Annons

Vilken Processor för Bildbehandling?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena Kulle

Aktiv medlem
Hej!

Har en liten fundering, vilken processor behövs till bildbehandling?
Ska köpa en i stl liten dator, har tittat på Dell och även mac mini, men det är ju ingen JÄTTEprocessor där sitter i dom, så min fråga är nu, vad klarar man sej med.

Minne tänkte jag minst ha 3072 MB...

Mac mini har ju:2,0 GHz Intel Core 2 Duo

Dell Hybrid har: Intel® Core™ 2 Duo-processor T8100 (2,1 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache

Har även varit inne på en Imac, då 20" skärmen inte är nåt att ha just för bildredigering så återstår bara 24" vilket jag tycker blir alldeles för stort.
Det andra alternativet är då en mac mini och en 20" Cinema Display

Vet att det ska komma uppdatering på mac mini, så jg kan ju vänta och se vad det blir.
Men kan man bara få in som max 2gb minne i mac mini?

Tar gärna emot andra förslag, så länge dator förblir liten och jag slipper den STORA klumpen på golvet :)

Mvh
Helena

Det är full tillräckligt med "kraft" i de Du nämner för allt uton tungt video och/eller 3D-rendering.

Rent principiellt är Mac mini en stympad laptop och jag skulle inte överväga den, utan snegla på en iMac. Av dagens modeller är 24' ett bättre val än 20' pga. skärmens prestanda, MEN, det finns 20' som är helt OK - bl.a. den serie som kallas mid 2007. Ett välskött exemplar ur den serien är ett utmärkt val i Din situation.

Det är full tillräckligt med "kraft" i de Du nämner för allt uton tungt video och/eller 3D-rendering.

Rent principiellt är Mac mini en stympad laptop och jag skulle inte överväga den, utan snegla på en iMac. Av dagens modeller är 24' ett bättre val än 20' pga. skärmens prestanda, MEN, det finns 20' som är helt OK - bl.a. den serie som kallas mid 2007. Ett välskött exemplar ur den serien är ett utmärkt val i Din situation.

Tack för ditt svar!
Får kolla upp det med Macen, men Dellen var helt ok då?

Mvh
Helena

Hej igen!

Kan inte så mkt om Mac, men är det G5:an du menar eller?

Tack för ditt svar!
Får kolla upp det med Macen, men Dellen var helt ok då?

Mvh
Helena
Hade jag tyckt att det var en Dell Du skulle titta närmare på, så hade jag sagt det. Nu tycker jag inte det, alltå rekommenderar jag iMac. Det enda jag sagt om Dell är att processorns räcker till.

Känner att jag ftf inte fått svar, finns det någon minimum man "måste" ha?

Är det någon väsentlig skillnad på tex:
Intel® Celeron™-processor 560 2,13 GHz, 533 MHz FSB, 1 MB L2-cache
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8100 2,1 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache
och sedan ett större hopp till:
Intel® Core™ 2 Quad-Core Q9400-processor (2,66 GHz, 6 MB cache

Förstår ju givetvis att det är en skillnad, men spelar det någon större roll vid bildhantering och så? Vet bara att det är viktigt med en "stark" preocessor om man spelar.

Mvh
Helena

Jag uppfattar det som att Du är rädd för att göra "fel", men Du måste inte ha "mågon minimum" - det handlar om hur länge Du orkar vänta på att få göra nästa sak. Ska allt äga rum i realtid, MÅSTE Du satsa på det snabbaste som finns på marknaden - kanske leta efter andra processorer än de som idag sitter i PC/Mac, men har Du så bråttom?

En långsammare processor är billigare, men ger ett långsammare arbetssätt. Det kostandseffektivaste sättet att snabba upp arbetet är att satsa på mycket RAM.

Jag uppfattar det som att Du är rädd för att göra "fel", men Du måste inte ha "mågon minimum" - det handlar om hur länge Du orkar vänta på att få göra nästa sak. Ska allt äga rum i realtid, MÅSTE Du satsa på det snabbaste som finns på marknaden - kanske leta efter andra processorer än de som idag sitter i PC/Mac, men har Du så bråttom?

En långsammare processor är billigare, men ger ett långsammare arbetssätt. Det kostandseffektivaste sättet att snabba upp arbetet är att satsa på mycket RAM.

Nä jag är inte rädd för att göra "fel",eller har bråttom, däremot vet jag inget om processorer och vill lära mej vad skillnaden är på alla!
Poängen med ett forum är väl att man ska fråga om man inte vet, eller?

Tack för ditt svar....

Ftf aluvarianten då?
Är den skärmen likvärdig den som sitter i dagens 24" då?
Alltså funkar den till bildredigering och går den att kalibrera?

skärmen går bara att profilera samt att ljusstyrkan på skärmen inte går att dra ner tillräckligt.
Ur bildredigeringssynpunkt är den inte optimal.

Köp hellre en mac som aldrig strular, nya mac mini verkar på väg och upphottad med ett antal utgångar och förbättringar, funderar på den själv .Satsa på en bra skärm.
Mikael
5 maccar och 4 pc tuffande i ett nätverk.

Det finns mig veterligen inga Appleskärmar som går att kalibrera. Du kan bara mjukvaruprofilera den. Appleskärmarna brukar bara ha ljusstyrka och kontrast att kalibrera med.
Vill du kalibrera får du satsa på dyr 6000kr eller mer extern skärm från tredjepart.
Du får mer prestanda och kraft för pengarna om du köper PC. Kan du inget om datorer kan dock en Mac vara att föredra.

/Karl

Nä jag är inte rädd för att göra "fel",eller har bråttom, däremot vet jag inget om processorer och vill lära mej vad skillnaden är på alla!
Poängen med ett forum är väl att man ska fråga om man inte vet, eller?

Tack för ditt svar....

Om du är Nikonfotograf skulle jag slänga in en ordentlig processor, Nikons egna program är otroligt bra att jobba i men dom kräver sin processor. Vet inte heller hur det ser ut med gratisprogrammen för bildbehandling på Mac-sidan. Till PCn finns det massor.

/Karl

det finns många bra gratisprogram till Mac, vill du köra PC och Asta la Vista eller XP på mac går ju även det, men vem vill det.

Du kan därmed välja mellan en värld av virus, trojaner,antivirusprogram, antispionprogram , pulande och meckande, hutta tempfiler , defragmentera och installera om , eller en Mac OS X värld där du kan arbeta med dina bilder .
Nu skall jag rensa en av mina pc som saggat ihop fullständigt och som tar ca 10 minuter att starta upp..

Du kan välja att leva i en värld av lögner och påhitt eller den rådande verkligheten också.
Tröttnar folk aldrig på att sprida idiotisk sörja på forum?

ANNONS
Götaplatsens Foto