Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket pentax 35 mm-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har på allvar börjat fatta det här med fast ljusstark optik. Kul och utmannade att använda för mig som använt zoomobjektiv hela tiden och smidigt när det skymmer.

Är lite sugen på en fast 35 som känns som en bra brännvidd(50mm känns lite lång emellanåt). Det finns ju några att välja mellan, tänkte därför höra med er vilka nack respektive fördelar som finns med Pentax-A 35mm F2, Pentax-FA 35mm F2 AL och Pentax-DA 35mm F2.8 Limited Macro . Känns som att en manuell a glugg är mest glugg för pengarna så att säga nu när pentax objektiv kostar så mycket nya. Men autofokus är ju inte fel att ha. Synpunkter och åsikter är välkommna.

Jag har FA35an, vilket definitivt är ett favoritobjektiv. Jag köpte det dock innan priserna höjdes, så då var den ett fynd, jag skulle inte betala 8000 för det. DA35 är ett riktigt fint objektiv som jag testskjutit. Skarpt och väldigt universellt, men jag betraktar inte 2.8 som särskilt ljusstarkt, det är ett helt steg långsammare än FA och A. Skulle jag köpa ett ljusstarkt objektiv i klassen idag skulle jag nog satsa på en A-modell. Skulle jag vilja ha ett universellt objektiv för bra belysning så skulle det bli DA35. Jag ser väldigt lite anledning att köpa FA35 för dagens pris. I så fall börjar man ju komma upp i regionerna där FA 31/1.8 Limited ligger, och det verkar vara något alldeles extra. Skall man lägga stora pengar skall man nog satsa på det. Jag har väntat länge på ett DA* 29/1.5 eller nåt i den stilen, men det har inte dykt upp ännu. Jag skulle tro att Pentax kommer ut med ett vidvinkligare DA* snart, så köp billigt så länge så kan du kanske uppgradera dig om ett år eller två.

Jag har själv DA35 Limited och kan rekommendera den starkt, sitter nästan alltid på kameran. F2.8 är kanske lite klent, men många ljusstarka objektiv är inte särskilt skarpa på största bländartal, så man kanske inte missar så mycket. Är det något jag skall klaga på när det gäller DA35:an så är det kanske att den saknar en focus limiter. Händer ibland när kameran missar att den måste jaga focus ända ner till macroläget, och tillbaka vilket tar en liten stund extra jämfört med ett traditionellt objektiv.

Plus:
*Litet och välbyggt.
*Macrofunktion, två gluggar i en = )
*Skarp redan från F2.8 och sen blir det ännu bättre...

Minus:
*Dyr
*Ej vädertätad
*Ingen focus limiter.

Köp en beg.35mm och testa, jag tycker brännvidden är perfekt på en digital. Brukar finnas billiga relativt ljusstarka (F2.8) gluggar för någon hundralapp på tradera.

/Mvh Tobias

Har också FA35:an och det är en favorit, men även jag köpte innan prishöjningen. Hade jag varit på jakt efter en ljusstark normal idag hade jag tittat på Sigmas 30/1.4

Jag har ett da 35 2.8 och det är ett härligt underbart objektiv. Men om jag hade haft ekonomiska medel så hade jag siktat på ett carl zeiss 35/2.0 också. Det är något speciellt med Manuella objektiv :D

Min 31/1.8 sitter på mest hela tiden. Köpte den begagnad av en forummedlem. Annat än att den har bra glas så är den rätt rejält byggd. Lite gammaldags robust sådär. Tycker bättre om 31mm än 35mm eftersom den är lite vidare.

Matte

Kan hålla med om att 35mm är i snävaste laget, (även om DA 35/2.8 är en riktig favorit). 28mm skulle nog vara idealisk som normal på APS-C då det skulle motsvara ca 43 mm.

Lite off topic, men ändå inte...

Jag satt och jämförde sökarbilderna i mina kameror efter jag fått K-7:an och fann att Contax AX med en Planar 50/1.4 och K-7 med Pentax magifying eye cup (1.2X) och 31.an var bra väldigt, väldigt lika, inte bara bildsnittet alltså utan även sökarbildens faktiska storlek.

ANNONS
Götaplatsens Foto