Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket makroobjektiv skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontus1970

Aktiv medlem
Jag är relativt ny ägare till en Nikon D90 och är nu sugen på att köpa ett makro objektiv. Jag blir lite förvirrad och behöver hjälp. Vad är tex skillnaden mellan ett 60, 100 och 150mm objektiv? Zoomfaktor? Skärpedjup? Jag vill kunna ta bilder på daggdroppar, insekter, rök och vatten... Vad skulle du rekommendera?
Mvh, Pontus

Även om det låter rätt trist så finns det himla mycket att läsa redan här på FS i just detta ämne. Som regel gäller dock sammanfattningsvis att de allra flesta macroobjektiven ger bra skärpa, få ger direkt dålig bildkvalitet. För det andra, är det insekter och kryp du vill plåta så är det bra med lite längre brännvidder.
Några objektiv som alltid kommer ut på toppen är Sigma 150mm, Tamron 90mm och Nikons egna 105mm VR. Alla är bra och representerar också olika prislägen, allt från 4000 till 7500kr. Även Nikons nya 60mm ska vara ruskigt bra men brännvidden kan vara rätt begränsande. Oavsett vad du väljer kommer ett macro objektiv kunna ta bilder av "daggdroppar, insekter, rök och vatten..." Med ett (kortare brännvidd) kanske du måste vara närmare än med ett annat (med längre brännvidd).

Samtliga riktiga macroobjektiv kan ge förstoringsgrad 1:1, oavsett vilken brännvidd du har. Det innebär att en myra som är 1 cm i verkligheten också är 1cm på sensorn. Vad gäller skärpedjup så avgörs det av avbildningsskalan och bländaren. Vid ett givet avstånd och en given bländare så är skärpedjupet det samma oavsett du har ett 60mm eller 150mm objektiv. Däremot ger ett objektiv på 150mm en annan sorts bild än ett på 60mm, då för och bakgrund trycks ihop mer, har lite svårt att förklarar riktigt bra. Sorry. För bra och enkel läsning kan jag rekommendera artikel av Olle Bjernulf som finns här på FS: http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Även om det låter rätt trist så finns det himla mycket att läsa redan här på FS i just detta ämne. Som regel gäller dock sammanfattningsvis att de allra flesta macroobjektiven ger bra skärpa, få ger direkt dålig bildkvalitet. För det andra, är det insekter och kryp du vill plåta så är det bra med lite längre brännvidder.
Några objektiv som alltid kommer ut på toppen är Sigma 150mm, Tamron 90mm och Nikons egna 105mm VR. Alla är bra och representerar också olika prislägen, allt från 4000 till 7500kr. Även Nikons nya 60mm ska vara ruskigt bra men brännvidden kan vara rätt begränsande. Oavsett vad du väljer kommer ett macro objektiv kunna ta bilder av "daggdroppar, insekter, rök och vatten..." Med ett (kortare brännvidd) kanske du måste vara närmare än med ett annat (med längre brännvidd).

Samtliga riktiga macroobjektiv kan ge förstoringsgrad 1:1, oavsett vilken brännvidd du har. Det innebär att en myra som är 1 cm i verkligheten också är 1cm på sensorn. Vad gäller skärpedjup så avgörs det av avbildningsskalan och bländaren. Vid ett givet avstånd och en given bländare så är skärpedjupet det samma oavsett du har ett 60mm eller 150mm objektiv. Däremot ger ett objektiv på 150mm en annan sorts bild än ett på 60mm, då för och bakgrund trycks ihop mer, har lite svårt att förklarar riktigt bra. Sorry. För bra och enkel läsning kan jag rekommendera artikel av Olle Bjernulf som finns här på FS: http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Hej Johan!
Tack för ett mycket informativt inlägg! Låter som om jag har lite mer läsning framför mig för att få grepp om det sista du pratade om, skall kolla hans artikel senare idag. Spontant låter det ju som om 150mm är "bäst", men antar att de har lite olika användningar?
Mvh, Pontus

Ja, jag har kört med Sigmas 150mm ett tag nu och det är ett lysande objektiv på alla sätt. Med en DX-kamera kan 150mm uppfattas som rätt långt eftersom sensorn är en aning mindre men på FX är den perfekt i mina ögon. Men som sagt, smaken är som baken. Den "vanligaste" brännvidden (och mest allround) är nog trots allt runt 100mm. Lycka till i ditt läsande och inköp.

ANNONS
Götaplatsens Foto