Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilken intern disk ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Funderar på att byta en av mina två interna diskar mot en större, 1 TB hade jag tänkt mig. Men hur väljer man? Kollar på prisjakt.nu och här kommer exempel på tre "billiga":

Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB

Hitachi Deskstar 7K1000.B HDT721010SLA360 16MB 1TB

Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB

Hur väljer man? Vad ska jag tänka på? Har moderkortet nån betydelse?

Jag har 2 st Samsung Spinpoint F1 1TB i RAID0 som arbetsdisk. Löjligt snabbt. Tysta är de oxå, bra omdömen vad jag har läst.

Bilagor

• Bild 2.png
    Bild 2.png
    66.8 KB · Visningar: 363
Jag har en Western Digital Caviar Green 1TB som sitter i en Popcorn Hour mediaspelare. Den är mycket tyst och rätt strömsnål, men en anledning till att den är så tyst och strömsnål är att den går med lågt varvtal. Jag tror att den snurrar med 5400 varv/minut. Det räcker gott och väl i en mediaspelare, men kanske är i långsammaste laget i en dator. I en mediaspelare vill man prioritera låg ljudnivå, men det är nog inte det allra viktigaste i en dator.

Samsung lämnar tydligen 3 års garanti och Hitachi 5 års garanti.... Kanske kan säga nåt om hur de ser på driftsäkerhet?

Hejsan,

Jag vill bara förtydliga lite i Pers inlägg ang. GreenPowerdiskarna.
De är variabla och växlar mellan 5400 och 7200 rpm, vilket innebär att de i t.ex. en mediaspelare där hastighet inte behövs nämnvärt kommer snurra i 5400 rpm för att spara energi och låta mindre, medan om de sitter som OS-disk i en dator som skriver mycket information automatiskt snurrar upp i 7200 rpm. De verkar vara trevliga diskar, men själv använder jag - och kan rekommendera Seagates diskar, Jag har haft såna i alla år, och har nu ett par 500 GB diskar som fungerar finfint.

Ha det gött!

Hejsan,

Jag vill bara förtydliga lite i Pers inlägg ang. GreenPowerdiskarna.
De är variabla och växlar mellan 5400 och 7200 rpm, vilket innebär att de i t.ex. en mediaspelare där hastighet inte behövs nämnvärt kommer snurra i 5400 rpm för att spara energi och låta mindre, medan om de sitter som OS-disk i en dator som skriver mycket information automatiskt snurrar upp i 7200 rpm.

Nej, det där är såvitt jag förstår ett missförstånd pga en lite otydlig formulering i hur Western Digital har beskrivit "Green Power"-tekniken. Diskarna kan snurra olika snabbt, men de sätts till ett bestämt varvtal i fabriken beroende på tänkt användningsområde.

Köper man en WD Green Power-disk så får man en disk med ett bestämt varvtal. De flesta varianter torde ha 5400 varv/minut.

SATA II är bakåtkompatibelt, men har du SATA I på moderkortet får du förstås inte ut max hastighet. Då pratar vi ner mot en 40-50MB/s istället även om SATA I är specad för 150...

Och diskarna ovan är SATA II, eller?

Nästa fråga: Hur vet jag vad jag har på moderkortet?

Och diskarna ovan är SATA II, eller?

Nästa fråga: Hur vet jag vad jag har på moderkortet?

Då behöver jag veta vem som tillverkat och av vilken modell de är. Det brukar stå med vita bokstäver mellan PCI-portarna. Alternativt när du startar upp datorn vid POST (men då får du läsa snabbt)

Då behöver jag veta vem som tillverkat och av vilken modell de är. Det brukar stå med vita bokstäver mellan PCI-portarna. Alternativt när du startar upp datorn vid POST (men då får du läsa snabbt)

Man kan inte se det via enhetshanteraren eller så? Orkar inte öppna burken nu. Iofs spelar det väl i praktiken ingen roll. Jag vet att jag behöver disk, och att det är SATA jag ska ha, och så får väl hastigheten bli vad den blir. Moderkort tänker jag inte byta :)

Men du vet att du har SATA?

Möjligen har du den gamla molex-anslutningen (4 pinnar) från nätaggregatet. Då behöver du även en konverter till nya strömanslutningen.

Japp, jag har en Samsung Spinpoint 500 GB SATA som lagringsdisk och den tänkte jag byta mot en 1 TB och låta 500 GB-disken hamna i ett externt kabinett för backupp.

Funderar på att byta en av mina två interna diskar mot en större, 1 TB hade jag tänkt mig. Men hur väljer man? Kollar på prisjakt.nu och här kommer exempel på tre "billiga":

Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB

Hitachi Deskstar 7K1000.B HDT721010SLA360 16MB 1TB

Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB

Hur väljer man? Vad ska jag tänka på? Har moderkortet nån betydelse?

Har kört Seagate sedan diskarna var stoora om de var 100Mb, har aldrig haft ett hårdvarufel på dem. Tysta och snabba är de oxo generellt sätt i alla format jag provat (SCSI, PATA & SATA).
Har en samsung F1 750Gb och den är långt från tyst enligt mina öron, jag är rätt kinkig på störande ljud så det kanske andra inte alls håller med om.

Allt detta för att öka förvirringen ;-)

Seagate Barracuda 7200.11 ST31000340AS 32MB 1TB ligger ju i ungefär samma prisklass. Slutsats så långt: Det kvittar om man väljer Seagate, Samsung eller Hitachi

Jag har också haft flera Seagate-diskar som aldrig strulat men läst nu att väldigt många haft problem med vissa serier, om det var 500 eller 750 Gb minns jag inte. Värt att kolla upp!

Seagate Barracuda 7200.11 ST31000340AS 32MB 1TB ligger ju i ungefär samma prisklass. Slutsats så långt: Det kvittar om man väljer Seagate, Samsung eller Hitachi

Har haft IBM (numera Hitachi) oxo utan problem

Skillnaderna är nog större mellan olika modeller från samma tillverkare än skillnaderna mellan tillverkarnas genomsnitt.
(Gick det att förstå?)

En sajt som i alla fall varit riktigt bra, var ett tag sedan jag var där.
http://www.storagereview.com/

1Tb faceoff: http://www.storagereview.com/1000.sr?page=0,0

Slutsats:
"When it comes to sheer single-user performance, the newest offerings from Seagate and Western Digital cannot touch Hitachi's mighty Deskstar 7K1000. Those seeking the ultimate in capacity and speed remain with the 7K1000 as their only choice."

lite OT:
Ge tillverkarna två år så är nog mekanisk/elektrisk lagring historia utom i undantagsfallet. SSD kommer att konkurera ut konventionella diskar väldigt snabbt är min spådom.

Senast ändrad:
.
.
Alternativt när du startar upp datorn vid POST (men då får du läsa snabbt)

Annars kan du trycka på Pause-tangenten och hämta en kopp kaffe och studera infon i lugn och ro.

Mina erfarenhet är att man kan bara välja "rätt" disk, vad beträffar driftsäkerheten efter det att de har funnits på marknaden ett par år.... En ny konstruktion har ibland "inbyggda fel" som inte visar sig förrän efter en tid.

Jag har bytt hårddiskar som har kraschat (efter ett par tre år) av i sort sett alla fabrikat. Det fabrikat som har strulat minst är hittills Samsung. Men som sagt, en ny konstrukiton med upphaussad kapacitet kan rasa fort om man har otur.

Senast ändrad:
Nej, det där är såvitt jag förstår ett missförstånd pga en lite otydlig formulering i hur Western Digital har beskrivit "Green Power"-tekniken. Diskarna kan snurra olika snabbt, men de sätts till ett bestämt varvtal i fabriken beroende på tänkt användningsområde.

Köper man en WD Green Power-disk så får man en disk med ett bestämt varvtal. De flesta varianter torde ha 5400 varv/minut.

Hatten av för dig Per!

Detta var mer än jag visste, men du har rätt. De verkar vara låsta vid ett speciellt varvtal (alltid 5400 RPM?!) Men jag ska försöka snoka mera imorgon, mest för att jag är nyfiken på hur så många - till och med butiker - kan ha fått det om bakfoten =)

Ha det fint!

ANNONS
Götaplatsens Foto