Annons

Vilket brusreduceingsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)
Michael Almond har gjort en jämförelse mellan olika program. Nu är den inte purfärsk och Neat Image har kommit i ny version sedan dess. I hans test rankar han Noise Ninja lite högre och Neat Image som en god tvåa men mina egna erfarenheter visar att skillnaden är ganska liten. Det handlar nog mer om vilket program man tycker är trevligast att arbeta med. Prismässigt är de ungefär likvärdiga om man vill ha de lite mer avancerade versionerna (plugin och 16-bitarsstöd).

Båda dessa program har profiler för kameror.
 
Testade brusreduceringen i Photoshop CS2: inte helt nöjd.
Provat Neat Image: bra program men behöver lära mig det.
PaintShopPro9, "Adjust/PhotoFix/DigitalCameraNoise Removal": ger det bästa resultatet för MIG. Kanske för att jag är van vid PaintShopPro 9?
/Fred
 
Brusreducering med PaintShopPro 9:
Bild 1. Originalbild ISO 1600 (D70)
 

Bilagor

  • brusy.jpg
    brusy.jpg
    36.6 KB · Visningar: 291
Jag har valt noiseninja, mest för att jag tyckte det hade ett bättre användargränssnitt och för att det hade möjlighet att köra på alla filer i en katalog ajtomagiskt. Dessutom som var den bättre på att autoprofilera; NI behöver en ganska stor kvadratisk yta medans NN använder sig av flera i olika storlekar (lättare att hitta ytor att profilera med då eftersom ytorna skall vara ganska detaljlösa).

Men idag kanske jag skulle gjort ett annat val. Är dock fortfarande nöjd med NN.
 
Senast ändrad:
Hej

Använder Neatimage PRO + 5.0 som plugin till Photoshop. Är nöjd med den och använder den ofta selektivt, dvs tar bort brus på bakgrund etc utan att använda den på objektet för att undvika att detaljer försvinner på själva objektet.

Tex fågel mot blå himmel använder jag ofta Magic Wand Tool och sedan inverse för ta bort brus på himmel. Annars kan jag ibland använda lasso Tool när Magic Wand Tool är svår att använda (bakgrund med mycket detaljer) för att välja ut objektet och sedan inverse och kör neat image för att ta bort brus på allt förutom objektet.

Skriver lite kortfattat hur jag gör här http://sydnet.net/omar/digitalworkflow.htm

Hälsningar
Omar Brännström
 
ANNONS