Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket polfilter???

Produkter
(logga in för att koppla)

jazzanova

Aktiv medlem
ska köpa ett polfilter till min 50mm.

Och har 2 att välja på

Hoya pol 52mm= 310 kr
B&W pol 52mm = 469 kr

Då undrar jag om det e värt att lägga mer på B&W filtret eller om Hoya filtret e lika bra???
Eller om man ska satsa på ett pol varmton??

Nån som har erfarenhet av dessa filter??

Har Hoyas, den är mycket bra, antagligen har b & w bättre gänger, men någon skillnad på bilderna tror jag inte du kan se :)

vill du har en varmton på bilderna, så ska du så klart välja ett sådant filter.

Senast ändrad:
Jag skulle välja ett separat polfilter och ett varmton. Det går nämligen utmärkt att skruva polfiltret utanför varmtonen. På detta sätt kan du ju få fler möjligheter.

Risken för vinjetering ökar dock med flera filter sammtidigt om man tänker använda ett vidvinkelobjektiv. Men till ditt 50mm bör detta inte vara något problem.

Senast ändrad:
det finns klart risk för vinjetering med 2 filter i vidvinkelsläge, så bäst är att ha bara ett..så ska du använda polfilter med varmton för jämnan så blir det bäst, men vill du kunna använda utan varmton oxå..så..

Njaaa. Polfilter brukar ju vara lite tjockare och sen då i kombination med ett varmtonsfilter kan det ge upphov till vinjettering även vid 50mm.

Jeppe skrev:
Njaaa. Polfilter brukar ju vara lite tjockare och sen då i kombination med ett varmtonsfilter kan det ge upphov till vinjettering även vid 50mm.

B&W har ett lite tunnare polfilter som dom kallar för "slim". Det skall visst vara mindre risk för vinjettering med ett sådant i samband med andra filter. Samt att det fungerar med vidvinkel med en större bildvinkel än 70 grader. Hur mycket mer än 70 grader nämner man inte.

Jag har precis köpt ett sådant och får snart se resultatet :)

Hej!
Jag har börjat köpa B & W filter då jag tyckte att gängorna var så mycket bättre samtidigt som prisskillnaden inte är så stor (om man som jag bara har några få filter, annars blir det ju en del pengar...) Har deras polfilter och är jättenöjd. Har löst problemet med flera filter genom att köpa 77 mm till mitt 72 mm objektiv och det funkar jättebra! (blir naturligtvis också lite dyrare, men men...)

MVH Lotte

ANNONS
Götaplatsens Foto