Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken upplösning krävs för framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

P.Gillner

Aktiv medlem
Nu när man har samlat på sig en del digitala bilder vill man ju kanske framkalla dessa hos t.ex. Proprint. Bildfilerna är ca 6 Mb stora, att framkalla 50-100 st ger upp till 600 Mb. Till och med med bredband är det en mycket stor datamängd som skall skickas. Om jag skall förminska upplösningen till en minimal nivå men ändå bibehålla kvaliteten för 10x15 kort, vilken upplösning kan jag då använda? Vad är Era kunskaper/erfarenheter kring detta?

Exakt den här bilden har jag låtit framkalla hos Colormailer i det skick den är till 15x10 cm. Resultatet blev godkänt, men klarar inte en betraktning med lupp. Dock med ögat på normalt betraktningsavstånd som är en 20-50 cm eller så.

När jag inte experimenterar brukar jag ta en 3000x2000 pixels bild och spara den som jpg med lägsta möjliga komprimeringsgrad. Sedan skickar jag in den med Colormailers klient och får tillbaka bilderna från labbet. Klienten verkar mixtra med bilderna, för bilder som ska bli 10x15 kör kör den över fort och de som ska bli 30x20 tar längre tid, även om det är samma ursprungsbild som används. Har dock inte vetenskapligt undersökt exakta datamängden som skickas i de olika fallen, men helt klart verkar klienten göra bilden så stor som den behövs redan innan den skickas. Det tar i en stund innan överföringen börjar, då programvaran påstår sig göra bilderna klar för överföring. Jag ska prova och se nästa gång vad som händer om jag skickar på 18 Mb Tiff.

Om man har pixlar så det räcker för tryckverket som brukar skriva 10 pixlar/mm så är det bra, så får man bästa resulat, annars kastar labbet pixlar eller lägger till pixlar (så att bildytan fylls ut eller reduceras) för att passa pappret så att hela bilden kommer med. De flesta labb varnar när bilderna inte kommer bli bra, d v s för få pixlar skickas in.

Min erfarenhet är att det där med att skicka rätt antal pixlar inte är så noga, det brukar bli rätt bra ändå.

Bilderna brukar "skrivas" ut med 300 dpi. För en 10x15 bild blir det inte mer än ungefär 1181x1772 pixlar. Att skicka in bilder med högre upplösning än så är inte lönt. Det blir kanske 500-1000Kb för en JPG i högsta kvalitet.

På Proprints hemsida står det att dom skriver ut bilder i upp till 400 ppi. Grön markering på deras uppladningssida får du vid över 140 ppi.
Så det är väl bara att anpassa dig efter det.

Tar inte Proprint emot cd-skivor med vanlig post också? Det gjorde de förr, så om du kan vänta en dag till eller två kan du skicka upp originalstora filer.

Fast det kanske är lite overkill med 6MB för 10x15 cm? =)

ANNONS
Götaplatsens Foto