Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pga funktioner
Tex separat ljudingång
Lr separata hjul för tid o bländare
Lr riktig synkkontakt
Lr vattentätt
Lr 4K filmning

Men visst har du helt rätt i att i princip alla kameror funkar.

Men allvarligt Filmning? Då kan man införskaffa sig beg, videokamera Jag har ingen filminspelning på min och jag har klarat mig förbaskat bra.

Men allvarligt Filmning? Då kan man införskaffa sig beg, videokamera Jag har ingen filminspelning på min och jag har klarat mig förbaskat bra.
Ledsen Mikael.
Men jag måste helt ha missat vad jag menar. Har jag verkligen det, eller läser ni inte?
Ja jag hoppas TS förstår i alla fall.

Jag tror inte att det är en fråga om vad man klarar. Det handlar dels om att skaffa sig mer kunskaper än sina medmänniskor så att man får jobb när en del inte får. Det handlar om att skaffa sig kunskaper när det är gratis. Men visst Adobes videokurser går väl på ngnstans mellan 30-60 tusen om man skall lära sig hela sviten. O då får man gissningsvis inte kunskaper om det teamwork som behövs utan kunskap om bara verktygen.

O när jobberbjudandena står för dörren kan du inte svara: vänta jag skall bara gå några kurser först till våren.

Konstig fråga eller har jag motiverat mig så dåligt så att mitt råd inte gått fram?
Jag trodde att jag varit solklar i vad jag menar. Eller har du inte läst tråden?

Jag tycker bara att man skall hålla sig till ämnet.

Om någon frågar efter råd om en kamera och skriver att filmning inte är viktigt så tycker jag inte att långa utläggningar om hur viktigt och bra det är att lära sig att filma hör till tråden.

Men jag kanske har missat att hon frågat om filmning eller missförstått reglerna för forumen?

Jag håller med. Det är väldigt mycket OT här med tanke på ursprungsinlägget, och risken är väl snarast att TS håller sig borta efter allt prat om filmning som enligt uppgift inte var viktigt för henne.

Ok
Då tar jag det en gg till.
1 köp vilken kamera som helst. Har du speciella önskemål, försök att följa dem inom budget ramen.
2 OT mitt råd, får du chansen så lär dig hantera videoproduktion.
3 oavsett vilken kamera som valts så kommer det en dag när man vill ha ngn annan kamera pga ngt nytt önskemål.
Lycka till Josefin!

Ok
Då tar jag det en gg till.
1 köp vilken kamera som helst. Har du speciella önskemål, försök att följa dem inom budget ramen.
2 OT mitt råd, får du chansen så lär dig hantera videoproduktion.
3 oavsett vilken kamera som valts så kommer det en dag när man vill ha ngn annan kamera pga ngt nytt önskemål.
Lycka till Josefin!

Tack för hjälpen Erik!

För det första så finns det inget aps-c vs FF när det kommer till film. Det är DV, HD, raw eller 4K som gäller.

Ursäkta OT, men jag förstår inte riktigt vad du menar.

Visserligen är bildstorleken begränsad till vissa bestämda pixelantal som inte har något med sensorns pixelantal att göra, men storleken på sensorn är ju fortfarande olika.

Nu har jag inte satt mig in så mycket i filmning med DSLR (även om jag har två som är kapabla till det och även har filmat ibland), men jag är 99.9% säker på att i princip hela sensorns yta används vid filmning. Det är ju inte så att man vid, säg, HD-filmning gör ett utsnitt på 1920x1080 pixlar i sensorns mitt, utan sensorbilden samplas ned till den valda upplösningen, eller?

Så filmar man med FF har man samma fördelar vad gäller möjlighet till tunnt skärpedjup och vidvinkel som vid stillbildsfoto. Och om det är liten bildvinkel man vill ha så har man fördel med APS-C-storlek på sensorn.

Rätta mig om jag har missuppfattat allt.

/P

Vanligen samplas filmen inte ner till 1080p, utan kameran hoppar helt enkelt över en massa pixelrader (vilket också är det som gör att det är lätt att råka ut för moiréeffekt vid filmning med DSLR.

Nikon D4 kan filma i 1080p genom att använda ett utsnitt av sensorn (2,7x crop), men jag tror den är ensam om det.

Det här har dock mycket lite med ämnet att göra ;)

Jo Patrik du/ni har så rätt.
Det var klumpigt uttryckt. Kan inte ens riktigt se vad jag menade.

Jag tror att jag syftade på att det inte spelar ngn som helst roll för att lära sig producera film.
ATT filma är den lilla biten även om den är nog så viktig den med.

Sen finns det en genväg i att nå högre upplösning om jag har förstått rätt, ML, Magic Lantern.
OM jag har förstått rätt så ger ML möjligheten att filma med hela sensorn i RAW i högre upplösning än HD.
För att göra det krävs att välja RÄTT modell av Canons DSLR men jag kan ha förstått fel.

Mitt råd är.

Välj Nikon eller Canon, störst utbud och chansen är större att du kan behålla grejor när du sedan tar fler steg i ditt fotande.

Jag tycker inte att du ska välja bort möjligheten att filma, den finns förvisso på de flestsa nya kameror, men chansen är stor att du även kommer att vilja börja filma, så var det för mig, filmfunktionen är viktigt. Innan jag ahde en kamera som kunde filma tänkte jag att, vad fan ska jag med d till, vill jag filma så köper jag en filmkamera, men ack så fel jag hade. Det gäller framförallt nu för tiden då man gör så mycket mediaredigering i datorn.

Jag är generellt lite "emot" att köpa beganade kameror (någon kommer säkert sura till) , eftersom nypriset och beganatpriset ligger ganska nära varandra men skillnaden kan vara ganska stor i brusprestanda mm, men visst kan du kolla på beganat också, så jämför vad du får för pengarna. Varför inte titta på en Nikon D3300 ligger på under 6000 med objektiv, och så får du ny teknik, 24mp, wifi.... http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005590926/nikon-d3300-med-af-s-18-55-3-5-5-6g-dx-vr-ii-gra

Senast ändrad:
Är lite inne på samma spår, vet inte riktigt vilken kamera som ska införskaffas. Har inte haft någon egen systemkamera innan men plåtat en del med Canon 5d Mark II och enklare Nikon kameror men nu känner vi här hemma att det är dags för en nybörjar kamera men som ändå går att utvecklas med. De mesta korten kommer tas utomhus på rörliga föremål, framföralt hundar.

Är lite inne på Canon EOS 1200D eller Nikon 3300, vilken av dessa rekommenderas eller finns det någon annan?

ANNONS
Götaplatsens Foto