Annons

Vilket polarisationsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

aqua_66

Ny medlem
Hej
Äger en Canon 30D och fotar just nu med ett EF 24-105/f4 IS USM. Jag har för avsikt att investera i ett polarisationsfilter och jag vet inte vilket jag skall köpa. Har tidigare köpt billiga där filmen har lossnat från glaset vilket inte är så kul. Är nu ute efter ett filter som skall hålla lång tid framöver, tittar på high grade filter, men det finns ju endel märken att välja på, min fråga

Var hittar jag ett högkvalitativt polarisationsfilter (77mm), samt vilket märke/typ?

Tack på förhand
John

Hoya är ganska billiga och bra. Mina har fått utstå en del misshandel, men funkar än.
Funderar dock på att köpa B+W nu, men de är ju rejält dyra.

Ja B+W skall vara väldigt fina vad jag läst. Men som du sa även väldigt dyra! Ca 1500-2000kr för ett 77mm. Och då räknar jag med Multicoated osv :) Ser ingen vits med att slänga på skitfilter på mina dyra L objektiv!

Hmm, har hör mycket om B&W, Hur är de mot Hoya? Priset för ett B&W / Hoya ligger på ca 1200kr hos Cyberphoto...

Jag köpte ett Soligor Digital High grade på Cyberphoto. För mig har det varit ett bra köp och jag har haft mkt nytta av filtret.
Tror det kostade strax under 800kr för 77mm-gängan...

Köper man en "L" glugg så är det helt vansinnigt att sätta på nägot framför som är av sämre kvalitet !

B+W MRC är vad du behöver, eller Hoyas motsvarande, B+W är gjorda av mässing och fastnar inte i gängan lika lätt som Hoyas lättmetall filter.

/kent

-Catherine- skrev:
Jag köpte ett Soligor Digital High grade på Cyberphoto. För mig har det varit ett bra köp och jag har haft mkt nytta av filtret.
Tror det kostade strax under 800kr för 77mm-gängan...

Får jag fråga om du använer filtret till något vidvinkelobjektiv ? Om så är fallet, har du märkt någon vinjettering ?

PS Grattis till nya studion! Läste K&B igår kvä ll och tyckte namnet lät bekant ;-)

Gården skrev:
Får jag fråga om du använer filtret till något vidvinkelobjektiv ? Om så är fallet, har du märkt någon vinjettering ?

PS Grattis till nya studion! Läste K&B igår kvä ll och tyckte namnet lät bekant ;-)

Hihi, Tack-Tack! Lite generad är jag fortfarande över artikeln, men visst är det skoj också :)

Jo, jag har använt det på mitt 24-70/2,8L utan att märka av ngn vinjettering. Jag har också ett Sigma 15-ngt, men det har ingen filtergänga vad jag kan minnas (länge sedan det användes) så det vet jag inte om det går att ha polfiltret på.

När det gäller kvalitén på det filter jag har så vill jag inte klaga...men vad vet jag, jag är bara en simpel amatör ;)

Är själv en glad amatör med en nyinförskaffad vidvinkelzoom ( Sigma 10-20 ) men har inte fått filter ännu. Men,men det får väl bli som det blir.

aqua_66 skrev:
Tack för alla svaren, överväger att investera i ett B&W..bara att öppna plånboken...

:)

Jag har två POL-filter som jag tycker är likvärdiga, ett 67 mm Hoya HMC super och ett 77 mm B&W slim MRC.
Jag tycker att bägge filtren försämrar upplösningen i viss mån och bägge är svåra att göra rena. Eftersom man inte har så mycket att hålla i vid montering elller justering av den yttre ringen så är det lätt att slinta med ett finger.Jag använder Isopropylalkohol från Apoteket för rengöring.
Om jag fått göra om mitt 77mm köp idag så skulle jag nog satsat på ett par hundralappar till för B&W:s Käsemann variant.
Länk till B&W POL filter PDF:
http://www.schneideroptics.com/info/handbook/pdf/B+WHandbook12_15.pdf
/Stefan

Finns det inga filter med snabbkoppling? Tycker det är bökigt att montera och avmontera polfiltret då man har motljusskydd på.

ANNONS
Götaplatsens Foto