Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv saknar du?

Produkter
(logga in för att koppla)
ja, för dyrt för slit och släng iaf. och för nära 500/4 i storlek och vikt.
om nikon skulle komma ut med ett 400/5,6 vr så krävs det ju att det är skarpt också, att blända ned från 5,6 är inte gynnsamt mot tiderna.

//jonas

Jag skulle helt klart kunna tänka mig ett 400/4 om det är mkt billigare än ett 500/4 och i samma klass som 300/4. Inte helt otänkbart.

Ett 400/5.6 känns för långsamt och kort. Då kommer jag hellre köpa ett 300/2.8 eller ett 500/5.6 om det fanns.

Motsvarighet till Canons MP-E 65 Macro. Det vill säga ett makroobjektiv med förstorningsgrad 5:1 och det får gärna vara helmanuellt med bländarring.
//Stanislav Snäll

Jag skulle helt klart kunna tänka mig ett 400/4 om det är mkt billigare än ett 500/4 och i samma klass som 300/4. Inte helt otänkbart.

Ett 400/5.6 känns för långsamt och kort. Då kommer jag hellre köpa ett 300/2.8 eller ett 500/5.6 om det fanns.

visst, jag tycker också att ett 400/4 vore en mycket bra kompromiss, men priset är jag ganska säker på att skulle hamna för nära 500/4 även storleken. se på 200-400mm bara.

någon som har lite mer koll på produkter som törs säga ungefär vad ett fast 400/4 vr skulle gå hem för?

//jonas

Ett vidvinkel under 20 millimeter. Visst 14 2,8 och 18 2,8 har funnits men var apdyra. Hade jag kunnat hade jag köpt Tokina AT-X 17/3,5 PRO. (Kontakta mig om ni har ett ni vill bli av med.)

Ingen som vill ha en 24-70/2,8 med VR ???
Jag vill ha en sånt glugg NU !!!
Och nytt D700x - lättare! D700 är för tungt! Kolla Canon 5 MkII.

Hade jag varit Nikonist så skulle jag velat haft en 28mm F2-2.8 (FX) med vackert mjuk bokeh. Inte bara vettig utan vacker. En sån glugg skulle nog kunna t.o.m. locka över folk till Nikon eftersom ingen verkar vara villig att göra något dylikt.

Hade jag varit Nikonist så skulle jag velat haft en 28mm F2-2.8 (FX) med vackert mjuk bokeh. Inte bara vettig utan vacker. En sån glugg skulle nog kunna t.o.m. locka över folk till Nikon eftersom ingen verkar vara villig att göra något dylikt.

Från vad jag läst borde väl 28/2.8 Ais kvalificera, eller? Jag har inget, för jag är tyvärr ute efter AF, men har ändå funderat på att testa för skojs skull.

Från vad jag läst borde väl 28/2.8 Ais kvalificera, eller? Jag har inget, för jag är tyvärr ute efter AF, men har ändå funderat på att testa för skojs skull.
Mja, det har ganska så normal bokeh för att vara vidvinkel på längre avstånd, vilket innebär att den kan spreta en hel del. Särskilt utåt kanterna. Men på nära håll är den väldigt bra, men det är säkert många andra vidvinklar också.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_28/DSC_5496.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_28/DSC_4702.jpg

Den är helt okej vid medelkorta avstånd också: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_28/DSC_3278.jpg

Vackert mjuk bakgrundsbokeh, om man vill ha det på alla bländare, är tyvärr direkt förknippat med focus-shift och halering i skärpeplanet (bilden kommer vara "dimmig" även i perfekt skärpeplan). Så låt oss uttrycka det som så - Jag är inte helt säker på att du verkligen vill ha det du frågar efter :)

Möjligtvis om du bygger ett 28F/1.4 med ett apodiseringselement à la Minoltas STF-135 så kan du få det du vill med ljusstyrka från T/2.8 och upp...
http://www.dyxum.com/columns/articles/lenses/SAL-135F28/Sony-AF-135-STF-SAL-135F28_review.asp

Det kommer dock inte bli helt gratis.

Vackert mjuk bakgrundsbokeh, om man vill ha det på alla bländare, är tyvärr direkt förknippat med focus-shift och halering i skärpeplanet (bilden kommer vara "dimmig" även i perfekt skärpeplan). Så låt oss uttrycka det som så - Jag är inte helt säker på att du verkligen vill ha det du frågar efter :)

Möjligtvis om du bygger ett 28F/1.4 med ett apodiseringselement à la Minoltas STF-135 så kan du få det du vill med ljusstyrka från T/2.8 och upp...
http://www.dyxum.com/columns/articles/lenses/SAL-135F28/Sony-AF-135-STF-SAL-135F28_review.asp

Det kommer dock inte bli helt gratis.
Borde man inte kunna ordna ett substitut för detta genom att sätta ett "omvänt centrumfilter" på ett mycket ljusstarkt objektiv? Visserligen kommer den mjuka bländaröppningen att hamna framför objektivet istället för i dess optiska centrum, men det kanske inte behöver betyda något.

Jodå, men man får lite lustiga bieffekter eftersom begränsningen inte sitter mitt i "samlingspunkten" för huvudstrålarna för alla vinklar, utan ganska långt framför. De mest märkbara effekterna torde bli väldigt stark vinjettering (ökning av vinjetteringseffekten med ca 1Ev) samt osymmetriska (mjukt katt-öge-formade) oskärpepunkter när man kommer ut från mitten av bilden, bredare mycket bredare i tangentiellt mått än i radiellt mått, och en platt bas in mot mitten av bilden - effekten borde nästan likna stark comatisering, men utan den starka spetspunkten, om jag tänker rätt nu.

Min svenskalärare hade antagligen fått ett nervöst anfall om hon sett min interpunktation nuförtiden, men skit i det. :)

Min svenskalärare hade antagligen fått ett nervöst anfall om hon sett min interpunktation nuförtiden, men skit i det. :)

För att späda på det hela så heter det väl svensklärare dessutom.

Jag hade kunnat uppskatta af-s versioner av 105/2.5 och 75-150/3.5 om de hade varit ungefär lika smidiga.

Annars så vet jag inte riktigt vad jag _saknar_, jag är nöjd med mina grejer, och känner att pengar är större problem än att objektiv inte finns...

Jodå, men man får lite lustiga bieffekter eftersom begränsningen inte sitter mitt i "samlingspunkten" för huvudstrålarna för alla vinklar, utan ganska långt framför. De mest märkbara effekterna torde bli väldigt stark vinjettering (ökning av vinjetteringseffekten med ca 1Ev) samt osymmetriska (mjukt katt-öge-formade) oskärpepunkter när man kommer ut från mitten av bilden, bredare mycket bredare i tangentiellt mått än i radiellt mått, och en platt bas in mot mitten av bilden - effekten borde nästan likna stark comatisering, men utan den starka spetspunkten, om jag tänker rätt nu.
Och om man sätter ett dylikt filter framför (bakom) den bakersta linsen? :p

Annars så vet jag inte riktigt vad jag _saknar_, jag är nöjd med mina grejer, och känner att pengar är större problem än att objektiv inte finns...

Klart att det finns objektiv i utbudet som man skulle vilja ha, men som man inte har råd med. Som för min del skulle jag väldigt gärna ha ett AF-S 70-200/2.8 VR, men känner att jag skulle klara mig i stort sett lika bra med ett AF-S 70-200/4.
Finns säkert en hel del som har en viss brännvidd eller ett zoomomfång de skulle vilja ha, och som finns, men där pengarna inte räcker till och kanske ett lite ljussvagare alternativ eller någon annan begränsning hade funkat lika bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto