Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket format vid leverans av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

genne

Aktiv medlem
Har precis gjort ett enklare jobb på en mässa åt ett litet företag som tänkt använda bilderna i marknadsföring, men funderar nu på i vilket format jag skall leverera bilderna.

Jag tycker mig nämligen komma ihåg att jag hört någonstans att man inte ska släppa sina RAW-filer i första taget. Stämmer detta, och i så fall vilket format är lämpligt att leverera i?
 
Har precis gjort ett enklare jobb på en mässa åt ett litet företag som tänkt använda bilderna i marknadsföring, men funderar nu på i vilket format jag skall leverera bilderna.

Jag tycker mig nämligen komma ihåg att jag hört någonstans att man inte ska släppa sina RAW-filer i första taget. Stämmer detta, och i så fall vilket format är lämpligt att leverera i?

Det är helt onödigt att leverera RAW filer, vad skall dom med dom till? Standard är väl att leverera TIFF eller Jpeg i bästa kvalitet, jag skulle förorda TIFF. Men har även sett att leverans görs i PSD formatet, de flesta layoutprogram stödjer ju numera PSD direkt. Det beror ju lite på hur stora resurser företaget du levererar till , gör de sin layout i Word eller bara skall ha dem till Powerpoint presentationer då räcker det med Jpeg.

/M
 
Skulle prata med företaget ifråga hur de vill ha bilderna levererade. Har de inte någon susning så skulle jag köra tiff.

Detta är en bra sak att avtala innan ett jobb
 
ANNONS