Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en tjej som länge har funderat över att skaffa mig en systemkamera. Jag tycker att det är jätteroligt att fotografera och att ta bra bilder, vill kunna fotografera på bröllop och andra tillställningar och därför behöver jag en bra kamera.
Då jag inte är så insatt i vilka kameror och märken som är de bästa så tänkte jag lägga ut inlägget här på fotosidan.se och se om jag får några svar.
Min systers pojkväns syster är själv fotograf och har rekommenderat Nikon D90 och Nikon D60. Är dessa kameror bra? Vad skulle ni rekommendera? Vill köpa en kamera som jag kan ha under en lång tid, inte köpa en kamera för att sedan vara tvungen att byta efter en kort tid för att den inte håller måtten och som jag inte kan växa med.

Tack på förhand. / Sandra
 
Canon 40D kan man få till ett bra pris och är en kamera att växa i.
Obejektiven är viktigare än själva kameran och det är där du bör lägga dina pengar.

Mvh Mattias
 
Både D90 och D60 är bra kameror. Jag har själv en D60 som jag är nöjd med, en väldigt kompetent kamera för pengarna.
Men en D90 är en mer kompetent kamera. Den tar bättre bilder när det är lite sämre ljus och så har den många fler dedikerade knappar för funktioner man vill kunna ändra snabbt (i D60 ligger dessa i menyer).
Om du har råd ska du absolut satsa på en D90. Räcker pengarna bara till en D60 så ska du inte vara ledsen för det.
Lycka till...
 
Tack! Har tittat lite på Canon 40D och blev intresserad, är det en bra kamera? När det gäller minneskort, hur många GB är bra då det gäller systemkameror?
 
Hade jag varit dig hade jag nog tagit en närmre titt på D90 och 40D. Vilken du än väljer av de kamerorna du väljer kommer du att få en bra kamera. Känn och kläm på dem, den som känns bäst är nog den du ska satsa på. Bildmässigt skiljer det väldigt lite, kanske med en liten fördel för D90. Välj den som passar dig bäst rent ergonomsikt, i övrigt skiljer det sig så lite.

1000D känns väldigt plastig....
 
Men om jag inte vill lägga en hel förmögenhet på en kamera? Vilken skulle ni då rekommendera? Jag menar, en bra kamera som verkligen gör sitt jobb. Ingen proffskamera alltså, men som ändå följer de kraven som jag hade i första inlägget?
 
Men om jag inte vill lägga en hel förmögenhet på en kamera? Vilken skulle ni då rekommendera? Jag menar, en bra kamera som verkligen gör sitt jobb. Ingen proffskamera alltså, men som ändå följer de kraven som jag hade i första inlägget?

Vad är din budget, lättare att tipsa då?
 
Märke kvittar vill jag nästan säga. Använder själv Pentax som har prisvärda kameror, men Nikon och Canon är störst.

Att ha lämpliga objektiv är mycket viktigt. Ska du fota på bröllop och även i många andra situationer behöver man att ljusstarkt objektiv (F-värdet = bländaren). Tittar vi på tele och zoomar så är F2.8 bra. Fast optik mellan 30-50 med F-värde på neråt 1.4, 1.8 är användbara.

Skulle rekommendera att köpa ett kamerahus (utan kitobjektivet) och köpa en 18-50mm F2.8 till att börja med. Alternativt en ~28-70mm F2.8 - både Tamron och Sigma har sådana gluggar till bra priser. Då får du bättre kvalitet än kitobjektivet och du får goda förutsättningar att fota i lite sämre ljusförhållanden (utan blixt).

Ett lågt F-värde släpper in mer ljus än ett högt värde. Men ett högt F-värde ger dig ett större skärpedjup. Läs mer: http://digital-photography-school.com/aperture
 
Alla nämnda kameror är bra! Det är väl som alltid att plånboken får bestämma i slutändan.

Kanske ska du undvika Nikon D60 om du verkligen vill ha en kamera att växa i. Personligen tycker jag att möjligheterna till snabba ändringar av vissa kamerainställningar är alltför begränsade hos den kameran. Jag gissar att din systers brors syster använder Nikon. Har du möjlighet att ibland låna lite utrustning av henne (objektiv, blixtar m.m.) så vore väl Nikon ett bra val också för dig.

Jag såg att någon butik har börjat sälja Canon 1000D tillsammans med det gamla kitobjektivet utan IS! Passa dig för den. Se till att du får IS (Canon) eller VR (Nikon) om du köper kit.

Utöver lämpliga objektiv så tror jag också att en bra extern blixt kan komma väl till pass när du ska fotografera diverse tillställningar inomhus. Det finns faktiskt en hel del smått och gott som du kanske kommer att vilja ha till din kamera, men det märker du i så fall allt eftersom. Börja med ett kamerahus och ett objektiv och lär dig hantera dessa.

Lycka till!

P.S.
Själv har jag en 450D och är jättenöjd med den. Kanske skulle jag snegla lite mer på 40D om jag var i läge att köpa kamera idag.
 
Bestäm en max totalsumma du kan tänka dig lägga på objektiv samt kamerahus tillsammans så blir det nog avsevärt lättare ge dig tips på vettiga tänkbara kameror samt objektiv..

och obs. Cyberphoto är bra att kolla in objektiv osv hos.. Men dom är inte den bästa platsen att kolla priser alltid för alla märken.. Det kan skilja rätt stort mellan Cyberphotos priser och andra om du sedan söker via prisjakt tex... bara ett tips..
 
Kamerahus har det föreslagits många bra. Tex D90 D60 och 40D, även Nikon D40 ser jag som en bra kamera.

Men, som vissa redan sagt är det objektiven du ska sikta in dig på. Till bröllop så kanske det perfekta objektivet om man frågar mig till en crop kamera (D90, 40D tex) så är det ett 85 1.8, härligt skärpedjup, och när man ska fota inomhus sport är det också perfekt pga sin snabba autofokus.

Om du har en bra budget så skulle jag rekomendera följande.

Ett begagnat 40D hus som inte gått så långt.

Ett Canon EF 85 1.8 tillsammans med ett Sigma 18-50 2.8 macro, där du även täcker in en viss närbildsmöjlighet med det sist nämnda. Ger rådet att försöka komma till en välsorterad kamera affär och iallafall testa ett 85 1.8.

Hur som helst. Det är objektiven som ger möjligheterna. Sedan om du väljer en Nikon eller Canon spelar mindre roll.
 
Är det ingen som tänker på att ge rådet:
Känn på flera olika kameror och se hur dom känns i handen!
???

Visst, det är ju bra om killen som tipsade kör Nikon och har en drös med objektiv, men ska hon då springa runt med kramp eftersom hon har en kamera som är obekväm?

Är det bättre att köpa en bil som är snabbast (och med de bästa finesserna) i världen men inte har några säten, än att köpa en hyffsat bra bil med bekväma säten?

Alla dagens hyffsat nya systemkameror presterar bra med rätt optik, och så vitt jag vet så har alla märken optik med brännvidd 30-50 med bländare 1.4, även om det nu är tredjeparts...

Såklart är alla nämnda kameror bra nybörjarkameror, och då speciellt D90 och 450D som man kan växa med ett bra tag innan man känner sig begränsad!

Eller ska det bli ännu en bias-tråd?
 
ANNONS