att den springer typ två meter per sekund fortare än vad den gör och kommer att sätta fokus en bit framför älgen p.g.a. den lilla slutarfördröjningen mellan senaste mätning och exponering

Det här kommer säkert väcka en kör av arga protester från 40D-ägare som tycker jag har fel, men läs helst hela mitt resonemang innan ni protesterar.

Jag har hamnat i diskussioner om det här förut, och har förstått att en del 40D-ägare tydligen tycker det är struntprat, men för mig är skillnaden hur som helst tydlig.

Inte från mig, känner igen problematiken.

Fast jag är ju bara en glad amtör :)

Det är svårt det här! Lite begripligare här kanske...

Har man t.ex. en älg springandes snett mot sej och "skjuter" den i nosen med första skottet och i baken med andra så blir tredje skottet i nosen garanterat en bom om älgen rör sej med samma hastighet eftersom kameran tror att den springer typ två meter per sekund fortare än vad den gör och kommer att sätta fokus en bit framför älgen p.g.a. den lilla slutarfördröjningen mellan senaste mätning och exponering

Hhum...måste gnugga ögonen och läsa en gång till..
Mvh Thomas

Håller med Bengt. Det är ju riktigt skumt att det endast finns en (rätta mig om jag har fel) kamera nu, Sonys värsting A900 som verkligen kollar att skärpan sitter rätt. De andra beräknar fram den sista fokusvridningen så får det bli hur det vill utan en sista kontroll.
Borde ju inte vara så svårt att lägga till ett AF-läge för det(som då gör autofokusen något långsammare men perfekt för tex porträtt med kort skärpedjup).

ANNONS
Götaplatsens Foto