Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

josefin.fo

Medlem
Jag är 16 år och går på gymnasiet med fotoutbildning. Vi håller mycket på med porträttfotografering och privat gillar jag mest naturfotografering. Jag har under flera år fotat med Sony a230, men nu har jag fått större krav på min kamera (som jag inte riktigt tycker fungerar på min nuvarande, t.ex. den är seg, fungerar inte bra under dåliga ljusprinciper och bildkvaliten, i lag, är inte speciellt bra) och även börjat få lite inkomst genom fotojobb och därmed börjar bli intresserad på en ny kamera.

Vad är den bästa kameran för det minsta priset, tycker ni? Jag tänker köpa begagnad, men får helst inte överskrida ca 5 000-6 000 kr.

Som sagt fotar jag mycket porträtt och natur. Filmning är inget krav.

Har du prylar till din Sony som du vill fortsätta använda? Blixtar, objektiv och sånt?

Annars har Pentax många vädertätade kameror som passar bra i skogen, blir de leriga är det bara att spola av med vatten. K7, K5 och K30 kanske kan vara lämpliga kandidater, den senare kan du till och med köpa ny med din nuvarande budget.

När du är i den skolmiljön o troligtvis har tillgång till lärare o kamrater som kan filmning så tycker jag att du skall passa på att lära dig att redigera film o ljud också. Det är väldigt komplicerade mjukvaror som används o det är väldigt dyrt att skaffa den kunskapen utanför skolvärlden.
Kunskap väger aldrig tungt!

mitt råd: satsa på ett system så att du kan låna prylar av kompisar/familj.
Titta vad de andra har.

Sen finns det 3 angreppssätt.
1 Nytt proffsigt o därmed dyrt.
2 begagnat
3 Ny o billigare instegskamera som du har råd att slita ut o världen går inte under om det kommer sand/öl i den.

Har man intresse av att utveckla sitt fotograferande och fotar porträtt och natur och därmed inte är beroende av snabb följande autofokus med flera korsformade AF sensorer eller det absolut senaste i brusprestanda skulle jag rekommendera en funderare på Canon 5D (första versionen) som kan köpas beg för 3000-3500:-. Kombinerar man detta med en beg Canon 85/1,8 för 2500:- finns mycket stora möjligheter till att utveckla porträttfoto. Fullformat erbjuder stora möjligheter att leka med skärpedjup och brus på höga ISO konkurerar ännu med bruset från moderna aps-c sensorer. Kolla bara antalet exp som kameran gjort då det inte är proffsslutare i den. Vill man sedan ha en överkomlig normalzoom kan man komplettera med en beg Tamron 28-75/2,8 för ett par tusen eller en Canon 24-104/4 IS USM för ca 5500:-. Anledningen här att välja Canon eller Nikon är hyffsad bra tillgång till relativt billiga fasta brännvidder. Anledningen till Canon här är att de bjuder på billigaste småbilds (fullformats) kameran.

Sony saknar en billig 85 till FF (gamla Minolta 85/1,4 kostar ca 4000:- beg)

Pentax saknar FF och deras motsv 50 kostar som Canons 85:a. Limited objektiven är trevliga men dyra relativt till budgetvalen från Canon och Nikon men har man större budget och vill köra cropkamera är det ett alternativ.

När du är i den skolmiljön o troligtvis har tillgång till lärare o kamrater som kan filmning så tycker jag att du skall passa på att lära dig att redigera film o ljud också. Det är väldigt komplicerade mjukvaror som används o det är väldigt dyrt att skaffa den kunskapen utanför skolvärlden..
Kör man Mac så har du gratismjukvara som följer med och som kan göra mycket roligt med samt att i stort sett alla kameror filmar så jag förstår inte riktigt vad du menar? Om Windows har något lika fränt som på Mac vet jag inte men verkar inte otroligt.

Kör man Mac så har du gratismjukvara som följer med och som kan göra mycket roligt med samt att i stort sett alla kameror filmar så jag förstår inte riktigt vad du menar? Om Windows har något lika fränt som på Mac vet jag inte men verkar inte otroligt.
Nä du förstår mig inte alls.
Jag menar inte ATT filma.
Jag menar hur man BÖR filma.
Manuskript
Scenplanering
Att filma (som troligt vis är den allra allra minsta delen)
Hur man bygger upp projekten i datorn.
Ljudförbättring. Rensning av oljud.
Mickplaceringar
Klippning
Bildförbättring
Hur man byter o bygger bangrunder som egentligen inte finns.
Det är liksom ingen ände på det.

Jag menar att man skall passa på att lära sig ungefär hur man gör detta när man har kunskapshjälpen nära.

Fotografering zet ä "bara" tid bländare o iso +lite Photoshop

Filma är mycket mer inblandat.
Sug i dig kunskap när du har chansen, det ä min uppmaning.

Visserligen ganska off topic, men jag håller med många här som tycker att du ska satsa på att lära dig filma om du har chansen.

Film handlar mycket om att kunna berätta en historia, och det är en kunskap som du kan ha glädje av även inom vanligt stillbildsfoto.

Vad det gäller kamera så är nog Pentax K-30 det mest prisvärda du kan få tag i för närvarande. Modellen säljs ut billigt just nu hos Cyberphoto, skillnaden mot efterföljaren, K-50, är i det närmaste mikroskopisk och du sparar ca 2000 kr.

Bra att du tänker köpa begagnat. Kan för övrigt bara hålla med Fredrik. Om du tittar på begagnat-annonserna här på fotosidan ser du att mycket är Canon och Nikon - kanske inte bäst men största utbudet. Om du inte hittar tillräckligt billig fullformatare borde t ex en Canon 40D duga som start. Det finns säkert motsvarande Nikon-kameror.

Köp en kamera som du känner dig nöjd med, vet inte varför många fått för sig att ju bättre och dyrare kamera dess bättre bilder. Bildkvalitet ligger inte i kameran utan hos fotografen. Man ska nog inte satsa på den dyraste kameran innan man själv är nöjd med sina bilder, för vore det som folk tror att man fotar bättre med dyr utrustning , ja, då fanns det inga amatörfotografer utan alla vore proffs.

Köp en kamera som du känner dig nöjd med, vet inte varför många fått för sig att ju bättre och dyrare kamera dess bättre bilder. Bildkvalitet ligger inte i kameran utan hos fotografen. Man ska nog inte satsa på den dyraste kameran innan man själv är nöjd med sina bilder, för vore det som folk tror att man fotar bättre med dyr utrustning , ja, då fanns det inga amatörfotografer utan alla vore proffs.
Pga funktioner
Tex separat ljudingång
Lr separata hjul för tid o bländare
Lr riktig synkkontakt
Lr vattentätt
Lr 4K filmning

Men visst har du helt rätt i att i princip alla kameror funkar.

Pga funktioner
Tex separat ljudingång
Lr separata hjul för tid o bländare
Lr riktig synkkontakt
Lr vattentätt
Lr 4K filmning

Men visst har du helt rätt i att i princip alla kameror funkar.

Ja ingång för ljud är viktigt om TS någon gång skulle ändra uppfattning om filmning. Bra ljud är nästan viktigare än bra bild när det gäller film. 4K filmning tror jag man kan klara sig utan de närmaste åren. Det höjer inte bara priset på kameran utan även på dator och skärmar som behövs för visning och redigering.

Andra viktiga detaljer. Sökare som visar vad som faktiskt hamnar på sensorn, och att sökarbilden är tillräckligt stor och ljus för att man ska kunna avgöra skärpeläget eller ställa skärpan manuellt.
Nedbländningsknapp så att man kan kolla skärpedjup.

Riktig synkkontakt för blixt tror jag de flesta kan leva utan. Man springer bara och snubblar på lösa synksladdar och snubblar man inte så drar man ur kontakten av misstag eller välter utrustning. Bättre att utlösa blixtar med radiio. De flesta kamerasystems blixtar har dessutom anslutningssladdar som fästs i tillbehörskon som man kan använda när man vill ha bort blixten från kameran. Det skadar förstår inte om det faktiskt finns en sync kontakt men det är inte det första som skulle påverka mitt val av kamera.

Ja ingång för ljud är viktigt om TS någon gång skulle ändra uppfattning om filmning. Bra ljud är nästan viktigare än bra bild när det gäller film. 4K filmning tror jag man kan klara sig utan de närmaste åren. Det höjer inte bara priset på kameran utan även på dator och skärmar som behövs för visning och redigering.

Andra viktiga detaljer. Sökare som visar vad som faktiskt hamnar på sensorn, och att sökarbilden är tillräckligt stor och ljus för att man ska kunna avgöra skärpeläget eller ställa skärpan manuellt.
Nedbländningsknapp så att man kan kolla skärpedjup.

Riktig synkkontakt för blixt tror jag de flesta kan leva utan. Man springer bara och snubblar på lösa synksladdar och snubblar man inte så drar man ur kontakten av misstag eller välter utrustning. Bättre att utlösa blixtar med radiio. De flesta kamerasystems blixtar har dessutom anslutningssladdar som fästs i tillbehörskon som man kan använda när man vill ha bort blixten från kameran. Det skadar förstår inte om det faktiskt finns en sync kontakt men det är inte det första som skulle påverka mitt val av kamera.

Nu är det ju så att med begränsad budget måste avkall göras på just de viktiga parametrar som nämns här om kameran skall filma för då är man bunden till nyare kamerahus med högre pris eller sämre sökare och mindre format. På det sättet är filmning absolut inte gratis. Kastar man bort filmegenskaper får man alla dessa andra parametrar i 5D för 3000-3500:-. Skall man ha både fullformat och filmning hamnar man på 5D mark II för 7500:- och uppåt beg. 12mp i 5D räcker långt för det mesta d u.

Skall TS filma blir det alltså antingen mindre format (crop) med mindre möjlighet att utforska skörpedjup eller dyrare. Då TS vill utveckla sitt fotande och därför köper ny kamera anser jag att FF är ett bra sätt.

Det är inte samma målgrupp här som en som skall köpa sin första systemkamera för att bara få "bra bilder".

Det var bara en lista på exempel.
O beroende på SIN EGEN lista så väljer / väljer man bort olika saker.

Det kommer alltid en dag när man insåg att man valde fel.
tex valde jag att köpa det billigaste som fanns för att köpa FF inom 2 år senare.
Anledningen är att jag inte skall gräma mig alltför mycket om barna vill låna en kamera.

NU är det tyvärr så att jag saknar ljudingång.
Å andra sidan skulle jag inte gräma mig det minsta om den nu går sönder, så målet är verkligen nått...

Men blir jag rikare så får jag väl köpa en tredje...lr kanske en 4K filmkamera...fast då måste jag kanske köpa en ny dator, TV, o ännu värre nyare redigeringsprogram...

Det var bara en lista på exempel.
O beroende på SIN EGEN lista så väljer / väljer man bort olika saker.

Det kommer alltid en dag när man insåg att man valde fel.
tex valde jag att köpa det billigaste som fanns för att köpa FF inom 2 år senare.
Anledningen är att jag inte skall gräma mig alltför mycket om barna vill låna en kamera.

NU är det tyvärr så att jag saknar ljudingång.
Å andra sidan skulle jag inte gräma mig det minsta om den nu går sönder, så målet är verkligen nått...

Men blir jag rikare så får jag väl köpa en tredje...lr kanske en 4K filmkamera...fast då måste jag kanske köpa en ny dator, TV, o ännu värre nyare redigeringsprogram...

Det är inte lätt med filmning detta. Problemet är att kompetenserna för att filma och ta stillbilder är väldigt olika. Att filma handlar om både en rörlig film och ljudupplevelse som kräver ett annat sätt att se än stillbild. Det är fullt möjligt att detta kommer alltmer ta över från stillbild - vad vet jag. Haken är den att förfining av filmegenskaper har blivit en guldgruva för tillverkarna. Förbättringarna kräver mjukvara och processorer men inte så mycket hårdvara f ö. Det gör att man kan locka köpare att uppgradera då förbättringar gällande själva kameran och stillbildsprestanda ändå är ganska blygsam på senare år. Väljer man bort filmprestanda eller filmning helt kan man alltså få väldigt mycket kamera och stillbildsprestanda för lite pengar begagnat.

Intressant är ju även det att Canon som inte tycks ha satsat mycket på att förbättra sensorprestanda för stillbild på senare tid kan bli billigt begagnat för samma stillbildsprestanda. Vad som följer är förstås frågan om Canons fortsatta intresse för stillbildsfotografen i den hårda konkurrensen.

Fast nu Fredrik tycker jag du vrider diskussionen lite.
JAG anser att man köper en kamera som också kan filma i HD o sedan är man klar.
Det jag menar är att det inte är så viktigt vilken man väljer.
Det kanske tom är smartast att köpa billigast möjligt för att upptäcka vad man verkligen behöver. O samtidigt tvinga sig till att optimera sina beteenden efter det man har, kreativitet kallas det.

Det verkligt VIKTIGA när TS är i skolan är att känna på filmning som medie o hur man behandlar det för att få ett vettigt resultat.

O JAG TROR inte att:
filmning står långt ifrån fotografering.
O JAG TROR att:
fotografering står långt ifrån filmning.

Den som kan filma lär sig att bygga en historia o planera hur man skall komma till det målet.
Den kunskapen har man även nytta av som fotograf.
Jag är mer tveksam om fotografen har ngt att lära ut till filmaren.

Hoppas verkligen inte att video kommer att ta över helt från stillbild. Film är nästan alltid väl planerat teamwork, medan stillbild ofta kan hanteras spontant av en person Tar film över kommer det inte finnas en hejd på hur många skakiga enmans filmer med dåligt ljud och ljus folk kommer att vilja tvinga på sina bekanta. Dessutom är det ju helt olika sätt att berätta, och det borde finnas plats för båda formerna

Fast nu Fredrik tycker jag du vrider diskussionen lite.
JAG anser att man köper en kamera som också kan filma i HD o sedan är man klar.
Det jag menar är att det inte är så viktigt vilken man väljer.
Det kanske tom är smartast att köpa billigast möjligt för att upptäcka vad man verkligen behöver. O samtidigt tvinga sig till att optimera sina beteenden efter det man har, kreativitet kallas det.

Det verkligt VIKTIGA när TS är i skolan är att känna på filmning som medie o hur man behandlar det för att få ett vettigt resultat.

O JAG TROR inte att:
filmning står långt ifrån fotografering.
O JAG TROR att:
fotografering står långt ifrån filmning.

Den som kan filma lär sig att bygga en historia o planera hur man skall komma till det målet.
Den kunskapen har man även nytta av som fotograf.
Jag är mer tveksam om fotografen har ngt att lära ut till filmaren.

Problemet är att väljer man kamera som kan filma inom en stram budget blir det en kamera som inte erbjuder samma möjlighet att experimentera maximalt med skärpedjup o s v då en nyare kamera för samma peng hamnar i ett lägre segment = färre externa kontroller och aps-c vs småbild.

Problemet är att väljer man kamera som kan filma inom en stram budget blir det en kamera som inte erbjuder samma möjlighet att experimentera maximalt med skärpedjup o s v då en nyare kamera för samma peng hamnar i ett lägre segment = färre externa kontroller och aps-c vs småbild.
För det första så finns det inget aps-c vs FF när det kommer till film. Det är DV, HD, raw eller 4K som gäller.

Nej jag ser inte det som ngt problem alls. ATT filma är en väldigt liten del av att producera en film. Dessutom har säkert skolan grejor om det korta skärpedjupet skulle bli viktigt fär en scen.
Sudda ut bakgrunden i efterbehandlingen om det behövs (så kan man lära sig det också).

För det första så finns det inget aps-c vs FF när det kommer till film. Det är DV, HD, raw eller 4K som gäller.

Nej jag ser inte det som ngt problem alls. ATT filma är en väldigt liten del av att producera en film. Dessutom har säkert skolan grejor om det korta skärpedjupet skulle bli viktigt fär en scen.
Sudda ut bakgrunden i efterbehandlingen om det behövs (så kan man lära sig det också).

Jag menade aps-c vs småbild gällande stilbilder. En FFsom kan filma är d u över budget.

ANNONS
Götaplatsens Foto