Annons

Vilken kombination på stativ o huvud har ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Manfrotto 055CLB + 488RC2, funkar kanon.

Hade knas med kulleden, men har fått den utbytt.

Är tillräckligt stadigt för D200 med batterigrepp och 300/4 + 1.4 TC.

Manfrotto 190 och Manfrotto 322 Rc2.
Stativet är en bra kompromiss mellan stabilitet och vikt samt är ganska billigt. Huvudet är lite speciellt med "snabbgrepp". Man behöver inte dra åt kulleden, utan det är bara att släppa greppet så sitter det. Så enormt skönt att slippa fippla med skruvar och grejer. Dock håller det inte för tyngre saker, men nåt sånt har jag ändå inte. Jag har brännvidder mellan 17-150 mm på en D200.

Manfrotto 190PROB + kulled 486RC2. Funkar också kanon!
Mittpelaren är lätt att ta loss och stativet kan gå ner i spagat.. nu ska bara jag lära mig det.. =)

Jag har precis beställt ett av Gitzos systematic-stativ. Det är 3540 LS i kolfiber och det lättaste av systematic serie 3. Fyrdelat stativ som med tillbehörspelaren väger ca 2,3 kg. Specen säger att det skall stå pall för ca 18 kg. För mig en perfekt kombination av låg vikt och stabilitet. Jag har sen tidigare köpt ett RRS BH55 med en Optipod kameraplatta. Det är en oerhört stadig kula ihop med Optipods platta och olika snabbfästen. Som referens kan jag nämna att med en D200 och 105 2,8 af-s vr vinklad snett neråt, flyttar sig sökarbilden endast en halv/hel fyrkant efter att ha dragit åt kulan ungefär ett tredjedels varv. Fyrkanten jag talar om är mittersta focusmarkören i D200. Det krävs sällan omkomposition med den kulleden. Nu är det här dyra saker men en RRS BH 55 behöver du aldrig byta ut, för den kan nästan inte gå sönder, plus att servicebehovet är minimalt. Kulan är dessutom specad för över 20 kg och det tror jag är en realistisk spec just vad gäller den. Om ni tror att jag verkligen behöver de här prylarna så har ni fel. Jag har skaffat dem för att de innehar en sån fantastisk kvalitetskänsla. Det blir mer njutning än nödvändighet att använda. Den totala vikten på ca 3kg med kulled, samt storleken i övrigt gör den också smidig att ta med sig.

Får ett Manfrotto Monopod 679B och snart æven en kulled Manfrotto 488RC4 eller 488RC2, och tripod Manfrotto 055 PRO B och hoppas jag blir nøjd med det.
Har tagit i lite eftersom alla verkar mena att det betalar sig i længden.
Blev æven sugen på Manfrotto 322RC2 kulled med snabbgrepp också. Ser bra ut.

Velbon Kolfiber El Carmagne EL 630 med ett Manfrotto MG468RC4. Vikt: 2.4kg. Håller utan problem de ca. 5,5 kg som är det mesta som jag belastar kulan med. Mycket nöjd med både stativ och kulled.

Jag har Manfrotto 055ProB och 488Rc2.

Dessa funkar perfekt.
Fördelen med ProB-modellen är att mittpelaren går att sätta horisontellt.
Det är en fördel vid macrofotografering eller andra bilder nära marken.

Stativet är också tungt och bra.
Sattsa inte på något lätt fjäderviktsstativ för de är nästan alltid rangliga.

Jag använder ett "Sachtler ENG 2 CF HD".

Det är ett kolfiberstativ av bästa kvalitet. Väger en del trots det högklassiga materialet men är ju bland det mest stabila som finns att köpa för pengar.

Jag använder inget huvud på stativet. Jag hade tänkt att köpa ett Burzynski,huvud direkt när jag hade fått stativet men upplever nu att jag klarar mig typ hela vägen med bara nivelleringshuvudet. Inget blir lägre än så heller !!!
Nivelleringskula är alltså den "halvkula" som förbinder ett huvud till stativet.

Detta stativet ger en enorm upplevelse av stabilitet.. har nästan svårt att koppla på ett huvud och på så vis förlora delar av stabiliteten.
Ett videohuvud som matchar stativet kostar många ggr fler än stativet och jag gillar inte heller panorama/video-huvuden. Jag vill ha kulled. Då måste jag välja antigen Burzynski eller möjligen den långt dyrare Arca B1G(giant)..

Jag kör på med nivelleringskulan så länge ;) Det blir INTE mer stabilt än så.

Tillfredsställande !

MVH Niclas,

EDIT:
Jag lägger till en bild,, Lyser det inte stabilitet ;) ?

Bilagor

• attachment.php.jpg
    attachment.php.jpg
    47.9 KB · Visningar: 767
Niclasfoto skrev:
Jag använder ett "Sachtler ENG 2 CF HD".

Det är ett kolfiberstativ av bästa kvalitet. Väger en del trots det högklassiga materialet men är ju bland det mest stabila som finns att köpa för pengar.

Jag använder inget huvud på stativet. Jag hade tänkt att köpa ett Burzynski,huvud direkt när jag hade fått stativet men upplever nu att jag klarar mig typ hela vägen med bara nivelleringshuvudet. Inget blir lägre än så heller !!!
Nivelleringskula är alltså den "halvkula" som förbinder ett huvud till stativet.

Detta stativet ger en enorm upplevelse av stabilitet.. har nästan svårt att koppla på ett huvud och på så vis förlora delar av stabiliteten.
Ett videohuvud som matchar stativet kostar många ggr fler än stativet och jag gillar inte heller panorama/video-huvuden. Jag vill ha kulled. Då måste jag välja antigen Burzynski eller möjligen den långt dyrare Arca B1G(giant)..

Jag kör på med nivelleringskulan så länge ;) Det blir INTE mer stabilt än så.

Tillfredsställande !

MVH Niclas,

EDIT:
Jag lägger till en bild,, Lyser det inte stabilitet ;) ?
Har du kollat på RRS kula BH 55. Den är ovanligt låg, vilket främjar den allmänna stabiliteten.

jo jag har det. Men när man utgår ifrån detta stativet så blir också en sådan fin led en svag länk.

Jag tror mer på Burzynski än på BH55. Jag har också större tro på Arca B1G (med sin stora kula men höga höjd) än B55.

Jag skall testa ett fett videohuvud innan jag ev slår till på kulled.
Men i utgångspunkten så är videohuvud uteslutet, pga subjektiva erfarenheter/tycken.

MVH Niclas,

Extrem stabilitet (vid kortare brännvidder "onödigt stabilt")

Jag har ett Sachtler i aluminium (tror det är ett äldre DA 75 L) och en Burzynski Protec (äldre modellen med 85 mm bottendiameter) bultad direkt på stativets topplatta - Burzynskins bas grenslar stativets halvklotformade "bowl" så det behövs ingen nivelleringskula.

När jag använder stativ är det oftast i låg fotoposition (med benen brett isär och helt eller delvis ihopskjutna, ungefär som på Niclas bild), stabiliteten med Sachtler + Burzynski + 500-tele blir då smått otrolig.

Båda är köpta begagnade här på fotosidan vid olika tillfällen.

Nej. Har du en länk till "m20" kanske, Isak ?

Men just nu så är jag väldans nöjd utan huvud. Med halvkulan så har jag 95% av den flexibilitet jag behöver med bibehållen oöverträffbar stabilitet.

MVH Niclas,

Har ni vägarna förbi Vintrosa tycker jag ni skall besöka Hans på Optipod. Han har alltid en RRS BH 55 på lagerhyllan för att folk skall kunna känna och prova. Jag lovar er, att om ni känt på den kulan så blir det svårt att välja en annan efteråt.

Köp inte utan att prova noga först - jag är tveksam till videohuvuden

Niclasfoto skrev:
Jag skall testa ett fett videohuvud innan jag ev slår till på kulled.
Men i utgångspunkten så är videohuvud uteslutet, pga subjektiva erfarenheter/tycken.
När jag köpte mitt begagnade Sachtler DA 75 L så följde äldre videohuvud "Sachtler Video 14 II" med i köpet. Det är i o f s inget "fett" videohuvud - det är ett av Sachtlers enklare/billigare - men matchar nog stativet väl och jag tror t o m de såldes tillsammans i paket.

"Video 14 II" (som nog motsvarar ungefär dagens "DV 4 II") är ett fint huvud, skönt och mjukt att arbeta med, säkert kanon för filmning, men det är för vekt för 500-telet.

Instabiliteten (vi pratar nu om långa telobjektiv dvs ganska extrema krav) orsakades av videohuvudets bygghöjd och ett minimalt spel mellan huvudets inbyggda nivelleringshalvkula (plast) och stativets "bowl" (metall), det kvittade hur hårt man än drog åt låsvredet.
Med min nuvarande lösning med Burzynskin direkt på stativet - då jag eleminerat nivelleringshalvkulan/bowlen helt - existerar inget spel, bygghöjden är lägre och allt blir stabilare.

Tror du får titta riktigt stora (och dyra) videohuvuden om de ska lyckas matcha stabiliteten hos ditt fina stativ och långa objektiv.

Ja, det vet jag. Frågan är hur stor vitts det är rent ekonomiskt att köpa ngt som kostar många dussin dyra tusenlappar när jag klarar mig så bra utan led och bibehåller stativets stabilitet..

Det är ett kompromisslöst stativ och jag inbillar mig att det är lika kompromisslöst att köra med bara halvkulan ;)
Alla kulleder blir tyvärr kompromisser i detta sammanhang...

MVH Niclas,

En fråga från en novis:
Vad är det ni fotar som kräver denna fantastiska stabilitet? Landhöjningen?

alf109 skrev:
En fråga från en novis:
Vad är det ni fotar som kräver denna fantastiska stabilitet? Landhöjningen?
Undrar om det inte till stor del är en känsla av att allt sitter som ett smäck. Förmodligen blir också bilderna mer toleranta för större förstoringar. Med långa telen och kritiska slutartider så är stabilitet ett absolut krav för konskventa resultat. Små vibrationer kan ha rätt stor inverkan på bilden. Om man exempelvis panorerar under en skjutning så vill man ju att den enda rörelse som skall påverka bilden, är just själva panoreringen. Inte en massa annan skak som förstör intrycket av bakgrunden i bilden. Men sen är det ju också som så att många klarar sig med betydligt enklare och instabilare utrustning och för oss betraktare är det omöjligt att avgöra vilket stativ som använts. Tänket är nog rätt likt det vid valet av kamerahus eller objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto