Annons

Vilken SV film

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Vilken SV film skall jag köpa?

När det begav sig fotade jag mycket svartvitt. Detta var ca 1980, och då använde jag mig av Kodak Plus-x och Tri-x som jag framkallade i Rodinol.
Nu tänkte jag ta upp detta igen, men som jag förstår det är både Plus-X och Tri-X på väg att tas bort och ersättas av T-Max.
Eftersom filmen blir dyr i lös förpackning tänkte jag köpa 30 meter råfilm, och skulle därför bli glad för rekomendationer, vilken film ska jag köpa?
Om ni dessutom kan ge rekomendation om framkallare vore det ännu bättre (Helst en med lång hållbarhet som den Rodinol jag använde).
Alla tips och synpunkter mottages tacksamt.

Senast ändrad:
Numera säljer t ex Photax T-max-filmer i "propack", 20 st i kartong. Det är ingen större skillnad i pris mot att köpa 30 meter och ladda själv.

Rodinal finns ju kvar, om Du vill ha en framkallare med lång hållbarhet.

Var har du hört att Tri-x och Plus-x ska tas bort? Mig veterligen har Kodak nyligen investerat i ny produktionsutrustning för svart-vit film och båda varummärkena ovan lär finnas kvar ett antal tiotal år till.

/e

det stämmer, dom har en helt ny jättemaskin installerad, så man får kolla om man framkallar gammal eller ny tri-X, skiljer lite på tiden, och även Tri-X finns i pro-pack på Photax.

Kolla andra trådar ang. att ladda själv, många har kommit fram till att den ekonomiska vinsten är marginell.

Tri-x finns fortfarande och är stor, trivs du med filmen finns det ingen orsak att byta.
Som framkallare kan jag rekommendera XTOL en billig och hållbar framkallare som då gärna används som engångsframkallare för att säkerställa repeterbarhet vid framkallning.
Data blad finner du på Kodaks hemsida, det heter j-109.
/Hasse

Jag tillhör de som också återupptagit fotograferandet efter många år. Jag försökte länge
ersätta tri-x med tmax400 men blev aldrig riktigt glad åt resultatet, finkorningt ja men tonskalan
blev inte vad jag önskade.

Jag har läst lite och förmodligen skulle jag få
bättre resultat med tmax400 om jag var mer noga
(tid/temp/agitering) men jag har i alla fall gått tillbakat till tri-x.

Tmax100 funkar bra som 100film.

Jag använde rodinal till att börja med men
eftersom man numera är mer miljöupplyst så
ska all kemi till återvinningcentralen och då
ger engångsframkallare större volymer som ska
sparas/fraktas. Jag har därför gått över till t-max framkallare. Jag blandar en liter och
framkallar 12 filmer i den. Jag har den i en bälgflaska och har inte haft problem med hållbarheten. Någon gång har jag blandat nytt
innan 12 filmer (när jag inte satt sprätt på 12 filmer innom 2 månader).

Både ilford och fuji gör svartvit film men
beroende på vart man bor kan det vara svårt att få tag i när man akut skulle behöva, kodak finns på ICA (nästan)

lycka till !

Jag har länge använt T-Max, både 100 och 400. Avgörande för det valet var att det fanns att köpa på 30-meters rulle, nu finns även Ilfords Delta-filmer på metervara så jag har gått över till dem.
Jag upplever Ilfords filmer som mer lättarbetade vid kopieringen, dvs. mindre trixande med efterbelysning och pjattning för att nå önskat resultat. Dessutom får jag en bättre svärta i bilderna med Ilford.
T-max, särskilt 400, blir lätt grovkornig vid framkallningen, dra gärna ner rekomenderad tid med åtminstone en minut.

I Stockholm, på Hornsgatan finns en butik som säljer Tri-X för 30:-/rullen. Ägaren laddar själv och det är drygt 36 bilder på rullarna.

Har provar Ilford FP4 Plus nyligen för porträtt med utmärkta resultat. Kommer eventuellt på Fotosidan så fort jag hunnit scanna.

Tackar för tipsen på framkallare.

Sumpen skrev:
Var har du hört att Tri-x och Plus-x ska tas bort? Mig veterligen har Kodak nyligen investerat i ny produktionsutrustning för svart-vit film och båda varummärkena ovan lär finnas kvar ett antal tiotal år till.

/e
Det var ett rykte jag hörde av en bekant. Troligen baserat på Denna information. Som länken visar är det ett missförstånd.

Tack för alla förslag. Jag hittade en rea på Novopan (både 100 och 400) på Photax, så jag köper en rulle av vart. När jag ringde till Photax så sa de att Novopan = Agfa APX.
Nu blir det tilla tt ut och skjuta vilt, för att öva upp känslan igen :)

T-Max kom 1986/87 och ersätter inte Tri-X. T-Max och Tri-X har helt olika egenskaper (främst olika svärtningskurvor) och kompletterar därför varandra.

Plus-X:en försvann pga för låg efterfrågan.

Såg att det var nogon som rekomenderade Tri x och Xtol kan bara instämma med dessa kloka ord.

En suverän kombination enligt mig.

Är det säkert att Plus-X är borta? Tyckte att jag använde en sån för inte alltför länge sedan (ok, kanske något år sen).
Var det den som var i 125 ISO?

Acros

Vill bara instämma när det gäller Fuji Acros! Jag tycker att den är fantastiskt bra, men ganska dyr tyvärr.

Mvh Johan

Plus-X finns kvar vad jag vet. Däremot försvann 50-ASA filmen Panatomic-X (hette den väl) strax efter introt av TMX och TMY.

Den som vill få fint graderade neg och relativt fint korn kan med fördel använda Ilfords Perceptol utspädd med 1-3 delar vatten. Ger mycket fina neg, men sänker tyvärr känsligheten från 400 till ca 200. Jag har testat det här och det funkar väldigt bra. Om du använder mellanformat är det outstanding.

Hälsn.

Fredrik Persson

Ahh 80-talet och svart-vitt...

...får mig osökt att tänka på Vario-XL (tror jag den hette). Den försvann va? Annars en utmärkt film som man kunde ställa in ASA-talet efter önskemål mellan 100 och 1600 ASA eller nåt sådant.

Att ändra under filmens gång gick också bra.

Finns det något liknande nu?

ANNONS
Götaplatsens Foto