Annons

Vilket kit ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy´s_Studio

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag är på g att införskaffa min första DSLR kamera. Jag har bestämt mig för att det blir Nikon D7000. Men då är frågan vilket startpaket jag ska välja. Ett för 10.000:- där jag får kameran och ett 18-105mm VR. Eller ska jag välja ett för 12.500:- där jag får kameran med ett 16-85mm VR. Jag är inte alls säker på vad jag vill ta kort på. Jag behöver minneskortet och UV-filter och kanske ett batterigrepp. Så det är kanske bättre å välja det billigare å få ett större omfång av bilder. Jag vet inte. Kan någon ge lite råd till en velig noobie

Om jag var du skulle jag ta 18-105, strunta i UV-filter och batterigrepp och köpa ett begagnat 50 1.8 (6-700kr), en extern blixt eller kanske Lightroom 4 om du inte har något program att behandla dina bilder i.

16-85 är ljussvagt och inte värt pengarna tycker jag. Köp hellre 18-105 eller en f2.8 normalzoom från tex Tamron.

Jag tycker du ska välja 18-105 VR. 16-85 tycker jag är mycket mindre prisvärt, det har samma ljusstyrka och sämre zoomomfång, det borde enligt mig kosta max lika mycket som 18-105 VR. Komplettera med 35/1,8, 70-300 VR, macro, blixt och så vidare allteftersom du kommer på vad du vill ha.

Batterigrepp kan du vänta med tills du saknar det.

Ja ni har nog rätt när det kommer till batterigrepp, det kan jag vänta med. Det var en bra ide och kolla begagnade 50mm. Vet ni vad, jag tror det blir paketet med 18-105mm och ett bra minneskort. Jag funderar där på om jag ska välja ett 16gig som läser 94mb/s eller om jag ska köra ett slöare på 45mb/s.

Eller ni som vet. Om ni skulle själva sätta ihop ett nybörjarpaket med en D7000 och allt med blixt m.m. Hur skulle drag se ut??

Tack på förhand / Andy

Drömpaketet:

D7000 + 18-105 VR

AF-S 35/1,8, AF-S 50/1,8 eller AF-S 85/1,8 beroende på vilken brännvidd du föredrar, eller allihop om du föredrar det!

70-300 VR telezoom

AF-S 60/2,8 macro

SB 700 blixt

Fast det är ju inget budgetpaket precis... Med lite tanke på de tråkiga detaljerna ser det ut så här:

D7000 + 18-105 VR

Kanske ett av objektiven jag nämnde ovan, gärna begagnat och kanske från de äldre AF-serierna förutom 70-300 VR som är oersättligt

En begagnad SB 600, 700 eller 800

Drömpaketet:

D7000 + 18-105 VR

AF-S 35/1,8, AF-S 50/1,8 eller AF-S 85/1,8 beroende på vilken brännvidd du föredrar, eller allihop om du föredrar det!

70-300 VR telezoom

AF-S 60/2,8 macro

SB 700 blixt

Fast det är ju inget budgetpaket precis... Med lite tanke på de tråkiga detaljerna ser det ut så här:

D7000 + 18-105 VR

Kanske ett av objektiven jag nämnde ovan, gärna begagnat och kanske från de äldre AF-serierna förutom 70-300 VR som är oersättligt

En begagnad SB 600, 700 eller 800

Har det paketet fast mindre blixt å inget makro :)

D7000 + 18-105: 10000kr
YN467 blixt, ny på tradera: 700kr
50 1.8 beg på tradera: 600kr
2 st Transcend 8GB Class 10: 450kr

=11750.

Börja där och bygg på eftersom.

Eller köp min kombo med D7000+18-200 i garanterat nyskick ca 500 exp
Kartonger gula lappar ja allt som följde med ,när jag köpte detta kit i aug ifjol...
11500kr

18-105 är enligt min mening en underskattad glugg. Valde den som kitglugg till min D90 för drygt fyra år sedan med avsikt att kanske byta ut den. Men icke, nu sitter den omväxlande på min D90 och D7000. Presterar helt ok och med ett mycket användbart zoomomfång.

Har också 70-300 VR, 60/2.8 macro och 35/1.8 ( samt ett rykande färskt Tokina12-24/4 ). Batterigrepp och SB 900. MYCKET nöjd.

Lycka till!

När man skriver fast brännvidd, vad menas med det och varför har man det. Sedan fick jag höra något om att kameror som har fast brännvidd saknar bländare ring eller apature ring på engelska.

När man skriver fast brännvidd, vad menas med det och varför har man det.

Helt enkelt att det inte finns någon zoom. Som om du tejpar fast zoomringen på en zoom vid en viss brännvid, precis så blir det med ett fast objektiv med den brännvidden.

Fast objektiv är oftast skarpare och ljusstarkare än zoomar eftersom man inte behöver kompromissa så mycket med linserna, de behöver ju bara vara optimerade på en brännvidd medan zoomen ska funka på alla brännvidder.

Det finns en del som gillar fasta brännvidder bättre än zoomar annars också, man får tänka på ett annat sätt när man ska komponera då. Andra, som jag, gillar zoomar bättre och har bara fasta för att få ljusstyrkan och skärpan som zoomar inte alltid kan ge.

Sedan fick jag höra något om att kameror som har fast brännvidd saknar bländare ring eller apature ring på engelska.

Helt fel, det har inget med det att göra. Både fasta och zoomar finns med och utan bländarring, den använder du för övrigt inte om du har en D7000.

Som allroundobjektiv funkar Nikon 16-85vr bra pga det stora brännviddsomfånget, men tyvärr blir mitt alltmer liggande då jag hellre plockar med mig mitt Sigma 30/1.4, speciellt om jag skall ta inomhusbilder. Nikon16-85vr är superskarp, men i mitt tycke förloras lite av känslan då det blir svårare att separera motiv från bakgrund pga mindre största bländare. Så om du gillar bokeh bör du välja ett annat objektiv...

Som allroundobjektiv funkar Nikon 16-85vr bra pga det stora brännviddsomfånget, men tyvärr blir mitt alltmer liggande då jag hellre plockar med mig mitt Sigma 30/1.4, speciellt om jag skall ta inomhusbilder. Nikon16-85vr är superskarp, men i mitt tycke förloras lite av känslan då det blir svårare att separera motiv från bakgrund pga mindre största bländare. Så om du gillar bokeh bör du välja ett annat objektiv...

16-85 är inte skarpare än 18-105.

ANNONS
Götaplatsens Foto