Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken snabb svartvit film ska jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan B

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag grubblar lite... jag har tänkt ta lite svartvita bilder på jobbet och undrar vilken film jag ska välja och hur jag ska framkalla den. Jag har framkallat lite förr, men det är bara nåt 20-tal rullar så man kan nog kalla mej nybörjare vad det gäller att blaska med kemikalierna. Min erfarenhet är att snabb film blir väldigt kontratrik, mörka partier blir svarta och ljusa blir vita. Det värsta jag provade var att pressa efke 100 ASA två steg, det blev verkligen svartvitt! Visserligen kopierar jag inte själv, men jag ser ju att negativen är väldigt hårda.
Jag undrar om någon kan tipsa om någon svartvit 400 ASA film och framkallare till den som inte ger allt för kornigt resultat och har nyanser i både högdagrar och lågdagrar? Går den sen att pressa till 800 utan att den blir allt för hård och kornig är det ännu bättre...

Hej!

Jag har fotat i ca två år och mitt problem har varit det motsatta, jag tycker alla bilder blir för grå och tråkiga, jag vill ha mycket mer kontraster, nästan till den grad att det blir mer grafiskt.
Jag har nästan uteslutande kört med Kodak TriX 400 o framkallat dem i D76. Om agiteringen under framkallningen sker mjukt o långsamt så får man också mindre kontrast och mindre korn. Fast, jag blir lite osäker också, det där med hög o lågdagrar har jag aldrig brytt mig om, svart ska vara svart o vitt ska vara vitt.

Sen är det ju bara att belysa bilden helt utan filter o största bländaren på förstoringsapparaten så får du väldigt lite kontraster.

Ska testa ditt tips om efke 100 o pressa 2 steg.

Mvh: Danne

Olika filmer har olika karaktär. Tex är Tri-X grovkornig utan att det stör. Den har en känslighet på ca 320 ISO beroende på vilken framkallare man använder. Pressar man den förlorar man information i skuggorna.

Kontrasten har inte så mycket med vilken film man köper utan hur man framkallar den. Lång framkallningstid, hög temperaturen på framkallaren och kraftig aggitation ger kontrastrika negativ.

Kontrasten går även att styra vid kopieringen av bilderna. Ett fotopapper med hög hårdhet ger kontrastrika kopior. Det finns fotopapper med variabel kontrast som styrs med olika färgade filter i förstoringsapparaten.

En svartvit film som har god kontrastseparation i både högdagrar och lågdagrar finns nog inte. Däremot finns filmer som har det ena eller det andra eller de med sk. "rak" kurva med lika bra (eller medelbra) separation över hela tonskalan.

Att pressa en 100-ASA film är onödigt när det finns bra alternativ på 400 ASA.

Snabb film blir inte mer kontrastrik än andra filmer. Det är din framkallningstid/temperatur etc. som iså fall måste justeras.

Vilken bländare man använder på förstoringsapparaten har egentligen inte med kontrasten att göra. Fast sämre optik kan givetvis ge lägre kontrast vid stora bländare.

Belyser du bilden helt utan filter med variabelt papper så får du högre kontrast än om du använder filter för låg gradation.

Tips på bra filmer: Tri-X 400 ASA. Är skuggseparerande och fungerar därför mycket bra för pressning. Filmen är skuggseparerande och passar därför i regel bäst att kopieras på högdagerseparerande papper. Men vid pressning eller vid exponering efter 800 ASA och normalframkallning är min erfarenhet att den med fördel kan kopieras på lågdagerseparerande papper.

Kanske går utanför ämnet lite nu, men jag har ett eget mörkerrum o har även framkallat i flera andra, bla i min fotoklubbs mörkerrum och efter två år så får jag fortfarande samma mycket tydliga resultat. Stor bländaröppning på förstoringsapparaten ger grå bilder medans mindre bländaröppning ger skarpare kontraster.. Om man dessutom använder filter 4 el 5 så ökar man kontrasten ytterligare..

Har jag drömt i flera år?

Precis som alla andra skriver så är Tri-x en mycket bra film att pressa till såväl 800 som 1600.

Men jag vill även passa på att "slå ett slag" för HP5 från Ilford.Det är en 400-film som du oxå kan pressa till 800 eller 1600.Dessutom är den finkornigare än Tri-x.

Du kan se några bilder tagna med HP5 på min profil här på fotosidan.Bla "Lock"

Lycka till!!!

Danlo skrev:
Kanske går utanför ämnet lite nu, men jag har ett eget mörkerrum o har även framkallat i flera andra, bla i min fotoklubbs mörkerrum och efter två år så får jag fortfarande samma mycket tydliga resultat. Stor bländaröppning på förstoringsapparaten ger grå bilder medans mindre bländaröppning ger skarpare kontraster.. Om man dessutom använder filter 4 el 5 så ökar man kontrasten ytterligare..

Har jag drömt i flera år?

Du har säkert inte drömt. Men det du skrev tidigare att man utan filter får lägre kontrast är inte riktigt rätt. Utan filter ger samma resultat som normal filtrering kring grad 2-3. Använder du lägre graderade filter än detta får du lägre kontrast. Använder du högre garderade filter får du högre kontrast. Kontrasten regleras inte med förstoringsoptikens bländare. Den bör i regel ligga mellan 5,6 - 11 och helst 8 där den har sina bästa optiska prestanda och dessutom ger sådant skärpedjup att bilden får skärpa både i mitt och kant. Pga ev. bildfältskrökning bör även nedbländning ske vid användning av glasad hållare även om negativet då ligger mera plant. Dessutom får man med normala negativ så pass korta belysningstider med största bländare att det blir omöjligt med justeringar typ skuggning och efterbelysning.

Kontrasten regleras med filter eller papper av olika gradation samt även tvåbadsframkallning om man känner för det. Fast bäst resultat blir det alltid genom att framkalla negativet till rätt (normal) kontrast och framkalla med normal filtrering.

Tri-x är bra så också Ilfords HP5 och Delta 400 vilka är mer finkorniga än Tri-x. En underbar framkallare är FX39 som jag tycker plockar fram allt som finns att plocka i både hög och lågdager, dessutom ger den fin kantskärpa och fina korn.

Tusen tack för alla tips! Jag börjar inse att det resultat jag tidigare har fått vid framkallningen i första hand beror på hur jag har framkallat och kanske mindre på filmen. Jag ska laborera lite där...
Jag har förresten läst i nåt forum att efke 400 är samma film som Ilford HP5, stämmer det?

Kodak Tri-X film, framkallad i Kodak D-76, normal framkallningstid, är sedan 60-talet en säker kombination, fungerar i alla situationer och väder!
Helt enkelt ett klassiskt recept, på film och framkallare!
Ilford och Agfa, har säkert oxå liknande kombinationer, men Kodak har jag provat och fastat för under många, många år!
Tri-X filmen klarar av att förstoras i meterförstoringar, kornet är givetvis synligt, men inte alls störande!
Jag har en förstoring på 2,5x1,5 meter uppklistrad på en spånskiva, den är från en Tri-X film, kopierad på x-tra hårt papper för att "lura" ögat, de stora kontrasterna mellan svart och vitt, upplevs som en förbättring av skärpan!
Naturligtvis behövs det oxå ett högklassiskt objektiv, här användes ett Minolta normal 50/1,7!
Även med objektiv från Leica, Canon, Contax, Nikon, Pentax och Olympus bör nog ge nästan lika bra resultat, ha-ha, eller hur?

Håller med minster Wibom att Hp5 är en fin film!

Den pressar jag till iso 1600 utan att det blir för stora förluster, snarare tvärt emot så anser jag att filmen uppträder som otroligt läcker spec vid "dunkla situationer"!

Framkallar i HC eller Rodinal,,,

Hade som standard en lång period att enbart exponera den filmen på iso 800 med MKT fina resultat!

Mvh Niclas.

ANNONS
Götaplatsens Foto