Annons

Vilket fabrikat på objektiv för naturfoto? (Hjälp mig hitta lämpliga objektiv..)

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Har sen tidigare en gammal Konica-utrustning och ska investera i något helt nytt, troligtvis en Canon 10D, eller Nikon D70.

Men vilket märke ska man välja? I och med att man väljer ett så styrs ju alla ens fortsatta investeringar i framför allt objektiv.

Söker efter objektiv med god skärpa och gärna utan färgstick.

Av mindre värde: Val av manuell eller automatisk fokus, fasta objektiv eller zoom (dock gärna zoom), nytt eller gammalt. Snabbhet är ej heller viktigt.

Av stort värde: Bra skärpa som möjligt för pengarna. Kanske en tusenlapp per fast objektiv eller 2-3.000 per zoom.

Kanske några förslag på objektiv?

Ska man ge sig in i ett helt nytt system och inte har någon speciell anladning torde det vara rimligt självklart att satsa på Canon.

AronAkesson skrev:
Ska man ge sig in i ett helt nytt system och inte har någon speciell anladning torde det vara rimligt självklart att satsa på Canon.

....hur menar du nu, kan du förklara detta påstående lite närmare? Jag skulle snarare vilja säga att har man ingen utrustningspreferens så kan man väldigt öppet kolla upp alla märken och göra jämförelser.. fråga andra osv. Om man tar en fotograf som Mattias Klum, så kör han ju i stort sett alla märken, samtidigt.

Tillbaka till ursprungsfrågan, jag skulle vänta lite med valet mellan 10D och D70 tills det fanns bra och utförliga tester gjorda på D70. Alternativt skulle jag köpa en D100 begagnad om jag var inne på nikonspåret, eller "uppmodellen" från 10D begagnad om jag vore inne på Canon.

"uppmodellen"?

Jag har alltid drömt om en Nikon, men idag är ju alla kameror lite plastiga, såsom Canon mycket länge har varit. På sätt ligger canon i täten ;)

Jag satsar på en "plastig" kamera eftersom den har ett bra pris. Varför investera några större summor i en digitalkamera som ska bytas ut om 2-3 år? Det var just därför jag tog upp denna fråga. Det är inte dagens kamerahus jag frågade om utan sortiementet av dagens objektiv (gamla och nya) och framtida digitala kamerahus.

ps. Sett så mycket pajkastning i vs-forumen och jag hoppas vi slipper det här ds.

Re: Vilk

david_hakansson skrev:
Söker efter objektiv med god skärpa och gärna utan färgstick.

Av mindre värde: Val av manuell eller automatisk fokus, fasta objektiv eller zoom (dock gärna zoom), nytt eller gammalt. Snabbhet är ej heller viktigt.

Av stort värde: Bra skärpa som möjligt för pengarna. Kanske en tusenlapp per fast objektiv eller 2-3.000 per zoom.

Kanske några förslag på objektiv?
Du får vad du betalar för. Om det sedan är Canon, Nikon eller något annat märke spelar mindre roll för skärpan. Om du ska få bra skärpa för pengarna så är det fast optik som gäller och bra hantering (motljusskydd, stativ, renlighet och så vidare).

David, det är bara Du som kan avgöra vilket märke som passar just Dig. Både Nikon och Canon är bra (som märke i stort alltså, är inget omdöme om nämnda modeller).

Det som borde vara avgörande är hur just Du trivs med kameran. Detta råd har jag gett förr och jag tvekar inte att ge det igen. Om du inte har hållt kamerorna i din hand (ok D70 är lite svårt än) så se till att få göra det. Håll i kameran: är den bekväm att hålla i, passar den din hand? Titta i sökaren: gillar du det du ser/är sökaren tydlig? Sitter alla reglage och knappar bra till för dig?

Att köpa kamera är mycket känsla, välj den som känns rätt för dig så tror jag du blir nöjd.

Kul att du nämner färgstick i samband med objektiven. Det är inte så ofta det kommer på tal i objektivdiskussionerna här på fotosidan (iaf inte vad jag sett). Själv har jag löst det problemet med att ha enbart objektiv från Nikon och att inte blanda upp med andra märken (även om det varit frestande ibland). Om man nu som jag tycker det är viktigt att färgtonen i bilderna inte ändras när man byter objektiv.

Lycka till,
AnnaKarin

Edit: Ser att det kommit en del inlägg medan jag satt och skrev ovanstående. Jag skulle tro att Nikon och Canon är likvärdiga, både vad gäller hus och objektiv.

Senast ändrad:
Både Canon och Nikon har väl både för och nackdelar. Innan du investerar i ett helt system kan det nog vara värt att titta lite mer på vilka gluggar som finns och hur mycket det kostar för resp. tillverkare.

Kvalitetsmäsigt tror jag skillnaden är väldigt liten. Vad som är bättre är mer en subjektiv bedömning. Själv använder jag Canon EOS och har varit väldigt nöjd med min utrustning. Jag hade säkert varit lite nöjd med Nikon men tror (felaktigt?) att det hade blivit något dyrare med Nikon.

Felaktigt? ..frågade du. Kanske, kanske inte. Tidigare läste jag att Canons objektiv var dyrare, men det kanske å andra sidan gällde USM-objektiven.

(är sjukskriven sen 3 år tillbaks så priset har betydelse!)

Plastig??
Är det 10D du siktar på så är den i metall.

Varför investera några större summor i en digitalkamera som ska bytas ut om 2-3 år? Det var just därför jag tog upp denna fråga.
Varför byta om 2-3år. Kameran kommer vara lika bra då som den är nu. Eller vet du att du kommer börja printa större format(A2+) då, annars spelar det ingen roll om det inte är fler features på huset du vill ha. Fast om du inte har brottom skulle jag vänta tills canon släpper sin nästa efter 10D. Det är den jag själv väntar på, och om inte den håller måttet blir det en 1D mk2. Som jag definitivt kommer kunna leva på länge. Varför byta kamera bara för att det kommer bättre saker, det gör ju inte det du köper idag sämre.

Eftersom du är framförallt intresserad av gluggar så tror jag att Nikon är att föredra med tanke på kompatibiliteten.
Du menar den att man måste vara noga med vilka objektiv man väljer för att kunna behålla ljusmätningen, och att alla objektiv inte funkar fullt ut med med dom digitala när det gäller nikon, eller hur var det nu.

Ännu en Canon-fantast hör jag.. :)

Nej, vad jag menar är att 6Mpixlar inte är den kamera som jag egentligen vill ha, utan den är på minst 10! Tanken är att jag ska köpa ett nytt när ett sådant finns i en vettig prisklass.

Utvecklingen går mycket snabbt nu. En kamera man köper idag förlorar sitt andrahandsvärde mycket mycket snabbt!

Damocles skrev:
Du menar den att man måste vara noga med vilka objektiv man väljer för att kunna behålla ljusmätningen, och att alla objektiv inte funkar fullt ut med med dom digitala när det gäller nikon, eller hur var det nu.

Nikon började göra AF-objektiv 1986. Alla dessa funkar fullt ut på alla digitala systemkameror.

Canon började göra AF-objektiv 1987. Alla dessa funkar fullt ut på alla digitala systemkameror.

Så långt ingen större skillnad.

Skillnaden ligger i att man med Nikon kan välja objektiv som är tillverkade från 1959 och framåt. Då får man dock vara beredd på att göra lite efterforskningar och att välja rätt digitalhus om man vill ha mätning etc. Det är väl ändå inte så konstigt?

David, du tänker helt rätt. Man ser ganska ofta folk som ställer frågan "Canon EOS 300D eller Nikon D70" och liknande. Jag tycker att det är fel utgångspunkt, just eftersom kamerahusen nuförtiden förmodligen är den komponent i systemet som har kortast livslängd, p g a den tekniska utvecklingen.

Kostnads- och kvalitetsmässigt så tror jag att skillnaden (om någon) mellan systemen är marginell.

Min egen, högst ovetenskapliga, känsla om skillnaden mellan Nikon och Canon är att Canon i något högre utsträckning driver på den tekniska utvecklingen med olika uppfinningar, framförallt på optiksidan, medan Nikon har en fördel i att i viss mån hålla en bakåtkompatibilitet. Jag kan inte påstå att det ena är bättre eller sämre än det andra, de har bara olika filosofier.

I slutänden så har ju båda tillverkarna i stora stycken likvärdiga produkter, med just den lilla skillnaden. Du kan skruva på en glugg från tidigt 70-tal på den senaste Nikonkameran och det kommer att funka, måhända med vissa inskräkningar i ljusmätmedoter och annat. Å andra sidan så har Canon fler konsumentobjektiv med bildstabilisator och annat tekniskt godis.

För båda tillverkarna så finns det en ganska stor begagnatmarknad med optik och andra tillbehör.

I slutänden handlar det ju om känsla. Om du gillar att använda din fotoutrustning så kommer du att trivas med den. Det har Nikon förstått i sin marknadsföring: "Köp den på känslan. Det är OK. Det är en Nikon." :eek:)

Dom har ju nytt blixtsystem också på D70. i-ttl eller vad det hette.

Nej, vad jag menar är att 6Mpixlar inte är den kamera som jag egentligen vill ha, utan den är på minst 10! Tanken är att jag ska köpa ett nytt när ett sådant finns i en vettig prisklass.
Då tycker jag du ska köpa det billigaste du hittar som du kan tänkas ha några år, och sen gissa på vilka du tror kommer göra mest framsteg.

Det jag menar med är att just nu kommer en till generation modeller, så att köpa precis nu om man inte måste är enligt mig nåt som gör att man får byta upp sig. Väntar man lite till så kanske man klarar sig till en nivå som man är nöjd med. Därav min egen vänta på en efterföljare till 10D. Se vad den erbjuder.

Och andrahandsvärdet faller inte som en sten direkt, kolla på D30, D60, 10D, 1D, 1Ds. Det är inte så illa.

Ang att köpa på känsla, det är väl bra till viss del. Men faktum är att människan är otroligt på att anpassa sig, och kameran i sig är ju fortfarande bara ett verktyg i jakten på annat. Så det troliga är att man vänjer sig vid dom små egenheterna som varje sak har, både positiva och negativa.

Jag är inte så mycket canon fantast som man kan tro, finns ett antal saker som jag inte gillar med canon, men nu har jag börjat ett canonsystem och det man om något förlorar pengar på är att byta system.

Äldre manuella optik från Nikon nämndes. Jag förstår att exponeringsautomatiken inte funkar på dom men påverkar dom även ljusmätningen i sig? För jag störs annars inte så av att behöva ställa in bländaren manuellt, bara den visar vilken bländare som bör användas.

Men ljusmätningen kanske inte funkar korrekt med de gamla!?

ps. Hört talas om chip i nyare Nikon-objektiv. Det finns väl ingen ljusmätning i själva objektivet? ds.

Ljusmätningen funkar inte alls om du monterar ett manuellt objektiv utan chip på en F-401, F50, F55, F60, F65, F75, F80, D100 eller D70.

På övriga autofokuskameror utom F4 och D2h så funkar mätningen finfint, dock inte matrixmätningen. F4 och D2h ger även matrixmätning, förutsatt att objektiven är av AI-S-typ (tillverkat de senaste 25 åren eller så alltså).

Du måste alltså ha en lös ljusmätare eller exponera efter histogrammet.

Kretsen i objektivet talar om vad det har för maxbländare bl a.

Det finns ett fåtal manuella objektiv som har elektronik i sig och alltså funkar. De jag kommmer på är 500/4 AI-P, 45/2.8 AI-P och PC-Nikkor 85/2.8.

ANNONS
Götaplatsens Foto