Annons

Vilken optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

cast65

Aktiv medlem
Hej!
Köpte en 350D i fredags och ska nu börja spara till lite ny optik. Efter som jag endast är 14 år så är min ekonomi väldigt begrensad men vill ändå ha bra optik. Kan tänka mig att köpa Sigma, Tamron eller Canon.
Kan tänka mig att köpa max 2 optik extra plus det kitoptik jag har idag.
Vad ska jag köpa för optik, fotar mest:

- Landskap
- Natur (Fåglar, blommor, lite närbilder och lite annat)
- Skärgård
- Ibland produkt bilder i studio

Tänk på att min ekonomi är väldigt begränsad.

Tacksam för svar!

/Carl

Klurig fråga som nästan alla ställs inför. Valet av optik blir därför mycket personligt. Med begränsat antal objektiv och med begränsad ekonomi så kommer du att behöva göra en mängd kompromisser. En del av dessa kompromisser kommer du att reta dig på såpass mycket att när du har mer pengar så kommer du genast att köpa fler och dyrare objektiv. Den enda som i slutändan har rätt svar på frågan om vilka objektiv som passar dig, är du själv!

Med det sagt, och utan att känna till din budget, så kan jag i alla fall försöka ge dig ett par objektivtips.

Canon 55-200 USM, ca 3000 kr
Canon 60 Macro, ca 4000 kr

Det här är gluggar som tillsammas med 18-55 (som du redan har) åtminstone kommer att ge dig många roliga upplevelser för hyfsat lite pengar. Men som sagt, det finns bättre. Och därmed dyrare.

Lycka till! Och se till att ha kul med kameran.

förslag.

Tycker du ska satsa på ett 50/1,8 som är skarpt, ljusstarkt och billigt. Till detta en mellanringsats så du kan fota blommor och insekter på nära håll. 50 + mellanringar nytt för 2000-2500 kr. Kanonskarp kombo.

Vill du fota fåglar och djur så blir det svårt om du vill komma billigt undan. Kanske en zoom 70-300 eller 100-300 vet dock inte vilken som är bäst av de billiga som finns.

Lycka till!

Kan bara hålla med, 50mm 1.8 är grymt prisvärt, perfekt för studio m.m. Finns för 982:- på alfadigi.com.

Som tele hade jag valt Sigma AF 70-300/4-5,6 DG APO Macro (2280:- på samma ställe) som har ett inbyggt macro-läge som ger avbildning 1:2. Om du är nöjd med ditt kit-objektiv så har du kompletterat upp med det mesta du behöver för straxt över 3000:-.

ANNONS
Götaplatsens Foto