Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vidvinkel till Leica?

Produkter
(logga in för att koppla)

arvro395

Aktiv medlem
Hej!
Jag fotar en hel del med en gammal Leica M4.
Har objektiv med bränvidderna 35/50/90/135 mm, men börjar bli väldigt sugen på att skaffa en ordentlig vidvinkel. Någon Leica optik har jag absolut inte råd med utan jag har istället kollat på voigtländers (cosina) 21mm- och 25mm-objektiv.

Kan dock inte riktigt bestämma mig för vilket av dessa jag borde satsa på. Är det någon som har något att säga om dessa två objektiv?

Eller om bränvidderna i största allmänhet. Hur stor är skillnaden mellan 35mm och 25mm? Så pass stor så att det är värt att köpa ett till objektiv?
21mm å andra sidan - börjar det bli åt det extrema hållet så att det är svåranvänt i vanliga situationer?

Tacksam för alla svar!

En begagnad Leitz Super Angulon 3,4/21mm finns i FOTO:s annonser nu för 6500:-. En ny Voigtländer Color Skopar 4/21mm med 39mm skruvgänga kostar ca 4500:- i Sverige och ska du ha den på din M-bajonett måste du skaffa en adapter och vad den kostar vet jag ej. Men kanske finns 21:an med M-fattning?

Har själv fast Zeiss-Contax 25, 35, 50, 85, 135 och 200mm. Skaffade förra året ett Bessa L kamerahus med Heliar 4,5/15mm och letar efter en 21mm till denna som komplement. Upplever inte den extrema 15mm som svårarbetad fast det kan kanske bero på vilka motiv man föredrar. Själv använder jag den mest till landskap och arkitektur men många använder denna brännvidd även till spontan gatufoto också. Tror inte att du ska uppleva 21mm som för extrem men Voigtländers 25mm fick ju toppbetyg i en tysk Fototidning när den testades. Har inte sett någon test på 21mm men däremot bilder som talat för att kvalitén är lika bra. På denna sidas medlemsalbum kan du hitta en hel del bilder tagna både med Voigtländers 12, 15, 21 och 25mm om du letar lite.

Man brukar säga att 21mm och 35mm är ett lagom intervall. 24mm hamnar lite emellan. (Jag har ingen erfarenhet av 21mm till M-kamerorna men dock till Leicaflex R-optik)
Olika omdömen skvallrar om att man behöver inte tveka på Voigtländer´s (Cosinas) vidvinkelobjektiv.
21-mm är definitivt inte svåranvänt.

Här är en trevlig länk:
http://www.cameraquest.com/voigtlen.htm

Jag har själv 21:an och är mycket nöjd med den. Har mest använt den till gatufoto på en bessa-L.
Den fick omdömet "toppklass" i FOTO för något år sedan.
Lite mycket ströljus med motljusskyddet som följer med. Det finns även ett separat att köpa som många rekommenderar (har ej själv införskaffat det än).

Kan ju även tillägga att jag köpte både optik och kamera från cameraquest och nu tror jag man får kameran till priset av ett motljusskydd ungefär. Kan ju vara värt att tänka på om man tappar det bakre objektivlocket, eller bara vill ha en reservkamera ;)

arvro395 skrev:
Eller om bränvidderna i största allmänhet. Hur stor är skillnaden mellan 35mm och 25mm? Så pass stor så att det är värt att köpa ett till objektiv?
21mm å andra sidan - börjar det bli åt det extrema hållet så att det är svåranvänt i vanliga situationer?

Ytterligare ett alternativ är Minoltas 28mm/2,8 (till Minolta CLE). Man kan få dem för 3000-4000, kanske ännu billigare till och med. Bra kvalitet. Just 28mm är min favoritbrännvidd.

Min pappa har köpt några Voigtländer-gluggar och de verkar bra optiskt. Makaniskt verkar de hållbara men är med samma fina finish som leica. Pappa köpte 12mm och 15mm.

12mm borde gränsa till svåranvänt. Då antar jag att man får börja tänka på vart man har fötterna respektive stativbenen.

Passar Voigtländers 12mm på en FED5b från holga.net? Den är nämligen ännu billigare än Bessa-L.

Med Feden följer också med ett objektiv och inbyggd sökare, men jag antar att Bessan har enklare ljusmätning. Feden kanske bara ser krånglig ut?

Ja oj då, det tänkte jag inte på :).
Bessan har centrumväg ttl-mätning, som tar med farligt mycket himmel. Vidare så har ju den ingen sökare alls, men till vidvinklarna medföljer sökare.

Så här skriver man på en sida om Öststatskameror om FED 5B:

"The quality of these cameras is very poor not as well made as the FED 4 or its predecessors. The one I have is a 5B, which exhibits the following faults, uneven shutter curtains, camera case that falls apart and all the controls are out of alignment or loose. This was on a brand new camera. It still however manages to take superb photographs. I cannot recommend this camera."

"WARNING do not set the shutter speed untill you have cocked the shutter. If you do it is possible to do permanent damage to your camera. I did this to two Zorki 4K......

WARNING do not rotate the shutter speed dial in the interval between 1/30s and 1s

WARNING you must not point the camera at the sun as it will burn a hole through the shutter curtain! Always use a lens cap.

WARNING never leave the camera permanently set on a slow shutter speed as damage will occur to the camera mechanism. It is a good idea not to leave the shutter cocked permanently as damage may occur to the mechanism."

Inte så kul omdöme.

Nämnda M-Rokkor 2,8/28 mm till Minolta CLE är mycket fint men svårt att få tag i. Har man ett 35:a så väljer man nog 21 el 24 att täcka upp på vidvinklarna.
Min sista kamera innan jag konverterade till pixlar var CLE med 28, 40 och 90 mm. En helt perfekt brännviddsbrygga och förmodligen ultimat till mätsökarkameror. Jag tror dock att Rokkors 28:a speglar in fel ram i Leicorna (har jag läst någonstans)
När jag blir blödig och återfaller till korn igen så blir det med en M-kamera. Bessa eller Leica, gärna med Voigtländer/Cosina-optik.

Stabben skrev:
Ja oj då, det tänkte jag inte på :).
Bessan har centrumväg ttl-mätning, som tar med farligt mycket himmel. Vidare så har ju den ingen sökare alls, men till vidvinklarna medföljer sökare.

Vinkla kameran snett nedåt vid mätningen så är detta inget problem. Upplever dock inte att jag själv har problem med detta för min Bessa L. När jag enbart använder kamerans mätare (vilket sker ganska sällan) brukar jag mäta lite snett nedåt och det gör jag med andra kameror också. Det är också så att den extrema vidvinkeln tar med så mycket av himlen lite högre upp, och där är den mörkare, vilket ibland medför att någon kompensation då ej behövs. Har t.om vid något tillfälle fått mätvärden som visat på rikligare exponering än när jag riktat kameran snett nedåt.

Vad gäller sökare så måste man ha separata sådana för dessa extrema vidvinklar, oavsett vilket kamerahus man sätter dem på. Inga fast inbyggda sökare på dessa kameratyper visar så bred vinkel. Bessa L är sökarlös därför att den är tänkt att användas för just dessa vidvinklar och då är det meningslöst att ha en inbyggd sökare. Fast det kan kanske för en del tyckas urknasigt att tillverka en kamera utan sökare.

Vad gäller ljusmätningen så är den inte enklare på Bessan, trots att den är enkel med dagens mått mätt. Feden däremot har en "stenåldersmätare" av seleniumtyp som var vanlig på 1950-talet. Enda fördelen är väl att den fungerar utan batterier.

Jag brukar själv mäta mot lätt skuggad handflata och ha rätt exponering inställd i förväg (gatufoto).
Men det är ju bra att veta approx utsnitt för mätaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto