Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket program?
- Trådstartare Saxdalen
- Start datum
dokido
Aktiv medlem
ladda ner o testa acdsee pro 2, ganska skönt, inge proffseditering men jävligt bra, (tar lätt bort röda ögon) och bra för organisering, samt snabbt, klart snabbaste programmet
eg är det ett viewing program
lightroom är väl bra men långsamt som de flesta pro program, viewnx, photoshop (bridge, elements , etc)
det följde väl med något gratisprog också när du köpte d80, kolla nikons hemsida, inte helt hundra på att man kan editera där, men du kan sortera bilder där ivarje fall
eg är det ett viewing program
lightroom är väl bra men långsamt som de flesta pro program, viewnx, photoshop (bridge, elements , etc)
det följde väl med något gratisprog också när du köpte d80, kolla nikons hemsida, inte helt hundra på att man kan editera där, men du kan sortera bilder där ivarje fall
Saxdalen
Aktiv medlem
Jo. Med D80 följer Picture Project, men den känns lite för liten. Skulle vilja ha ett nummer större. Men inte så som Photoshop CS3.
Och den behöver klara RAW. För det är ju det man använder, av någon anledning. Hittils har inte min D80 misslyckas med någon JPEG hittils, men det ligger väl i betraktarens ögon
Och den behöver klara RAW. För det är ju det man använder, av någon anledning. Hittils har inte min D80 misslyckas med någon JPEG hittils, men det ligger väl i betraktarens ögon
avslutat_bj
Aktiv medlem
Den här listan har jag skrivit förr...
Råkonverterare:
UFRaw (gratis)
RawTherapee (gratis, men donation uppskattas)
Silkypix (ca 700kr)
Bildbehandlingsprogram < 1000 kr:
Gimp (gratis)
PhotoImpact
Picture Window Pro
Paint Shop Pro
Photoshop Elements
Andra kan säkert fylla på listan. Samtliga program kan provas gratis en månad, tror jag
Det är nog inte så noga vilket program man använder. För att få bra resultat krävs det att man jobbar mycket med sitt program och lär sig behärska det. Visst finns det någon finess extra här och någon smart lösning där, men alla program kan klara så gott som allt man vill göra - det gäller bara att bli kompis med programmet...
Råkonverterare:
UFRaw (gratis)
RawTherapee (gratis, men donation uppskattas)
Silkypix (ca 700kr)
Bildbehandlingsprogram < 1000 kr:
Gimp (gratis)
PhotoImpact
Picture Window Pro
Paint Shop Pro
Photoshop Elements
Andra kan säkert fylla på listan. Samtliga program kan provas gratis en månad, tror jag
Det är nog inte så noga vilket program man använder. För att få bra resultat krävs det att man jobbar mycket med sitt program och lär sig behärska det. Visst finns det någon finess extra här och någon smart lösning där, men alla program kan klara så gott som allt man vill göra - det gäller bara att bli kompis med programmet...
AFJ
Aktiv medlem
Jag använde tidigare lite olika varianter av ACDSee. Visst är det relativt snabbt men jag tyckte det var lite buggigt och dessutom dröjde det väldigt länge innan stöd för RAW från 400D kom.
Nu använder jag Lightroom och tycker det är mycket bättre. Jag upplever inte det som speciellt långsamt och när man väl fått in ett arbetsflöde är det mycket snabbt att jobba med.
Adobe verkar också uppdatera för nya RAW format mycket snabbare än ACDSee.
En fördel med att använda LR är också att det verkar lättare att få hjälp och tips från andra användare och tidningar.
Mvh
Anders
Nu använder jag Lightroom och tycker det är mycket bättre. Jag upplever inte det som speciellt långsamt och när man väl fått in ett arbetsflöde är det mycket snabbt att jobba med.
Adobe verkar också uppdatera för nya RAW format mycket snabbare än ACDSee.
En fördel med att använda LR är också att det verkar lättare att få hjälp och tips från andra användare och tidningar.
Mvh
Anders
dokido
Aktiv medlem
jo, den har varit buggig, fast den senaste verkar vara rätt stabil, acdsee pro 2, jag menar att den är snabb på att bläddra och öppna raw-filer, behöver inte ens konvertera till jpg längre utan kan bläddra lugnt bland alla nef, men det är senaste versionen alltså, dessutom har de ökat ut exponerings fixen rejält, mycket lättare att jobba med nu, typiskt att de sålde ut nr 1 så billigt...