Annons

Vilket filter och när...?

Produkter
(logga in för att koppla)

altruism

Aktiv medlem
Hej alla fotolovers!

Jag är ganska ny på det här med foto. Och frågan jag har är: vad finns det för olika filter och vad är dom till för?

Jag har sett att det finns: B+W pol cirk, B+W skylight, Nd*4, bara pol cirk och Skylight filter, UV filter, IR filter osv.

Kan någon ge en kort men tydlig förklaring vad alla dessa filter kan användas till? När dom kan vara bra att använda osv.

Det skulle jag vara mycket tacksam för.

Hälsningar
/"Vilse i filter djungeln"

Det finns massor av olika filter men dom vanligaste och/eller mest användbara är:

UV-filter och Skylightfilter. Skillnaden mellan dessa är liten och dom har liten effekt. Många använder dessa som skyddsfilter för att skydda objektivet mot skador.

Polfilter (eg polarisationsfilter) används för att ta bort reflexer och ger även bättre tryck i färgerna.

ND-filter (gråfilter) används för att få längre slutartid om man vill ha lång tid och den uppmätta tiden inte räcker till. Används ofta om man vill ha rörelseoskärpa i bilden. Siffran som står på filtret anger hur mycket slutartiden förlängs tex så innebär ND2 att tiden fördubblas.

Avtonade ND-filter (Avtonade gråfilter) är filter som är grå på ena halvan och klar på den andra med en tonad övergång och används för att jämna ut kontrasterna i bilden om dessa är för stora tex för att tona ner himlen så den inte blir utfrätt. Dessa finns med olika stark nedtoning 1, 2 och 3 steg.

Varmtonsfilter 81A, B, C, D, används för att ge bilden ett varmare ljus. Bokstaven anger effekten A ger minst och D ger mest.

Om man fotograferar med svart-vit film finns några olika färgfilter som rött, grönt, blått och orange vilka påverkar kontrasten i bilderna

Hade skrivit ett utförligt fint svar och så kraschade browsern, men Gunnar räddade det hela så det kanske inte gör så mycket. Tänkte bara lägga till några saker:

B+W du nämner är en filtertillverkares namn och har inget med svart/vitt att göra (som kanske annars kan vara lätt att tro). Andra stora tillverkare är Hoya, Tiffen, Cokin, Heliopan, Lee, Hitech, mfl.

Angående polfilter har Torsten Ståhlberg skrivit en bra artikel här på Fotosidan.

ND-filter (Neutral Density) finns de i olika styrkor men denna kan anges på olika sätt. Antingen anger man styrkan som en filterfaktor (4), som hur många steg mindre ljus den släpper igenom (2) eller som en densitet (0.6). Alla dessa tre siffror anger samma styrka på filtret.

När det gäller svartvit fotografering och färgfilter är kontrastökningen en effekt av att man släpper igenom mer ljus av vissa våglängder (färger) och mindre av andra. Till exempel så är klar himmel blå och moln vita. "Anti-blått" är gult och ett gult filter släpper igenom mindre blått ljus än tex vitt ljus (som består av flera våglängder). Men när du plåtar svartvitt så ser man ju inte färgerna utan bara intensiteten. Så sätter du på ett gult filter så kommer den blå himlen bli mörkare och få de vita molnen att framträda tydligare. Med ett orange eller rött filter som är ännu "tätare" kommer effekten bli än tydligare. Man kan till exempel använda ett grönt filter för att få lövverket på ett träd att bli ljusare i förhållande till trädstammen.

Ett bra ställe att starta är Hoyas och B+W's filterkataloger. De har många fina bilder och beskrivningar. Tänk bara på att de är reklamblad för deras produkter och visar därför ideala bilder. Dessa kataloger brukar finnas hos välsorterade fotohandlare och i elektroniskt format på deras hemsida.

Sen tycker jag inte att man ska överdriva, det är kul att leka med filter men de kostar, det är lätt att bli för ivrig, köra på med för mycket och glömma bort att man egentligen ska ta bilder :)

Det blev ett väldigt långt svar. Anar att det kanske blir en ny artikel :)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto